تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸

محققان دانشگاه تبریز ترکیبات جدید ضدسرطانی کشف کردند

تبریز- خبرنگارکیهان:
محققان دانشگاه تبریز با همکاری محقق آلمانی برای نخستین بار در دنیا موفق به کشف بیش از 20 ترکیب جدید با خواص ضدمیکروبی، ضد ویروسی و ضدسرطانی شدند.
ابوالفضل نرمانی، مجری طرح کشف ترکیب‌های جدید، اظهار داشت: محققان دانشگاه تبریز با همکاری و کمک پژوهشگران آلمانی موفق به کشف بیش از 20 متابولیت قارچی جدید با خواص ضدمیکروبی، ضدسرطانی و ضد ویروسی شدیم.
وی افزود: امروزه ظهور بیمارگرهای مقاوم در برابر ترکیبات شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها و همچنین اثرات جانبی مضر ترکیبات شیمیایی رایج مورد استفاده، از مشکلات پیش روی بشر در کنترل بیماری‌های گیاهی، انسانی و دامی است.
نرمانی گفت: استفاده از قارچ‌ کش‌های سنتزی و وجود باقی مانده سموم شیمیایی در محصولات کشاورزی سلامت مصرف کنندگان را به خطر می‌اندازد و باعث ایجاد اثرات سوء زیست محیطی می‌شود.
وی با ‌اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی از مقاومت دارویی در برابر آنتی ‌بیوتیک‌ها به عنوان یک تهدید بزرگ جهانی نام برده است، افزود: طبق برآوردها و تحقیقات بین‌المللی، اگر چاره‌اندیشی برای معضل مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها صورت نپذیرد، تا سال 2050، حدود 10 میلیون نفر جان خود را بر اثر مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها از دست خواهند داد.
این دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز افزود: بنابراین نیاز به استفاده از ترکیبات ضدمیکروبی جایگزین با منشأ طبیعی برای کنترل این نوع بیمارگرها ضروری است.
وی اضافه کرد: ترکیبات فعال زیستی با منشا طبیعی از منابع موفق سازگار برای تولید ترکیبات ضدمیکروبی می‌باشند، از این رو نیاز فوری در اکتشاف ترکیبات زیستی طبیعی احساس می‌شود.
نرمانی گفت: سلسله قارچ‌ها یک منبع فراوان و متنوع از متابولیت‌های فعال زیستی را برای تولید آفت‌کش‌های کشاورزی، داروهای ضدمیکروبی و ضدسرطانی فراهم کرده‌اند.
وی یادآوری کرد: مشخص شده است که قارچ‌های اندوفیت گیاهان یک منبع امیدبخش برای تولید ترکیبات ضدمیکروبی بوده و از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند و بر همین اساس به عنوان منابع بالقوه برای ترکیبات جدید طبیعی قابل استفاده در پزشکی، کشاورزی و صنعت مطرح می‌باشند.
این دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز اضافه کرد:  پتانسیل استخراج ترکیبات ضدمیکروبی و ضدسرطانی جدید از قارچ‌های اندوفیت ساکن گونه‌های درختی در جنگل‌های ایران بالا است.
وی خاطرنشان کرد: در پژوهش حاضر با توجه به اهمیت قارچ‌های اندوفیت به عنوان منابع بالقوه تولید ترکیبات ضدمیکروبی، بیش از 500 جدایه قارچی اندوفیت از گیاهان درختی جنگل‌های ارسباران جداسازی و خالص‌سازی شد و بعد از غربالگری جدایه‌ها از نظر تولید ترکیبات زیست فعال، چندین جدایه جهت جداسازی و خالص‌سازی ترکیبات زیست فعال جدید انتخاب شدند.