kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
گزارش خبری کیهان

پشت پرده حمله «حفتر» به «طرابلس» عربستان و آمریکا به ژنرال وعده حکومت داده‌اند

همزمان با افشاگری‌ها و بر ملا شدن حمایت کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آنها از ژنرال «خلیفه حفتر» در لیبی، یک روزنامه آمریکایی فاش کرد که حکومت آل‌سعود به این ژنرال وعده کمک‌های مالی داده و او را در حمله به شهر طرابلس تشویق کرده است.

حامیان ژنرال حفتر یکی یکی بر ملا می‌شوند؛ تاکنون مشخص شد که امارات تسلیحات و فرانسه نیز هواپیماهای شناسایی و جاسوسی در اختیار این ژنرال شورشی قرار داده‌اند. علاوه‌برآن، دو روز پس از آغاز حمله نیروهای حفتر به طرابلس(یعنی روز 17 فروردین)، سرهنگ «محمد القنیدی» رئیس‌دستگاه اطلاعاتی ارتش وفاق ملی(مستقر در طرابلس) اعلام کرده بود که ژنرال حفتر بطور همه‌جانبه از طرف عربستان، مصر و امارات حمایت می‌شود.
به گزارش ایسنا، در ادامه این افشاگری‌ها، دیروز نیز روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام رژیم سعودی، فاش کرد: پیش از آنکه حفتر عملیات نظامی خود را برای کنترل بر طرابلس آغاز و برای یکپارچه‌سازی کشور اقدام کند، عربستان به او ده‌ها میلیون دلار کمک مالی پیشنهاد کرد.
این سعودی با تاکید بر اینکه حفتر این پیشنهاد عربستان را پذیرفت، افزود: ما بسیار سخاوتمند بودیم.
وی رقم این کمک را ذکر نکرده، اما یک هفته قبل یک مقام نظامی لیبی گفت که این رقم، 500 میلیون دلار بوده است.
به نوشته وال استریت ژورنال، این پیشنهاد در جریان سفر حفتر به ریاض در تاریخ ۲۷ مارس گذشته (هشت فروردین) مطرح شد، حفتر در این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان، «محمد بن سلمان» ولیعهد او و نیز وزیر کشور و رئیس‌دستگاه اطلاعات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
حفتر پیش از این سفر، سفرهای خارجی دیگری نیز با هدف جلب حمایت‌ از نیروهای خود انجام داده و در تاریخ چهارم آوریل جاری(15 فروردین) هم عملیات علیه طرابلس را آغاز کرده است.
«ولفرام لاشر» کارشناس مسائل لیبی وابسته به «موسسه مسائل بین‌المللی و امنیتی» آلمان در این مورد اظهار داشت: اگر حمایت‌های خارجی نبود، امروز حفتر بازیگری موثر و نقش‌آفرین در لیبی نبود... در چند ماه گذشته تقریبا همه در جبهه حفتر قرار گرفته‌اند.لاشر گفت: حفتر دوست ندارد بخشی از راه‌حل باشد، او می‌خواهد خود راه ‌حل باشد.
این روزنامه آمریکایی نوشت، نیروهای حفتر از سوی مصر و امارات حمایت هوایی می‌شوند.
گزارش این روزنامه مقاله «علی بن سعد» در پایگاه اینترنتی «موند افریک» فرانسه را تایید می‌کند؛ بن سعد نوشته بود، عربستان و امارات در تلاش برای دستیابی به قدرت مجدد در جهان عرب هستند و قصد دارند نفوذشان را در لیبی هم مثل مصر افزایش دهند.
این استاد دانشگاه پاریس نوشت، ملک سلمان و ولیعهد او در ۲۷ مارس یعنی یک هفته قبل از عملیات نیروهای حفتر علیه طرابلس، میزبان او بودند.به اعتقاد او، عربستان و امارات در روند تحولات سیاسی لیبی نقش تخریبی دارند. وال استریت ژورنال نوشت، حمله نیروهای حفتربه طرابلس به منزله آخرین حلقه از زنجیره بحران‌های لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی»دیکتاتور سابق این کشور (۲۰۱۱) تا کنون است.
طبق این گزارش، قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا و اتحادیه اروپا، حفتر را جزو شرکای ضروری مذاکرات صلح با دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس می‌دانند.
قدرت‌های جهانی در ظاهر از حفتر می‌خواهند از درگیری‌های نظامی اجتناب کند،اما پشت پرده و از طریق شرکای منطقه‌ای خود، از حفتر حمایت مالی تسلیحاتی می‌کنند.  عربستان سعودی به درخواست وال‌استریت‌ژورنال برای اظهارنظر درباره این گزارش، پاسخ نداده است.
با توجه به این تحولات و آشکار شدن حمایت‌های گسترده متحدان کاخ سفید از خلیفه حفتر، تردیدی نیست که آمریکا و عربستان به این ژنرال وعده حکومت در لیبی را داده‌اند.
در هر حال، حفتر و متحدان خارجی‌اش می‌دانند که به هر ترتیبی که شده، باید بر طرابلس مسلط شوند و اگر شکست بخورند، همه با هم باید صحنه سیاسی لیبی را ترک بکنند. روزنامه آلمانی «دویچه وله» پیش از این گزارش داده بود که ژنرال خلیفه حفتر با سازمان «سیا» ی آمریکا مرتبط است. در حال حاضرنبرد نیروهای حفتر با نظامیان تحت فرمان «فائز السراج» نخست‌وزیر لیبی، در اطراف پایتخت ادامه دارد و شمار قربانیان این حمله تاکنون، به 75 نفر رسیده است.