kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

سرگردانی هزاران آواره در شرق سوریه آمریکا مانع ورود مددکاران به منطقه می‌شود

اقدامات آمریکا و ترس از حملات داعش، شرایط را برای ده‌ها‌ هزار آواره سوری سخت کرده ‌است.

بیش از 60 هزار آواره سوری طی دو ماه گذشته منطقه «الباغوزی» در استان «دیرالزور» را ترک کرده‌اند، تا از سلطه داعش و از حملات هوایی پی‌در‌پی جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، جان سالم به‌در ببرند.
به گزارش فارس، «کینو جبرئیل سخنگوی کردهای مسلح تحت حمایت آمریکا، موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه» گفت، ده‌ها ‌هزار نفر از افراد فراری از مناطق تحت اشغال داعش، به اردوگاه «الهول» در شمال‌شرق سوریه منتقل شدند. به گفته مسئولان سازمان ملل، در حال حاضر، 67 هزار نفر، که 90 درصد آن‌ها، زن و کودک سوری هستند، در این اردوگاه مستقر شدند.
شرایط آوارگان در اردوگاه «الرکبان» نیز چندان مساعد نیست؛ به گفته مسئولان سازمان ملل، آمریکا مانع ورود اتوبوس و وسائل نقلیه به این اردوگاه و انتقال آوارگان به مناطق امن می‌شود.
خبرگزاری ایسنا به نقل از «اسپوتنیک» گزارش داد، افراد مسلح مستقر در منطقه، برای انتقال هر آواره از اردوگاه الرکبان به مرز اردن، 300 دلار می‌گیرند. دو مرکز هماهنگی روسیه و سوریه با صدور بیانیه مشترکی، اعلام کرده‌اند که طی سال 2018 بیش از 800 آواره توانسته‌اند با پرداخت 300 دلار، به مناطق خود در سوریه بازگردند. اما بسیاری از آوارگان، از جمله زنان و کودکان، به دلیل عدم توانایی مالی، نتوانسته‌اند چنین کاری بکنند.
در بیانیه مذکور آمده ‌است که آمریکا کمک‌های ارسالی سازمان ‌ملل برای آوارگان را به نفع نیروهای مسلح تحت حمایت خود، مصادره می‌کند.
در این بیانیه تاکید شده ‌است: ما خواستار تحت فشار قرار دادن آمریکا برای دادن اجازه به آوارگان، جهت بازگشت به خانه و کاشانه خود هستیم.
اظهارات وزیر دفاع سوریه
«علی عبد الله أیوب» اظهار داشت: در دفاع از حاکمیت خود چانه‌زنی نمی‌کنیم... و بر وجب به وجب خاک سوریه مجددا سیطره پیدا خواهیم کرد.
وی با بیان این مطلب افزود: حضور نظامی هر کشوری که بدون دعوت رسمی از سوی حکومت سوریه باشد، حضور‌اشغالگرانه و غیر قانونی محسوب می‌شود و سوریه حق دارد از امنیت ملی و حاکمیت خود دفاع کند.
وزیر دفاع سوریه تصریح کرد، حکومت سوریه با مصالحه یا عملیات نظامی بر خاک خود مسلط خواهد شد و استان ادلب نیز از این مسئله استثناء نیست. ایوب تأکید کرد که ارتش سوریه قدرت آن را دارد که بتواند نیروهای‌اشغالگر آمریکا را از «التنف» خارج کند و آمریکا و سایر [اشغالگران] از سوریه خارج خواهند شد. وی خاطر نشان کرد: تنها برگ باقی مانده برای نیروهای آمریکایی، [شبه‌نظامیان کُرد موسوم به] «نیروهای دموکراتیک سوریه» است و با آنان با مصالحه یا آزادسازی خاک [سوریه] برخورد خواهیم کرد.