kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
وزیران راه و صنعت خبر دادند

خسارت 5 هزار میلیارد تومانی سیل به زیرساخت‌های مسکونی و تولیدی

وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، میزان خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحدهای مسکونی و تولیدی و صنفی را جمعا پنج هزار میلیارد تومان اعلام کردند.


 

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره جزئیات خسارت‌های وارده به راه‌ها و واحدهای مسکونی بر اثر سیل گفت: در سال گذشته  شاهد آن بودیم که ویلا، ساختمان و حتی ساختمانهایی مانند هتل در بستر رودخانه ساخته شده بود که توسط مراجع قضایی حکم تخریب آن صادر شد.
وی اظهار داشت: امروز بهترین فرصت است که اینگونه ساخت و سازها یک بار برای همیشه خاتمه یابد و از تکرار آن جلوگیری شود. همچنین مردم به نقاط امن منتقل شوند و اجازه دهیم که آب، خانه خود را پیدا کند. طبق ابلاغ رئیس‌جمهور باید خانه‌های فعلی جابجا شده و دیگر خانه‌ای در حریم رودخانه احداث نشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در سیل اخیر بیش از 14 هزار و ۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود ۱۰۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی و ۱۵۱ هزار و ۵۶۴ واحد شهری و روستایی آسیب دیده است بر اثر وقوع سیل آسیب دیده است.
اسلامی با‌اشاره به گزارش تهیه شده مبنی بر  آسیب دیدگی  ۲۴ استان،‌ ۲۱۳ شهرستان، ۲۶۹ شهر و  حدود ۵۹۰۰ روستا گفت: بالغ بر 14 هزار و ۳۸۰ کیلومتر انواع راه، حدود 10 هزار و ۷۱۹ دستگاه ابنیه فنی، شامل آب‌رو،آب‌نما و پل آسیب دیده‌اند که از این تعداد  ۵۶۳ دستگاه  شامل ۶۰ آب نما، ۴۴۷ آبرو و ۵۶ پل با دهانه شش متر تخریب شده است. طبق برآورد بیش از سه هزار میلیارد تومان به غیر از هزینه‌های کار جایگزین کردن است. وی با‌اشاره به مسئله اخذ عوارض آزادراهی از سیل زدگان افزود: هفته پیش اعلام کردیم که از خودروهای شماره پل دختر و خودروهای امدادی عوارض دریافت نشود که البته خودروهای امداد طبق قانون معاف هستند.
وی افزود: برای بازسازی مغازه‌ها و محل کسب پنج میلیون تومان بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات، برای معیشت پنج میلیون بلاعوض و ۱۵ میلیون تسهیلات و برای واحدهای تجاری نیز ۴۵ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است. برای هر هکتار کشاورزی نیز مبالغی در نظر گرفته شده که بعد از گلستان و مازندران اقدام می‌شود.
همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت با‌اشاره به خسارت حدود دو هزار میلیارد تومانی سیل به واحد‌های صنعتی، معدنی و صنفی از کمک به واحدهای این بخش از طریق امهال وام، معافیت مالیاتی و... خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا رحمانی درباره خسارت سیل به بخش‌های صنعت، معدنی و تجارت افزود: البته هنوز آمار استان خوزستان به این لیست اضافه نشده است. همچنین 300 واحد صنعتی آسیب دیده‌اند و 9 هزار واحد صنفی دچار آب گرفتگی و خسارت از 20 تا 90 درصد شده‌اند.