kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
رئیس‌قوه قضائیه:

مسئولان در همه مقاطع زمانی باید پاسخگوی عملکرد خود در زمینه سیل اخیر باشند

رئیس‌قوه قضائیه بر ضرورت آسیب شناسی سیلاب‌های اخیر در کشور به دور از فضاهای هیجانی و رسانه‌ای تاکید کرد.




به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در جلسه دیروز مسئولان عالی قضایی با تبريک حلول ماه شعبان و فرارسیدن اعیاد شعبانیه و روز پاسدار گفت: امروز پاسداران عزيز در حفاظت از تمامیت ارضی کشور و ارزش‌های انقلاب و همچنین گره گشایی از زندگی مردم در حوادث گوناگون، پیشتاز هستند؛ چنانکه در سیل اخیر نیز شاهد نقش‌آفرینی این عزیزان بودیم و جا دارد از همه آنان صمیمانه قدردانی کنیم.
رئیسی با تقدیر از تلاش‌های همه دستگاه‌هاي امدادی، خدماتی، نیروهای مسلح، نيروهاي دولتي، تشکل هاي مردمي، گروه هاي جهادي، طلاب سراسر کشور و همه کسانی که در این ایام در کنار مردم حادثه دیده حضور داشتند و به آنان خدمت کردند، اولويت اصلی را در حال حاضر، امدادرسانی مطلوب و کاهش آلام هموطنان سیل زده برشمرد و اظهارداشت: تمام ظرفيت کشور باید در خدمت مردم حادثه دیده باشد و حتی يک نفر هم در این شرایط آسيب نبيند.
لزوم آسیب شناسی سیل اخیر
 به دور از فضای هیجانی و رسانه‌ای
وی با‌اشاره به سفر اخیر خود به مناطق سیل زده استان گلستان، مطالبه اصلی مردم را فراهم شدن امکانات نسبی برای از سرگیری زندگی عادی و جبران خسارات وارده با پیگیری مسئولان عنوان کرد و افزود: آنچه در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفته و این انتظار می‌رود که دولت، مجلس، نمایندگان مناطق حادثه دیده و حتی سازمان‌های مردم نهاد فعال و دغدغه‌مند در زمینه محیط زیست نیز در همین مسیر گام بردارند، آسيب شناسي حوادث اخیر است.
رئیس‌قوه قضائیه ادامه داد: سازمان بازرسي کل کشور مامور شده است یک کار دقيق و تحقيقي به دور از فضای هیجانی و رسانه‌ای موجود در این زمینه انجام دهد تا مشخص شود که آیا مسئولان و دستگاه‌هایی که براساس قوانین موجود، تکلیف قانونی داشته اند، وظایف خود را در زمینه پیش‌بینی، پیشگیری و کاهش آسیب، انجام داده‌اند یا خیر. این موضوع هم معطوف به یک مسئول خاص یا مقطع زمانی خاص نیست؛ مسئولانی که در این عرصه مسئولیتی در هر دوره زمانی داشته‌اند باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.
رئیسی با بیان اینکه گاهی ترک فعل‌ها از فعل‌ها خسارتبار‌تر است، گفت: بی‌توجهی‌ها از ناحیه هیچ کس پذیرفته نیست و دستگاه قضایی تا رسیدن به نتیجه مشخص و اعلام آن به مردم، بررسی‌های خود را ادامه خواهد داد. مردم و سازمان‌های مردم نهاد نیز باید در این زمینه حساسیت لازم را داشته باشند زیرا اگر چنین نباشد، مدتی بعد برخلاف روال طبیعی که باید برای نزول رحمت الهی خوشحال باشیم، بارش‌ها به دغدغه بخشی از مردم کشور تبدیل خواهدشد.
با اقدام احتمالی آمریکا در قبال سپاه
مقابله به مثل شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود با‌اشاره به اقدام احتمالی ایالات متحده آمریکا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، این اقدام را مانند سایر شرارت‌های آمریکا محکوم به شکست دانست و خاطرنشان کرد: کشوري که در کارنامه‌اش چیزی جز تسلیح، هدایت و پناه دادن جریان‌های تروریستی وجود ندارد، نيروي مسلح رسمي يک کشور را که همواره در مسیر کمک به مردم و دفاع از نهضت‌های اسلامي پیشگام بوده است، تروریست می‌داند. گرچه اين اقدام به لحاظ سیاسی و حقوقی هیچ اعتباري نزد دولت‌ها و ملت‌های جهان ندارد اما به فرض که آمريکا به عنوان يک حکومت منفور و مسئول جنايات سنگین در منطقه غرب آسیا و سایر نقاط جهان بخواهد چنین اقدامی را دنبال کند، شایسته است که وزارت محترم امور خارجه و شوراي عالي امنيت ملي، مقابله به مثل کنند زیرا طبعا چنین برخوردی نزد افکار عمومی جهان که از کارنامه خونین آمریکا در حمایت از تروریسم آگاه است، پذيرفته خواهد بود.
سخنگوی جدید قوه قضائیه معرفی شد
رئیس‌قوه قضائیه همچنین در این جلسه غلامحسین اسماعیلی رئیس‌کل دادگستری استان تهران را به عنوان سخنگوی قوه قضائیه معرفی کرد.
آیت‌الله رئیسی با‌اشاره به درخواست حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای مبنی بر واگذاری سمت سخنگویی دستگاه قضایی، با توجه به ماموریت‌های جدید ایشان اظهار داشت: جهاد و اجتهاد آقای محسنی اژه‌ای بر هیچکس در قوه قضائیه پوشیده نیست و حضور ایشان در دستگاه قضایی همواره مغتنم و موثر بوده است.
وی افزود: با توجه به درخواست آقای اژه‌ای مبنی بر واگذاری جایگاه سخنگویی قوه قضائیه، ضمن تقدیر از تلاش‌های ایشان در سمت سخنگویی، ان‌شاءالله آقای اسماعیلی که از قضات شریف و مدیران دلسوز و تلاشگر دستگاه قضایی هستند، به عنوان سخنگوی قوه قضائیه این مسئولیت مهم را بر عهده خواهند داشت.
براساس این گزارش، سخنگوی جدید قوه قضائیه علاوه‌بر ریاست کل دادگستری استان تهران، سمت‌هایی از جمله ریاست سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و همچنین دادستانی مشهد را در کارنامه خود دارد.
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای نیز همچنان به عنوان معاون اول قوه قضائیه به فعالیت خود ادامه
می‌دهد.