kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
دبیر ستاد تنظیم بازار خبر داد

آغاز توزیع 10 هزار تن مرغ با قیمت دولتی

دبیر ستاد تنظیم بازار با‌ اشاره به افزایش قیمت مرغ تا مرز ۱۷هزار تومان در برخی سوپرگوشت‌های تهران، از توزیع ۱۰هزار تن مرغ با قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی در میادین میوه و تره‌بار خبر داد.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، عباس قبادی اظهار داشت: بعد از تصویب نرخ 11 هزار و 500 تومان برای هرکیلوگرم مرغ گرم، متأسفانه به مشکلاتی برخوردیم و گرچه قیمت مصوب، نرخ کارشناسی ‌شده بود، به‌دلیل مشکلاتی که در نقل و انتقالات مالی و بانکی برای واردات چند کشتی حامل نهاده‌ها وجود داشت، نوساناتی در میزان نهاده‌های موجود در کشور به‌وجود آمد.
وی با تأکید بر اینکه در پاسخ به این سؤال که بر اساس آمار گمرک که مدعی واردات نهاده‌ها به‌میزان 1/5 میلیارد دلار طی 10ماهه ابتدایی امسال است، چطور این نوسانات به‌وجود آمده است، افزود: به دلیل برخی مشکلات در نقل و انتقالات بانکی برای تأمین نهاده‌های دامی امسال در دو نوبت ذخایر نهاده‌های خود را در بازار ریختیم ولی همین نوسانات در جوجه‌ریزی باعت شد تا در مقاطعی به مشکلات برخورد کنیم.
دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: در حال حاضر حدود 20 هزار تن گوشت منجمد در گمرک متوقف است و علیرغم همراهی گمرک، ما نمی‌توانیم این گوشت‌ها را ترخیص کنیم چراکه پول طرف خارجی به حسابش واریز نشده است؛ این در حالی است که برخی‌ها انتقاد می‌کنند چرا این گوشت ترخیص نمی‌شود.
وی اضافه کرد: من قبول دارم که قیمت مرغ در برخی سوپرها تا 17 هزار تومان رسیده و گزارشاتی از این قیمت به دست من هم رسیده است ولی مرغ در میادین میوه و تره‌بار با قیمت مصوب عرضه می‌شود. در جلسه روز چهارشنبه تکلیف شد تا 10 هزار تن مرغ و 10 هزار تن گوشت به‌صورت گسترده در میادین میوه و تره‌بار توزیع شود.
به‌گفته این مقام مسئول، در توزیع مذکور هیچ‌گونه محدودیتی برای خریداران وجود ندارد و اصلاً بحث ارائه کارت ملی به‌ازای خرید مرغ مطرح نیست. در توزیع درنظر گرفته‌شده، مرغ منجمد با قیمت 10 هزار و 500 تومان و مرغ گرم با قیمت 11 هزار و 500 تومان عرضه خواهد شد.
در همین زمینه، امیرخسرو فخریان، رئیس‌اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای از توزیع روزانه 100 تن مرغ منجمد تنظیم بازار به نرخ مصوب دولتی به منظور کاهش قیمت گوشت مرغ در استان تهران خبرداد و گفت: این طرح مختص قشر خاصی نبوده و مصرف‌کنندگان می‌توانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتحادیه‌های سراسری تعاونی‌های مصرف محلی ایران، رفاه، افق کوروش، هایپرمی، هایپر استار، شهروند، سپه، اوشانک (هفت)، جانبو،  اتکا، کامبای فور، نجم خاورمیانه، یاران دریان و انتخاب من این کالا را تهیه کنند. به گزارش روابط عمومی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، وی در مورد وضعیت شکر تنظیم بازار افزود: ظرفیت اعضای این اتحادیه ماهیانه 10 هزار تن است که تا بحال بخش عمده‌ای از میزان شکر مورد نیاز جذب و بین مصرف‌کنندگان توزیع شده است.
تصمیمات سلیقه‌ای برخی استانداران
 باعث مشکلات گوشت و مرغ شد
همچنین، داود موسوی معاون سازمان حمایت از مصرف‌کننده با ‌اشاره به نحوه قیمت‌گذاری نرخ مصوب مرغ در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهارکرد: در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد تا برای جلوگیری از برخی سوءاستفاده‌های احتمالی، بازرسان ما و سازمان‌های صنعت معدن و تجارت، در کشتارگاه‌ها حاضر شوند و در نحوه توزیع نیز نظارت لازم را داشته باشند تا مرغ با قیمت مصوب به دست مصرف‌کنندگان برسد و مقرر شد هم در عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها و هم بعد از کشتارگاه، صدور فاکتور الزامی باشد.به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی تصمیم سلیقه‌ای برخی استان‌ها و استانداران را باعث نوسانات قیمت و مشکلاتی در این بخش دانست و افزود: متاسفانه بعضی از استان‌ها بخشی‌نگری داشتند و به طور سلیقه‌ای تصمیم‌گیری کردند و برخی از استان‌های تولیدکننده گوشت و مرغ، در خروج گوشت و مرغ از استان‌های خود، تصمیماتی را گرفتند و روی خروج گوشت و مرغ تصمیماتی را گرفته بودند که مشکلاتی را ایجاد کرد این در حالی است که انتظار می‌رود استان‌های تولیدکننده، ملاحضات استان‌های همجوار خود را مدنظر قرار دهند.به گفته موسوی در اسفند ماه امسال 125 میلیون قطعه جوجه ریزی در کشور انجام شده و این حجم از جوجه‌ریزی می‌تواند به تعادل قیمتی در بازار طی روزهای آینده منجر شود.