kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
یک مسئول کارگری:

کارخانه‌ها به کارگران واگذار شود

نایب‌رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: اگر کارخانه‌ها به شکل تعاونی به خود کارگران واگذار شود، مشکلات کارخانه‌ها حل شده و کارگران با دلگرمی بیشتر مشغول کار می‌شوند.




ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، درباره خصوصی‌سازی کارخانه‌ها اظهار کرد: معتقدم به جای خصوصی‌سازی، بنگاه‌ها را خصولتی کردیم و با این وضعیت که کارخانه‌ها به اهلش داده نمی‌شود نمی‌توانیم از خصوصی‌سازی نتیجه بگیریم.
وی با تاکید بر لزوم اصلاح جریان خصوصی‌سازی در کشور گفت: از کارخانه‌هایی که به اسم خصوصی‌سازی واگذار شده و موجب تعطیلی و بیکاری کارگران شدند باید درس بگیریم. امروز خصوصی‌سازی با این شیوه‌ای که اجرا می‌شود، طرحی شکست خورده است لذا تا زمانی که آن را اصلاح نکنیم در واگذاری بنگاه‌ها موفق نخواهیم بود.
نایب‌رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران واگذاری کارخانه‌ها به کارگران را خواستار شد و گفت: یکی از نتایج واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی این بود که آنها را زیانده نشان می‌دادند تا به جای آنکه در بورس فروخته شوند در مزایده به فروش بروند در حالی که می‌توانستیم این کارخانه‌ها را به همان قیمت به کارگران بفروشیم تا هم کارگران سهامدار کارخانه‌ها شوند و هم خصوصی‌سازی در کشور رونق بگیرد.
چمنی خاطرنشان کرد: فرد یا بخشی که کارخانه‌ای را خریداری می‌کند باید دانش و صلاحیت و اهلیت لازم را برای در اختیار گرفتن آن داشته باشد و برای پیشرفت و سودآوری کارخانه برنامه‌ریزی کند.
وی ادامه داد: قبل از واگذاری بنگاه‌ها، وضعیت بنگاه‌های خصوصی‌سازی شده را بررسی کند و ببیند که چند درصد آنها موفق بوده‌اند و روش‌های موفقیت این بنگاه‌ها را در کارخانه‌های دیگر دنبال کند.
نایب‌رئیس‌کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: سهامدار شدن کارگران در سهام کارخانه را در بالا رفتن بهره‌وری و حفظ امنیت شغلی نیروهای کار مؤثر خواند. اگر کارخانه‌ها به شکل تعاونی به کارگران داده شود هم مشکلات کارخانه‌ها حل می‌شود و هم کارگران با دلگرمی بیشتر مشغول کار می‌شوند و کارخانه را به سوددهی برمی‌گردانند.