kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳
رئیس‌جمهور در مراسم سالروز ملی فناوری هسته‌ای:

اعضای‌1+5 بدانند‌که صبر ما در قبال بدعهدی‌ها حدی دارد

رئیس‌جمهور گفت: اعضای‌1+5 بدانند که صبر ما در قبال بدعهدی‌ها حدی دارد.




رئیس‌جمهور در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای که صبح سه‌شنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: امروز روز پاسدار است. امروز روز کسانی است که از اول انقلاب در کنار مردم بودند، با مردم بودند و برای منافع مردم و برای منافع کشور و انقلاب از راحتی خود گذشتند. شب‌هایی را این عزیزان به صبح آوردند در کنار سایر نیروهای مسلح و فداکاران که هر شبش از شب قدر بالاتر بود. می‌فرماید بالاتر از شب قدر شب آن پاسدار و فداکاری است که در مرزهای کشور می‌ایستد و از منافع کشور دفاع می‌کند و مطمئن نیست که شب را به صبح خواهد رساند یا خیر.
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای فداکار ما در کشور و آنهایی که شب‌ها را تا صبح نخوابیده‌اند، برای راحتی و استراحت مردم، کسانی هستند که شب‌های زندگی خود را شب قدر ساخته‌اند. چرا سپاه به وجود آمد؟ برای چه بود؟ انقلاب بزرگی توسط ملت ایران به پیروزی رسیده بود.
روحانی در ادامه گفت: آن روزی که دشمنان این ملت جنگ را بر ما تحمیل کردند و اعلام کرده بودند که ۳ روز بعد در اهواز مصاحبه خواهند کرد و در هفته‌های بعد از آن در تهران مصاحبه می‌کنند، چه کسانی بودند که در برابر متجاوزین ایستادند؟ این ملت ایران بود. این ارتش، بسیج، دلاوران عشایر، نیروی انتظامی ما بودند و یکی از نیروهایی که در رأس این فداکاری قرار داشت باز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. پس شما می‌خواهید سپاه مورد کینه و غضب آمریکا و صهیونیست‌ها نباشد؟
وی اظهار داشت: شاید این تصوری که ما داریم مقداری با واقعیت همخوانی نداشته باشد. آنها در طول ۴۰ سال تمام توطئه‌هایی را که علیه ملت ایران طراحی کرده‌اند، منجر به شکست شد. چه کسانی باعث شدند؟ غیر از همین جوانان و ملت غیور ایران؟ همه از همه اقوام و ادیان تا همه مردم دوشادوش یکدیگر ایستادگی کردند و سپاه پاسداران همواره در این مقاومت و ایستادگی پرچمدار بزرگ بود.
ایران، قربانی تروریسم
رئیس‌جمهور افزود: امروز استکبار جهانی، آمریکا، کینه و عداوت خود را می‌خواهد از طریق تروریست نام دادن گروهی که همواره بزرگ‌ترین هدف، آرمان، عمل و ایثارش مبارزه با تروریست بوده، ابراز کند اما هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند ادعا کند که بالاتر از ملت ایران قربانی تروریست بوده است.
وی تصریح کرد: ملت ایران قربانی تروریستی است که به دست ابرقدرت‌ها ساخته شدند، تسلیح شدند و به آنها دستور دادند تا مجری اهداف آنها در جهان باشد. به من نشان دهید ملتی که در یک شب ده‌ها تن از نمایندگان مردم و تعدادی از وزرا و رئیس ‌دستگاه قضائی در یک انفجار جان به جان‌آفرین تسلیم کنند و به شهادت برسند. به من نشان دهید آن رئیس‌جمهور و نخست‌وزیری که به واسطه تروریست روحشان به آسمان پرواز کرد.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز در کشورمان بیش از ۱۷ هزار بی‌گناه توسط تروریسم کشته شده‌اند. کدام ملت است بالاتر از ملت ایران که در برابر تروریسم در طول ۴۰ سال ایستادگی و فداکاری کرده باشد و تروریست‌ها را در ایران ریشه‌کن کرده باشد. سپاه پاسداران، تروریست‌ها را ریشه‌کن کرد و باقی مانده‌های جرثومه فسادشان به دامان صدام پناه بردند و امروز به دامان صهیونیسم و به دامان استکبار پناه برده‌اند.
رئیس‌جمهور در ادامه گفت: آیا نباید استکبار جهانی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد فداکار و انقلابی عصبانی باشد؟ نیرویی که در مقابل توطئه‌های آمریکا، ملت‌های منطقه را یاری کرد و مقابل تروریست ایستاد، جز سپاه و نیروهای مسلح ایران بودند؟ زمانی که عراق از ما یاری خواست، ساعتی درنگ نکردیم. در شبی که سلیمانیه در شمال عراق در حال سقوط بود و مردم کُرد از ما کمک خواستند، ملت ایران و سپاه پاسداران لحظه‌ای درنگ نکرد و به تقاضای کمک آنها پاسخ مثبت داد.
آمریکا، در رأس تروریسم
وی افزود: سپاه از روز تأسیس تا به امروز یکی از بزرگ‌ترین اقداماتش مبارزه با تروریست بوده است و در این راه هزاران شهید داده است و آخرین شهدای این نهاد انقلابی در جاده خاش به زاهدان بود. این شهیدان به دست کسانی به شهادت رسیدند که توسط آمریکا و اذناب آن در منطقه تغذیه و حمایت می‌شوند. چه کسانی در دنیای امروز تروریست را تقویت و تشویق می‌کنند و از داعش به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند؟ هنوز هم آمریکایی‌ها حاضر نیستند علیه داعش بجنگند و به سران آنها پناه می‌دهند و حاضر نیستند مناطق اسکان سران این گروه‌های تروریستی را به دولت‌های منطقه اعلام کنند.
روحانی اظهار داشت: آمریکا از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود در منطقه استفاده می‌کند ولی امروز مدعی شده‌اند که علیه تروریست اقدام می‌کنند و نهادهای انقلابی را به تروریست لقب می‌دهند. آمریکایی‌ها خود در رأس تروریست‌ها هستند. به این سؤال پاسخ دهید که این کدام نیرو بود که به هواپیمای مسافربری ایران در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ در فراز آب‌های خلیج ‌فارس شلیک کرد؟ جز شما نیروهای مداخله گر آمریکا؟!
رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اقدامات خصمانه اخیر آمریکا و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران تأکید کرد: اعمال شما در قبال مردم ایران آیا جز عمل تروریستی است؟ شما با تحریم‌ها علیه ملت ایران چه می‌کنید؟ اگر مدعی هستید جلوی فناوری‌های پیشرفته ایران را می‌توانید بگیرید که به خوبی می‌دانید دروغ می‌گوئید.
وی خطاب به سران آمریکا خاطرنشان کرد: اگر تا دیروز از (IR1) می‌ترسیدید ببینید امروز ما زنجیره ۲۰ تایی IR6 را رونمایی کردیم. اگر باز هم به ظلم و زیاده‌خواهی خود ادامه دهید در آینده نه چندان دور زنجیره IR8 را هم رونمایی خواهیم کرد.
محبوبیت سپاه
روحانی در ادامه گفت: شما نمی‌توانید جلوی پیشرفت ملت ایران را بگیرید. اگر مقصود شما از تحریم‌ها، کاهش توان دفاعی ایران بوده باید بدانید قدرت نظامی ایران از سال گذشته تا به امروز به موشک‌ها و سلاح‌هایی دست پیدا کرده است که در مخیله شما هم نمی‌گنجد. پس شما جلوی قدرت نظامی ما را نمی‌توانید بگیرید. اگر مقصود شما از این تحریم‌ها ایجاد اختلاف در داخل کشور است،‌ اشتباه کردید. از سال گذشته تا به امروز یعنی از اردیبهشت ۹۷ که نغمه شوم تحریم را سر دادید تا فروردین امسال وحدت ملت ایران روز به روز بیشتر شد. به گزارش مهر، رئیس‌جمهور افزود: شما خیال کرده‌اید که اگر علیه سپاه سخن بگویید، در ایران اختلاف ایجاد می‌شود؟ از محبوبیت سپاه کاسته خواهد شد؟ بدانید از امروز محبوبیت سپاه از هر زمان دیگر در قلب ملت ایران و منطقه بیشتر خواهد بود. وی اظهار داشت: ما در بسیاری از امور صبر کرده‌ایم، من به 1+5 می‌گویم، به آن «پنج به علاوه یک» که «یک» آن تعهدات خود را زیر پا گذاشت و نشان داد که قابل اعتماد در جهان نیست. من از اینجا به آن «پنج» می‌گویم که وظایفتان را انجام دهید. ما صبر می‌کنیم و صبر کرده‌ایم اما صبر ما هم آستانه‌ای دارد.
روحانی در اظهارنظری عجیب گفت: اگر در سال 92 گفتیم که سانتریفیوژ بچرخد و زندگی مردم هم بچرخد، به قول خود عمل کردیم.