kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۸

استقبال قاینات از مسافران نوروزی


 
 قاین- خبرنگار کیهان:
شهرستان قاینات با تاریخ و فرهنگ کهن ایرانی- اسلامی و برخوردار از صنایع دستی فاخر و محصولات کشاورزی منحصر به فرد در شرق کشور همه ساله پذیرای تعداد کثیری از مسافرین نوروزی داخلی و خارجی است.
اقلیم کوهستانی و کویری و تنوع محصولات کشاورزی و بویژه زرشک و زعفران قاینات که دارای شهرت جهانی می‌باشد و مزارع سرسبز زعفران و دلبری شکوفه‌های زرد رنگ درختچه‌های زرشک، مناظر بسیار بدیع و دیدنی را در اطراف شهر قاین رقم زده است که توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند.
تنوع و فراوانی گیاهان دارویی کوهستانی و صحرایی که از خواص درمانی و عطر و بوی دل‌انگیزی برخوردار است نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری قاینات است.
همچنین آثار و ابنیه متعدد تاریخی از مسجد ذوقبلتین جامع قاین، آرمگاه بوذجمهر، قلعه آرتاگوانا، پارک جنگلی قهستان و مزار شاهزاده حسین در منطقه نمونه گردشگری قاین و غار خونیک با آثاری از دوره سنگی، حوض انبارها، موزه آب و مردم ‌شناسی قاین که از آثار فاخر خراسان جنوبی می‌باشند اوقات خوشی را برای مسافران داخلی و خارجی فراهم می‌سازد.
افزایش مسافران نوروزی و مطالبه‌گری گردشگران در سال‌های اخیر در قاینات سبب شده است تا اندکی از سوءمدیریت‌ها در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کاسته شود و متولیان امر وادار به توجه بیشتر به آثار تاریخی و فرهنگی منطقه شوند هرچند آثار تاریخی، اسلامی و ایرانی موجود در قاینات شایسته عنایت بیشتر مسئولان می‌باشد و مطالعات همراه با گمانه‌زنی و کاوش‌گری در بافت قدیم شهر قاین که ستون‌های مسجد جامع اولیه قاین را در دل خاک دارد و کاوش در قلعه آرتا گوانا و غارخونیک و دژ نیگ که همچنان سر به زیر خاک دارد و دست‌نخورده باقی مانده است کمترین خواسته شهروندان و گردشگران علاقه‌مند به حوزه تاریخ و فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی است.
همچنین ثبت جهانی زرشک و زعفران به عنوان دو محصول استراتژیک شهرستان و گونه‌های منحصر به فرد گیاهان دارویی منطقه به نام قاینات از دیگر مطالبات شهروندان قاینی و گردشگران می‌باشد که امیدواریم در سفرهای نوروزی 98 همراه با خبرهای خوشی برای مسافرین و شهروندان باشد.