kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۲۴
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۵
به بهانه ناامنی‌های عراق صورت گرفت

فضا سازی و ذوق زدگی اصلاح طلبان برای نزدیکی با آمریکا !

در حالی که بحران امنیتی عراق با هجوم تروریست‌های داعش به موصل وارد هفتمین روز خود شده است برخی روزنامه‌های اصلاح طلب با ذوق زدگی تمام تلاش دارند از این مسئله پلی به همکاری ایران و آمریکا بزنند.
طی دو روز گذشته برخی روزنامه‌های اصلاح طلب به جای پوشش اخبار جنایت‌های داعش به بررسی راهکارهای استفاده از این بحران برای نزدیکی روابط ایران و آمریکا پرداختند.در همین راستا یک روزنامه اصلاح طلب در گزارش دیروز(یک شنبه) خود با عنوان «بغداد؛ معمای مشترک تهران- واشنگتن»  با ذوق زدگی تمام نوشت :پيشروي غيرمنتظره گروه تروريستي داعش (ISIS) در عراق، بار ديگر يك موضوع امنيتي ايجاد كرده است كه منافع دو كشور ايران  و آمريكا را به طور همزمان تهديد مي كند، از همين رو در محافل خبري و تحليلي گمانه‌زني‌هايي درباره احتمال همكاري ايران و امريكا در موضوع مقابله با داعش و سناريوهاي احتمالي در اين باره آغاز شده است
به نوشته این رسانه اصلاح طلب  این همان بحثي است كه نخستين بار رسانه هاي غربي از جمله رويترز، ديلي تلگراف، گاردين و واشنگتن پست و نيويورك تايمز مطرح كردند.
روزنامه دیگر اصلاح طلب نیز با انتخاب تیتر«احتمال بررسی همکاری ایران با آمریکا علیه داعش» از مصاحبه مطبوعاتی روز شنبه رئیس جمهور  ذوق زدگی خود را  تنها از احتمال گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا بر سر داعش نشان داد .
این گزارش‌‌ها و ذوق زدگی‌‌ها در حالیست که  ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا جمعه گذشته در مصاحبه مطبوعاتی خود اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌های جهان مبنی بر انجام گفتگو میان واشنگتن و تهران در مورد بحران عراق را تکذیب کرد. جان کری نیز پس از مذاکرات خود با اشتون در لندن اعلام کرد که گفت‌و‌گو‌ها با ایران تنها بر سر موضوع هسته‌ای خواهد بود.
از سوی دیگر ذوق‌زدگی روزنامه‌های اصلاح‌طلب از احتمال همکاری ایران و آمریکا بر سر تروریست‌های داعش در حالی است که آمریکا و اروپا با این تروریست‌‌ها در سوریه روابط بسیار گرم و صمیمی دارند و بسیاری از سران گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه که حالا به دلیل شکست‌های اخیر در جبهه سوریه به عراق سرازیر شده‌اند. بارها با مقامات ارشد اروپایی و آمریکایی جلسه داشته و از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آنها بهره برده‌اند.
 همزمان با گسترش اخبار و گزارش‌های مربوط به احتمال دخالت نظامی خارجی در عراق، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه کشورمان  نیز مخالفت جمهوری اسلامی ایران با هرگونه دخالت نظامی خارجی در عراق را مورد تاکید قرار داد.
وی گفت: عراق از ظرفیت و آمادگی‌های لازم نظامی و توان و انگیزه مردمی در برابر عوامل تروریسم و افراط‌گرایی برخوردار است.
 به گزارش فارس سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اعزام نیرو از ایران به عراق ضمن رد این شایعات خاطرنشان کرد: هر حرکتی که اوضاع در عراق را تیره‌تر کند به نفع عراق و منطقه نبوده و مردم و دولت عراق از تمامی گروه‌های سیاسی و طیف‌های مذهبی و دینی در جبهه‌ای مشترک به تقابل با عناصر خشونت‌گرا، افراطی و تروریستی خواهند پرداخت.
وی ادامه داد: معتقدیم یقینا حرکت در مسیر تقویت وحدت ملی، همراهی و انسجام داخلی عراق بحران تروریستی جاری را به طور کامل مهار و توطئه‌‌ها را خنثی می‌کند.