kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

الجزیره: سفر روحانی پاسخ قوی به تحریم آمریکاست(خبر ویژه)

سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به عراق، بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشت. رسانه‌ها اتفاق‌نظر دارند که سفر آقای روحانی به بغداد، ناقض و بی‌اثر کننده تحریم‌های آمریکاست.



شبکه الجزیره در این زمینه گزارش داد: سفر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران به بغداد حامل پیامی قوی به آمریکا و متحدان منطقه‌‌ای آن درباره نفود ایران است.
این رسانه انگلیسی زبان نوشت: عراق، یکی از حوزه‌های کلیدی افزایش تنش بین واشنگتن و تهران است.
این اولین سفر رسمی روحانی به کشوری است که زمانی در جنگی خونین با آن شرکت داشت و سپس از این کشور در جنگ با داعش حمایت کرد.
الجزیره نوشت: از زمان انتخاب روحانی در سال 2013، عراق به حمایت و پشتیبانی شبه نظامیان ایرانی برای جنگ با داعش نیاز داشت به ویژه پس از آن که این گروه موصل و دیگر مناطق خاک عراق و سوریه را به اشغال درآورد.
اکنون در حالی که نیروهای داعش با شکست نهایی در روستای «باغوز» سوریه مواجه هستند، ایران به حمایت مداوم عراق در مواجهه با سیاست حداکثر فشار از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا امیدوار است.
الجزیره افزود: عراق، کانال دیگری برای ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا است. ایران پس از لغو برجام توسط آمریکا، متوجه روابط بیشتر با همسایگان شده و این در حالی است که آمریکا، اروپایی‌ها را از تجارت با ایران نرسانده است.
الجزیره نوشت: بعد از ترکیه، ایران اصلی‌ترین تامین‌کننده کالاهای وارداتی به عراق است و روحانی گفته که مذاکراتش با وزیر خارجه عراق همه بخش‌ها از جمله بخش‌های تجاری و سلامت را شامل شده است.
ایران و عراق قصد دارند روابط تجاری دو جانبه را از سطح کنونی 12 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار در سال افزایش دهند.
تراز تجاری  ایران با عراق با توجه به صادرات گاز و انرژی ایران مثبت است.
الجزیره در گزارش دیگری با موضوع «تحریم‌های آمریکا چه تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و عراق خواهد داشت؟» تصاویری را از یک فروشگاه در عراق به تصویر کشیده و گفت: حضور ایران را می‌توان از مواد شوینده در قفسه‌های فروشگاه‌های عراقی تا برقی که خانه‌ها و اماکن تجاری در عراق را روشن می‌کند، مشاهده کرد.
این گزارش روابط مذهبی، اقتصادی و سیاسی ایران و عراق را دارای قدمتی چند صد ساله توصیف کرده و افزود: روسای‌جمهوری ایران وعراق آخرین بار نوامبر گذشته و چند هفته بعد از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران دیدار کردند. آنها درباره ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در مرزهای مشترک گفت‌وگو کردند. عراق به همسایه خود برای تامین مایحتاج نفتی و برق نیاز دارد.
در همین حال، خبرگزاری انگلیسی رویتر در گزارشی نوشت: عراق کانال دیگری برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و می‌تواند از این طریق فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران فراهم سازد. ایران مصمم است تا روابط برادرانه خود با کشور برادر و همسایه عراق را تحکیم بخشد.
این سفر فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران فراهم می‌سازد.
رسانه‌های سعودی نیز با وجود عقده‌گشایی علیه سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق تصریح کردند عراق راه در رو در مقابل تحریم‌های آمریکاست.
روزنامه الشرق‌الاوسط  نوشت: پیام مهم روحانی برای آمریکا این است که ایران قادر است از طریق متحدان خود از جمله عراق، تحریم‌ها را دور بزند.
شبکه العربیه  نیز گزارش داد سفر روحانی، به منزله ایجاد گریزگاه در مقابل تحریم‌های آمریکاست.
در همین حال روزنامه رأی‌الیوم با اشاره به سفر روحانی به عراق نوشت: مقایسه سفر پنهانی و شبانه رئیس‌جمهور آمریکا به عراق با سفر علنی رئیس جمهور ایران به مرکز بغداد آن هم در روز روشن نشان می‌دهد، آمریکا دیگر هیچ جایی در عراق ندارد و این سفر به منزله سیلی دردناکی به همه تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد ائتلافی عربی صهیونیستی آمریکایی علیه ایران است.
حضور روحانی و ظریف در بغداد سیلی دردناکی به همه تلاش‌های سیاسی و نظامی آمریکا طی دو سال گذشته علیه جمهوری ایران است؛ تلاش‌هایی که تازه‌ترین آن کنفرانس ورشو بود.
خودتان میان دو سفر مقایسه کنید. سفر پنهانی رئيس ‌جمهور کشوری ابرقدرت در جهان یعنی ترامپ به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق بدون اطلاع دولت عراق در تاریکی همانند دزدی نابلد در مدتی کوتاه و بعد از آن هم پا به فرار گذاشتن آن و سفر علنی و رسمی رئیس‌جمهور ایران در روز روشن به بغداد.
شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی تصریح کرد: با تصویب روابط اقتصادی ایران و عراق، آمریکا به حاشیه رانده شده است.