kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۹۰
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱

قرارگاه خاتم الانبیا سیل بند 26 کیلومتری در اهواز احداث می‌کند

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با تاکید بر مدیریت سیلاب دشت‌ها، گفت: سیل‌بند سراسری شمال غرب اهواز به‌طول ۲۶ کیلومتر برای جلوگیری از سیلاب کرخه و دز در حال احداث است.

 
  سرویس شهرستان‌ها‌:

فرهاد ایزدجو اظهار کرد: ساخت این سیل بند با طراحی سازمان آب و برق خوزستان و با دستور و پیگیری‌های استاندار خوزستان و همکاری چند دستگاه اجرایی و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا از سه روز پیش آغاز شده و رو به اتمام است که هر کدام از دستگاه‌ها بخشی از آن را برعهده گرفته و سازمان آب و برق نیز حدود 4/5 کیلومتر از آن را اجرا کرده است.
ایزدجو افزود: این سیل‌بند به طول ۲۶ کیلومتر و ارتفاع سه متر از شمال غرب اهواز از رودخانه کارون در مقطع ابتدای دغاغله تا پلیس راه اندیمشک و شمال عین ۲ کشیده شده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در رویدادهای اخیر به دلیل بارش برف زیاد در بالادست و رطوبت زیاد حوضه‌های آبریز سدها دبی رودخانه کم نشده و به همین دلیل حجم سیلاب دشت‌ها بیشتر شده و به سمت اهواز حرکت کرده است.
ایزدجو خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد این سیل‌بند حفاظتی برای سیلابی که به سمت اهواز جاری شده کافی است، اما با پایش شرایط در صورت نیاز می‌توان ارتفاع و استحکام سیل بند را متناسب با شرایط، بیشتر کرد تا مانع ورود سیلاب از شمال غرب به اهواز شود.
وی هم‌چنین با بیان این‌که با اقدامات انجام شده آبگرفتگی‌های محله عین ۲ کاهش می‌یابد، گفت: سیلاب دشت‌ها از طریق کانال سلمان از دو جهت به رودخانه کارون و جنوب هورالعظیم در حوضچه شماره ۵، هدایت می‌شود.
این مقام مسئول اظهار کرد: ارتفاع سیل‌بند و حجم تخلیه آنها باید افزایش یابد که برای بیشتر کردن خروجی امکان برداشت قطعه‌ای از راه آهن که به دلیل ارتفاع زیاد تخلیه آب را کند کرده است وجود دارد.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه گفت: با توجه به افزایش رهاسازی آب از سمت کشور عراق، پیش‌بینی می‌شود ارتفاع آب در هورالعظیم بیشتر شود و برخی مناطق نزدیک هور که شیب کمتری دارند با آبگرفتگی مواجه شوند.
ایزدجو، با تاکید بر ایمن بودن کامل سدهای استان گفت: سدهای خوزستان در وضعیت ایمنی و پایداری خوبی هستند و اطمینان می‌دهیم که هیچ خطری متوجه پایین دست نیست.
خطر آبگرفتگی در اهواز
همچنان وجود دارد
استاندار خوزستان گفت: سیلابی که به  سمت اهواز در حرکت بود کنترل شده اما همچنان خطر وجود دارد.
غلامرضا شریعتی اظهار داشت‌: در حال حاضر کمک‌های مردمی و دولتی به اندازه کافی برای سیل‌زدگان ارسال شده و همچنان در حال ارائه این کمک‌ها به مردم سیل زده هستیم.
وی افزود: برخی از این کمک‌ها به محل اسکان سیل‌زدگان و برخی دیگر به روستاهای در محاصره سیل می‌رسد.
استاندار خوزستان با بیان اینکه 3 برابر نیاز سیل‌زدگان غذا در مناطق سیل‌زده پخت و توزیع می‌شود، ادامه داد: مردم و نهاد‌های مختلف برای هماهنگی بیشتر با ستاد هماهنگی ارتباط برقرار کرده و از موازی‌کاری جلوگیری کنند.
 وی افزود: مقاومت در تخلیه خانه‌ها توسط مردم سبب ایجاد وقفه در تخلیه روستاها و شهر‌های در معرض سیل شده است و تضمین می‌کنم خسارت‌های آنها را پرداخت می‌کنیم.
تعطیلی مدرسه‌های اکثر شهرستان‌های هرمزگان
مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: درپی هشدارهای هواشناسی مبنی بر بارندگی و سیلاب، مدرسه‌های اکثر شهرستان‌های این استان امروز (شنبه 24 فروردین) و 25 فروردین تعطیل است.
علیرضا صفا افزود: با توجه به اهمیت موضوع، این تعطیلی شامل نواحی یک و دو بندرعباس‌، شهرستان‌های میناب، رودان، سیریک، بشاگرد و جاسک و شهرستان بستک می‌شود.
فریدون همتی‌، استاندار هرمزگان در همین زمینه نیز گفت: باران روزهای آینده می‌تواند موجب پر شدن سدها، سیراب شدن زمین و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شود‌ اما با توجه به برخی ساخت و سازهای غیر‌مجاز در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال بروز خسارت‌های مالی نیز وجود دارد و هم‌اکنون نیروهای امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش قرار دارند و مکان‌های استقرار احتمالی در شهرها و روستاها پیش‌بینی شده است.
وی یادآور شد: افراد از توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کرده و سفرهای غیر‌ضروری نداشته باشند.
همتی اضافه کرد: افرادی که محل سکونتشان نزدیک رودخانه است برای احتیاط به خانه دوستان و آشنایان خود بروند.
بازگشایی مدارس مناطق سیل‌زده گمیشان و آق قلا
مدارس و دانشگاه‌های مناطق سیل زده گلستان که به علت سیل تعطیل شده بود از دیروز بازگشایی شد.
گوهری‌راد‌، مدیرکل آموزش و پرورش گلستان گفت: برخی از مدارسی که شرایط حضور دانش‌آموزان در آنجا وجود ندارد را به شیفت‌های مخالف مدارس با شرایط مناسب تغییر دادیم.
آغاز فعالیت مدارس
در شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان لرستان از آغاز فعالیت مدارس در شهرهای سیل‌زده پلدختر و معمولان خبر داد.
رضا زینی‌وند مقدم اظهار داشت: از دیروز فعالیت آموزشی تمام مدارس روستایی به‌استثنای روستای چم مهر، بابا زید و پران پرویز آغاز شد.
وی عنوان کرد: تمامی مدارس میانکوه شرقی، پشت تنگ معمولان و دهستان افرینه و در شهر معمولان نیز مدارس شهید مفتح و شهدای یک و دو نیز دایر شده است.
زینی وند مقدم تصریح کرد:  در راستای فعالیت آموزشی مدارس منطقه رودبار کوهنانی نیز به علت انسداد راه‌ها و بالا آمدن آب سیمره، مدارس در این منطقه از فردا (27 فروردین) آغاز می‌شود.
راه ارتباطی ۱۴ روستای کوهدشت مسدود است
رئیس ‌اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت گفت: راه ارتباطی ۱۴ روستا در این شهرستان بر اثر وقوع سیلاب مسدود است.
محمدامین رحیمی مقدم اظهار داشت: در سیل اخیر از 324 روستای شهرستان کوهدشت راه ارتباطی 98 روستا مسدود شد و این تعداد هم‌اکنون به 14 محور مسدودی تقلیل پیدا کرده‌ است.
وی افزود: راه‌های مسدودی روستاهای کوهدشت در محور رودبار بخش کوهنانی شامل 10 روستا، محور زرده‌سوار شامل 2 روستا و 2 نقطه هم در محور کوهدشت شمالی است.
رئیس ‌اداره راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای شهرستان کوهدشت با ‌اشاره به اعزام تجهیزات سپاه پاسداران و ارتش از استان‌های دیگر به این شهرستان عنوان کرد: راه ارتباطی 14 روستا تا هفته آینده به‌صورت موقت بازگشایی می‌شود و 42 دستگاه پل نیز در سیلاب آسیب دیده‌ است.
وی بیان کرد: خسارتی که در 2 سیل اخیر 98 به حوزه راهداری شهرستان کوهدشت وارد شده 95 میلیارد تومان است.
شناسایی 436 نقطه سیل خیز در لرستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت  436 نقطه سیل خیز دراین استان شناسایی شده که نشان می‌دهد لرستان یکی از پنج استان سیل خیز کشور است.
رضا میرزایی افزود: شهرستان‌ها و بیشتر روستاهای پرجمعیت لرستان یا در کنار رودخانه‌های پرآب قرار دارند یا رودخانه‌ها از وسط شهرها عبور می‌کند.
به گفته وی ساخت ‌و سازهایی که در ادوار گذشته در حاشیه رودخانه‌ها انجام‌ شده بیش‌تر در حریم و بستر سیلابی رودخانه‌ها بوده که این موضوع سبب ‌شده که ظرفیت آبگذری رودخانه‌ها در داخل شهرها به ‌شدت کاهش یابد و در مواقع بروز سیلاب حتی با دوره‌های بازگشت کوتاه‌مدت پنج و 10 ساله ما متحمل خسارت شویم.
وی ادامه داد: لرستان یکی از پنج استان اول سیل‌خیز کشور است و در بین شهرستان‌های استان نیز به‌ترتیب پلدختر و خرم‌آباد رتبه اول و دوم را دارند.
میرزایی بیان کرد: در سال‌های خشکسالی هم در این دو شهر با مشکلات آب‌گرفتگی معابر روبه‌رو هستیم.
وی اضافه کرد: سیلابی که در پنجم و ششم فروردین رخ داد خساراتی را به زیرساخت‌های لرستان و به‌ویژه شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر وارد کرد.
میرزایی گفت: همچنین سیلاب دوم که در هزار سال اخیر بی‌سابقه بود باعث شد در حوضه رودخانه کشکان و شهرستان‌های پلدختر، معمولان، خرم‌آباد و روستاهای مسیر خسارات زیادی به‌بار بیاورد.
آب شرب 793 روستای سیل‌زده لرستان وصل شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان از وصل شدن آب شرب ۷۹۳ روستای سیل‌زده در شهرهای استان خبر داد.
علیرضا کاکاوند با بیان این‌که در سیل اخیر لرستان ۷۹۶ روستای استان با قطعی آب، شکستگی شبکه و تخریب تأسیسات و ایستگاه مواجه شد، گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته آب روستاها وصل شده و درحال‌حاضر تنها ۳ روستا در شهرهای پلدختر و دلفان با مشکل قطع آب همراه است که تلاش‌ها برای رفع مشکل آنان ادامه دارد.
وی تصریح کرد: نبود راه دسترسی و قطع برق، دلیل اصلی بروز مشکلات در این روستاها بوده که با اقدامات انجام شده تاکنون چهار دستگاه دیزل ژنراتور برای برق‌رسانی به شبکه و تأسیسات آبرسانی به‌کارگیری شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان اضافه کرد: در سیل بهار امسال ۳۰۸ کیلومتر خط انتقال و ۱۱۶ ایستگاه در استان آسیب جدی دیده که از این تعداد ۲۳۰ کیلومتر خط انتقال و ۸۶ ایستگاه مربوط به سیل اخیر بوده است.
کاکاوند افزود: شرکت آبفار لرستان با ۳۰‌تانکر سیار توانسته است ضمن وصل کردن آب این روستاها، نیازهای ضروری روستانشینان را درخصوص آبرسانی تأمین کند.
وی افزود: علاوه ‌بر این مهم تاکنون بیش از ۶۰ کامیون آب بسته بندی به روستاها و مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

اعزام 10 تیم پزشکی به مناطق سیل‌زده دلفان
مسئول سازمان بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: ۱۰ تیم‌ پزشکی به مناطق سیل‌زده و فاقد دسترسی شهرستان دلفان اعزام شدند.
سرهنگ دوم عبدالوحید ملک آرا اظهار داشت: باهمت کانون بسیج جامعه پزشکی و شبکه بهداشت و درمان دلفان، بسیج جامعه پزشکی استان کرمانشاه و اورژانس هوایی،10 تیم پزشکی به مناطق سیل‌زده و فاقد دسترسی چم چال، یوسف‌آباد علیا و سفلی، فاضل‌آباد، ده یوسفان، خلیل‌آباد، سفید‌خانی، ورن شاخ و رزله از توابع شهرستان دلفان از راه زمینی و هوایی اعزام شدند.
وی افزود: این تیم‌های پزشکی شامل پزشکان عمومی، ماما، پرستار، کارشناسان بهداشتی، روانشناس، کارشناس آزمایشگاه و دارو یار با وسایل و تجهیزات پزشکی موردنیاز به مدت یک روز برای ارائه خدمات بهتر به مردم این مناطق اعزام شدند.
وی بیان کرد: اقلام بهداشتی و بسته‌های غذایی توسط رئیس ‌شبکه بهداشت و درمان دلفان و بسیج جامعه پزشکی کرمانشاه و دیگر خیرین بین اهالی مناطق توزیع شد.
بازگشایی راه‌های ارتباطی کوهدشت شمالی
فرمانده سپاه ناحیه کوهدشت با ‌اشاره به اعزام قایق‌ به منطقه رودبار از بازگشایی راه‌های ارتباطی کوهدشت شمالی توسط سپاه کردستان خبر داد.
سرهنگ کرم‌کونانی افزود: بسیجیان کوهدشت با همکاری هلال‌احمر، شهرداری و دستگاه‌های خدماتی پس از سیل حدود 350 واحد مسکونی در این شهر که دچار آب‌گرفتگی شده‌بود را پاک‌سازی کردند.
وی با بیان اینکه روزانه 2 هزار بسته غذایی توسط سپاه این ناحیه بین سیل‌زدگان کوهدشت توزیع‌ شده، عنوان کرد: راه ارتباطی حدود 60 روستا در کوهدشت شمالی بر اثر سیلاب قطع‌ شده، سپاه کردستان راه‌های ارتباطی این منطقه را تا دره گردشگری شیرز بازگشایی کرده است.
کونانی با ‌اشاره به پیگیری ارسال 2 قایق از بندرانزلی برای تردد مردم در منطقه رودبار کوهدشت گفت: هم‌اکنون هشت قایق در این منطقه مستقر است.
فرمانده سپاه ناحیه کوهدشت خاطرنشان کرد: در صورت بازگشایی موقت دوباره پل‌ها در سیلاب تخریب و ارتباط مردم با مرکز کوهدشت قطع می‌شود، راه‌های ارتباطی ما باید برای همیشه بازگشایی شود.
ورود کاروان کمک‌های مواکب بصره
 به سیل‌زدگان
 افزون بر 72 تن کمک‌های مواکب استان بصره عراق به سیل‌زدگان خوزستان در قالب 12 کامیون روز شنبه از طریق مرز بین بین‌المللی شلمچه وارد ایران شد.
رئیس ‌ستاد عتبات عالیات شهرستان آبادان گفت: این کمک‌ها شامل برنج، پتو، روغن، لوازم بهداشتی و اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان بوده که توسط مواکب استان بصره جمع‌آوری و به ایران ارسال شده است.
مکی‌یازع گفت:این کمک‌ها با هماهنگی انجام شده برای توزیع بین سیل‌زدگان به شهرستان سوسنگرد ارسال شد.
وی به استقرار 12 موکب از کشور عراق برای کمک به سیل‌زدگان در شهرستان‌های شوش و سوسنگرد ‌اشاره کرد و بیان داشت: بیشتر این مواکب موادغذایی را از ایران خریداری و به مناطق سیل‌زده ارسال می‌کنند.
یازع اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان را لوازم بهداشتی‌، اسباب بازی کودکان، دستمال کاغذی و دستمال توالت‌، مایع ضدعفونی‌کننده و حشره کش، انواع شوینده‌ها، شیرخشک و پشه‌بند اعلام کرد و گفت: زیلو، باد بزن، پنکه دستی، لیوان و پارچ آب‌، آینه‌، مسواک‌، خمیر دندان و پوشاک از دیگر اقلام مورد نیاز سیل‌زدگان است.
نخستین محموله کمک‌های مردمی کشور عراق، برای کمک به سیل‌زدگان استان خوزستان چهارشنبه هفته گذشته از مرز شلمچه وارد کشور شد.
اعزام طلاب مشهدی
 برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده
طلاب مشهدی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند.
عصر دیروز چهار گروه، شامل ۸۰ نفر از طلاب با شعار «گلستان را گلستان کنیم» برای امداد رسانی و کمک به مردم سیل زده استان گلستان از محل سازمان تبلیغات اسلامی اعزام شدند.
این پنجمین گروه از قرارگاه تبلیغ طلاب خراسان است که به مناطق سیل‌زده اعزام می‌شود.
لوله‌کشی آب و گاز‌، مقاوم‌سازی آب‌بندها و راه‌ها، تخلیه گل و لای از منازل، و نیز کارهای تبلیغی با محوریت برگزاری جشن‌های نیمه شعبان، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی صلواتی، برگزاری جُنگ‌های شادی، تشکیل حلقه‌های بصیرتی فرهنگی و سیاسی و نیز ارائه خدمات روانشناسی و مددکاری به هموطنان سیل‌زده در استان گلستان از اهداف این سفر است.
طلاب به مناسبت نیمه‌شعبان پخت ۱۵ هزار پرس غذا و توزیع بین سیل زدگان و اهدای ۲۰ هزار قرص نان در ایام میلاد امام زمان (عج) و خرید و اهدای اقلام مورد نیاز مناطق سیل زده به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال، را نیز انجام می‌دهند.
افغانستانی‌های مقیم مشهد
 به یاری سیل‌زدگان خوزستان شتافتند
 فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای لشکر فاطمیون مشهد گفت: کاروان 40 نفره نیروهای امدادی تبعه افغانستان مقیم این شهر به همراه تعدادی از رزمندگان مدافع حرم در قالب اردوی جهادی برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده راهی خوزستان شدند.
هاشم نبی‌زاده افزود: در این چارچوب امدادگران آموزش دیده مجهز به ابزار و ادوات امدادی با اتوبوس عازم خوزستان شدند.
وی گفت: اعزام نیروهای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان در خوزستان در دو مرحله دیگر نیز انجام می‌شود.
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهدای لشکر فاطمیون مشهد افزود: به همین منظور ثبت‌نام متقاضیان آغاز شده و روز 27 فروردین ماه جاری گروه دوم امدادی اتباع افغانستانی مقیم مشهد به مناطق مذکور اعزام خواهد شد.
قالیشویی جهادی
رئیس‌‌ ستاد بازسازی عتبات عالیات از راه‌اندازی دومین موکب قالیشویی برای ارائه خدمات رایگان به سیل‌زدگان در پلدختر خبر داد.
حسن پلارک گفت: این موکب برای شست‌وشوی رایگان قالی‌های سیل‌زدگان استان لرستان توسط ستاد در شهرستان پلدختر راه‌اندازی شده‌ است.
وی ادامه داد: این موکب با تجهیزات مدرن و نیروی انسانی متخصص و با ظرفیت شست‌وشوی روزانه ۵۰۰ تخته فرش کار خود را آغاز کرده و موکب دیگر قالیشویی ستاد هم فعالیتش ادامه دارد.
پلارک درخصوص دلیل راه‌اندازی این موکب گفت: از آنجایی که درخواست برای شست‌وشوی قالی از سوی مردم سیل‌زده استان بسیار بالا است دومین موکب را هم در این راستا راه‌اندازی کردیم تا در کنار دیگر موکب قالیشویی ما که در روستای حمام پلدختر راه‌اندازی شده به مردم سرویس بدهد.
تخریب ۵۰ تا ۸۰ مدرسه در سیل لرستان
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بر اثر سیلاب ۵۰ تا ۸۰ مدرسه در لرستان تخریب شده و نیاز به تخریب و بازسازی دارد، گفت: به فرهنگیانی که در سیلاب خانه و زندگی خود را از دست دادند تسهیلات بلاعوض و کم‌بهره اعطاء می‌شود.
سید محمد بطحایی اظهار داشت: یکی از خدماتی که ما دنبالش هستیم کمک به فرهنگیانی است که در سیلاب آسیب دیدند وخانه وکاشانه خود را از دست داده ویا در برخی مواقع خسارت به آنها وارد شده است.
وی افزود: امیدوارم بتوانیم تسهیلات کم‌بهره و یا کمک‌های بلاعوض برای مرمت منازل فرهنگیان انجام بدهیم که امیدوارم در روزهای آینده به نتیجه برسیم واعلام کنیم.
وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه طبق گزارش‌ها 50 تا 80 مدرسه در سیلاب لرستان تخریب شده و آسیب دیده که حتما باید تخریب و بازسازی شوند و از نظر ایمنی امکان تحصیل دانش آموزان در این مدارس وجود ندارد بنایراین خیرین محترم به کمک بیایند عنوان کرد: برای بازسازی تجهیزات گرمایشی وسرمایشی هم اعتبار ویژه‌ای را خواهیم گذاشت تا مدارس در شهرستان‌های سیل زده در شهرهای مختلف از جمله الیگودرز، دلفان، پلدختر ومعمولان در مهر ماه 98 فعالیت خود را بدون مشکل آغاز کنند.
۶ روستای سیل زده پلدختر
 قابل سکونت نیست
بخشدار مرکزی پلدختر با بیان اینکه حجم خسارات در ۶ روستای پلدختر به گونه‌ای است که دیگر قابل سکونت نیست، گفت: باید در اسرع وقت ساخت و ساز درمکان جدید برای سکونت اهالی آغاز شود.
مرتضی کاییدی‌فرد اظهار داشت: شش روستای بخش مرکزی پلدختر از جمله روستاهای بابازید، ملاوی، خرسدر بالا، چم مهر بالا، چم مهر پایین،چم گرداب که براثر طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره تخریب شده‌اند مطالعات جابجایی آنها در دستور کار قرار گرفته و در دست
 بررسی است.
 
 
انشای یک دانش‌آموز دبستانی آق‌قلایی درباره سیل
گزارش خاطره نوروز

سال 1398 با سیل آغاز شد و بدترین خاطره را بر ذهن برجا گذاشت همه خانه‌ها را آب گرفت و خانه‌ها همه ویران شده و همه از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند و هیچ‌کس از ترس سیل در خانه‌اش آرامش ندارد چون آب به مدت طولانی در شهرها و کوچه‌ها ماند و از همه جای ایران به کمک مردم آق‌قلا شتافتند و این باعث دل‌گرمی مردمی که در اندوه است می‌شود و از نیروی ارتش و نیروی سپاه که هنوز نگران مردم آق‌قلا هستند کمال تشکر را داریم از خدای منان متشکریم که به ما نیروی صبر را در برابر مشکل بزرگ داده است ای خدای مهربان به داد ما برس چون تو به همه چیز قادری امیدواریم که با وحدتی که بین مردم و مسئولین وجود دارد این مشکل ما برطرف شود.