kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۰۳۷
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۷
یک مسئول:

آسانسور در یک‌سال ۲۵۰ درصد گران شد

رئیس‌ اتحادیه کشوری آسانسور گفت: در یک سال گذشته متوسط قیمت انواع آسانسور در کشور ۲۵۰ درصد افزایش یافته است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس ابریشمی در نشست خبری از تقاضای سالانه 25 هزار دستگاه آسانسور در کشور خبر داد و افزود: صنعت آسانسور اکنون فقط با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و ظرفیت خالی تولید سالانه 50 هزار دستگاه است.
وی به ‌اشتغال 50 هزار نفر در صنعت آسانسور کشور ‌اشاره کرد و ادامه داد: این صنعت، یک‌چهارم صنعت خودرو ‌اشتغالزایی دارد. اگر یک‌دهم صنعت خودرو به صنعت آسانسور توجه شود، می‌تواند در تولید، صادرات و خدمات پس از فروش حرف نخست را در منطقه بزند.
رئیس‌اتحادیه کشوری آسانسور اضافه کرد: اکنون بجز یک تا دو قلم از کالاهای مربوط به آسانسورهای کم ارتفاع و به اصطلاح «تا هفت توقف»، همه اقلام و تجهیزات در داخل تولید می‌شود که خودکفایی 100 درصدی در این زمینه با انجام سرمایه‌گذاری‌های جدید و حمایت‌های دولت امکانپذیر است.
ابریشمی با اعلام اینکه 750 هزار دستگاه آسانسور فعال در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از 95 درصد آسانسورهای کشور به دلیل منقضی شدن گواهی‌های استاندارد آنها پس از یک سال، استاندارد نیست.
وی افزود: استانداردهای سازمان ملی استاندارد ایران در سایر کشورها قابل پذیرش نیست و تولیدکنندگان در این زمینه ناچار به اخذ استانداردهای بین‌المللی‌اند که هزینه‌های گزافی بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان تحمیل می‌کند.
رئیس ‌اتحادیه کشوری آسانسور با‌ اشاره به اینکه در یک سال گذشته متوسط قیمت انواع آسانسور در کشور به دلیل مشکلات ارزی و افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش 250 درصدی را تجربه کرده، اظهار داشت: افزایش قیمت‌های بی‌رویه نه توسط تولیدکنندگان واقعی، بلکه توسط دلالان و واسطه‌هایی که اجناس و مواد اولیه را خریداری، دپو و با قیمت‌های بالاتر می‌فروختند، اعمال شد و در این زمینه با هماهنگی دادستانی در دو مرحله به متخلفان اخطار داده شد.
 همچنین رئیس‌ هیئت مدیره سندیکای صنایع آسانسور و پله برقی ایران در نشست خبری درباره وضعیت صنعت آسانسور در ایران اظهارداشت: صنعت آسانسور کشور قادر است با حمایت‌های دولتی و تخصیص 200 میلیون دلار، سالانه تا یک میلیارد دلار صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان داشته باشد. این میزان شامل صادرات محصول آسانسور و خدمات فنی و مهندسی است. البته عراق، سوریه، عمان، حوزه سی.آی.اس (کشورهای همسود) و حتی اوکراین، بازارهای خوبی برای محصولات و خدمات ایرانی به شمار می‌روند.
فرید کوروس، تحریم را نعمتی برای صنعت آسانسور توصیف کرد که موجب حرکت به سمت خودکفایی در اقلام و تجهیزاتی شد که تا پیش از این وارد می‌شده است و افزود: به طور متوسط 90 درصد لوازم، تجهیزات و قطعات آسانسورهای کشور در داخل تولید می‌شود اما در یک سال اخیر و با آغاز دور تازه تحریم‌ها، در نتیجه سیاست‌های جدید دولت، داخلی سازی برخی از آنها در دستور کار قرار گرفت.