kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
کارشناسان ارزیابی کردند

سفر روحانی به عراق گام دوم مقاومت است

سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق بازتاب های زیادی در سراسر جهان داشت وکارشناسان مسایل سیاسی و رسانه‌های ایرانی و خارجی ضمن مقایسه سفر اخیر ترامپ و سفر روحانی به عراق تحلیل های جالب توجهی ارائه دادند و این سفر عزتمندانه را گام دوم مقاومت نامیدند.




سفر حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به عراق واکنش های بسیاری به همراه داشته است. این واکنش ها محدود به ایران و یا حتی عراق نیست بلکه چشم وگوش رسانه های جهان را به خود مشغول کرده و این نشان از اهمیت این سفر دارد. شاید بتوان این نکته را گفت که تا کنون در این دوره قریب به 6سال که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد هیچ سفر رئیس جمهور به این اندازه نگاه ها را به خود جلب نکرده و در چنین حالتی این سوال پیس می آید که چرا پیوند راهبردی میان دو ملت ایران و عراق تا این اندازه مهم و برای دشمنان ایران ناراحت کننده است؟!
چرایی اهمیت این سفر
ارتباط نزدیک‌تر میان دو کشور و اتحاد و همبستگی راهبردی آنها برای مقابله با توطئه ها بیش از پیش نظام سلطه و در راس آن آمریکا را نگران کرده است. یعنی به عبارتی اهمیت این سفر را می توان در موضع گیری سران نظام سلطه دریافت.
همزمان با سفر رئیس‌جمهور ایران به عراق، مقام‌های آمریکایی یکی پس از دیگری از روابط خوب تهران و بغداد ابراز خشم می‌کنند. چند روز قبل «برایان هوک» نماینده رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران در واکنش به سفر روحانی به بغداد در اظهاراتی توهین‌آمیز به مردم عراق، مدعی شد که ایران می‌خواهد عراق را «به یک استان خود» بدل کند. حالا «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در اظهاراتی مشابه، ادعا کرده که ایران تلاش می‌کند عراق را به یک «دولت خراجگزار» تبدیل کند.
یک مقایسه جالب توجه
«کارل بیلت» وزیر خارجه پیشین سوئد که حتی در دوره ای نخست‌وزیر این کشور نیز بوده در صفحه توئیترش متنی را در مورد سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق منتشر کرده است. نکته جالب توجه در متن این مقام پیشین اروپایی مقایسه سفر حسن روحانی با سفر دونالد ترامپ به عراق است.
بیلت در توئیترش نوشت: «در شرایطی که ترامپ فقط با نظامیان آمریکایی در یک پایگاه هوایی دورافتاده دیدار کرد و با سران عراقی ملاقاتی نداشت، رئیس جمهور ایران سفری سه روزه در این کشور (عراق) دارد.»
وبگاه لبنانی «العهد» در یادداشتی با عنوان «روحانی در عراق... تفاوت‌های بین دو سفر» به مقایسه ترتیبات سفر دو رئیس جمهور آمریکا و ایران به عراق پرداخت و نوشت: «هواپیمایی که ترامپ و همسرش ملانیا، جان بولتون مشاور امنیت ملی او و تعداد کمی از دستیاران و نزدیکانش را به عراق می برد چراغ خاموش در پایگاه نظامی الاسد [در غرب عراق] فرود آمد و آنها را دچار دلهره و اضطراب کرده بود.»
مقاومت؛ رمز عزت
کارشناسان، رسانه ها و شخصیت های سیاسی در ایران و سراسر جهان این دو سفر را با هم مقایسه کردند. این موضوع (سفر عزتمندانه و باشکوه رئیس جمهور ایران به عراق) نتیجه چیست؟ «محمدحسن قدیری ابیانه» کارشناس مسائل سیاسی، در گفت و گو با خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به استقبال باشکوه از روحانی در بغداد توسط رؤسای عراق، می گوید‌: «این سفر را باید با سفر ترامپ به عراق مقایسه کرد. امروز همکاری، وحدت و همدلی که میان ایران و عراق وجود دارد، در تاریخ بی سابقه است. ترامپ از صرف هزینه هفت تریلیون دلاری در منطقه خبر داد که عنوان کرد با وجود این هزینه اما نتیجه نگرفته است.این رقم به اندازه 140 برابر درآمد نفتی ایران است. ترامپ در سفرش به عراق دستور داد تا چراغ های هواپیما را خاموش کنند و مخفیانه و بدون اطلاع در یک پایگاه نظامی دور از بغداد به زمین بنشیند و این درحالی است که هیچ مقام دولتی عراق حاضر به ملاقات با او نشدند و از آن سو بالاترین سطح استقبال از رئیس جمهور ایران صورت گرفت.»
ابیانه در ادامه تاکید می کند: «این سفر پس از شکست داعش در عراق و سوریه، تبلور پیروزی محور مقاومت علیه آمریکا و ارتجاع منطقه است و استقبال گسترده از رئیس جمهور در سطح حکومت و مردم عراق نتیجه تبلور پیروزی برداعش و حامیان خارجی آن است. سپاه قدس و مدافعان حرم در این پیروزی نقش اساسی داشتند.»
«اردشیر نوریان» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و نماینده مردم شهرکرد نیز در این باره می گوید: « این سفر در فصل و زمانی انجام می‌شود که جریان مقاومت در منطقه دست برتر داشته و با شکست داعش و  گروهک‌های سلفی معادلات منطقه به نفع محور مقاومت بوده و به شکلی رقم خورده است که توانایی جریان‌های انقلابی و همسو با جمهوری اسلامی ایران در منطقه در یک نقطه تکوینی قرار دارد و هیچ معادله‌ای در تنظیم روابط کشورها و بازیگران متعدد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نمی‌تواند شکل بگیرد مگر  اینکه نقش ا ساسی جمهوری اسلامی در آن دیده شود.»
اتفاقی دیرهنگام اما مبارک
حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی یادداشتی کوتاه در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی تاکید کرده است: «سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به عراق اتفاق مهمی است، اهمیت این سفر در شرایط تحریمی چندین برابر هم می شود، اخباری که از توافق های حاصل شده هم به گوش می رسد نشان می دهد اتفاقات مهمی در حوزه عبور از تحریم قرار است در آینده نزدیک رقم بخورد، رجوع دولت به همکاری با همسایه ها به جای جستجو منافع ملی و اقتصادی در غرب و امید واهی به اروپا هم اتفاق مهم دیگر این سفر است که هر چند دیر ولی بالاخره در حال وقوع است.»«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به عراق می گوید: «این سفر، سفر مهمی است که بنده معتقد بودم زودتر از اینها باید صورت می‌گرفت.»
فلاحت پیشه در ادامه تاکید می کند: «در شرایطی که در حال حاضر ما می‌بینیم مجموع صادرات غیرنفتی ما به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپایی به سختی به یک‌پنجم مبادلات ما به عراق می‌رسد. ما می‌بینیم بسیاری از افراد در کشور بیشترین تمرکز را در محاسبات با اروپا گذاشتند و امیدهای نه چندان واقعی را در این محاسبات شکل می‌دهند، در صورتی که امید واقعی به مناسبات ایران در مرزها شکل می‌گیرد و من معتقدم آقای روحانی باید بلافاصله به سفر عراق خود سفر به افغانستان را هم درنظر داشته باشد.»
گام دوم مقاومت
«حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل بین‌الملل، در این رابطه می گوید: «توافقی که در سفر آقای روحانی به عراق صورت گرفته موانع بسیاری را در سفرهای زیارتی زائران ایرانی و اقتصاد بین دو کشور برداشت و باید آماده افق جدیدی در مناسبات ایران و عراق باشیم.
این کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که گام دوم مقاومت با سفر آقای روحانی به عراق برداشته شد و مقاومت نیز فصل جدیدی از خود را آغاز خواهد کرد  آن همکاری در ساختار حکومت‌ها خواهد کرد. کنعانی‌مقدم در ادامه می افزاید: «مقاومت نشان داد که همواره پیروز است و مانع از توسعه‌طلبی آمریکایی‌ها برای شکل‌گیری مناطق آزاد و پرواز ممنوع در عراق شد.»