kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹
یک مسئول خبر داد

خودکفایی کشور در تولید کاتالیست‌های خاص پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با ‌اشاره به تولید و بهره‌برداری کاتالیست SAC۵۰۰، گفت: تولید این نوع کاتالیست ۱۵ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد.




به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی پژوهان با ‌اشاره به خودکفایی ایران در تولیدکاتالیست SAC۵۰۰ اظهار داشت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی متولی دستیابی به دانش فنی مواد شیمیایی کاتالیست‌ها و غیره است. این شرکت در برخی از دانش‌ها تجاری‌سازی کرده و بخشی دیگر از دانش‌ها در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تجاری‌سازی خواهد شد.
وی افزود: این کاتالیست‌ها روی کیفیت محصولات پتروشیمی تأثیر زیادی می‌گذارند که این تأثیر روی پلی‌اتیلن بسیار ویژه است. در سال‌های اخیر استفاده از پلی‌اتیلن در لوله‌های انتقال آب تحت فشار و گاز کاربرد زیادی پیدا کرده است و برای تولید آنها نیاز به کاتالیست خاصی وجود دارد.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان این‌که برای ساخت کاتالیست‌های مذکور ۱۰ سال مطالعه صورت گرفته است، اضافه کرد: این محصول از چهارشنبه هفته گذشته تزریق شده است. قطعاً در سال آینده ورژن جدیدی از این کاتالیس را ارائه می‌کنیم و محصول پلی‌اتیلن سال آینده نسبت به امسال با کیفیت‌تر است.
پژوهان با بیان اینکه در این راستا یک رقیب جدی برای شرکت‌های مطرح دنیا خواهیم بود، ادامه داد: هفت عدد از ۱۴ قرارداد در حوزه کاتالیست بودند و در سال ۱۳۹۸ شاهد تولید حداقل هفت کاتالیست پرمصرف و استراتژیک خواهیم بود.
به گفته وی، در دنیا فقط سه یا چهار شرکت این کاتالیست‌ها را تولید می‌کنند. ظرفیت تولید ما تا ۱۰۰ تن در سال و مصرف کشور ۴۵ تا ۵۰ تن در سال است. در مورد صرفه‌جویی ارزی تولید این کاتالیست‌ها برای کشور، توضیح داد: مشابه خارجی هر کیلوگرم از این کاتالیست ۳۰۰ تا ۴۰۰ یورو است و با توجه به این‌که نیاز کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ تن در سال است، خودکفایی در تولید این کاتالیست ۱۵ میلیون یورو برای کشور صرفه‌جویی ارزی دارد. تولید هر کیلوگرم از این کاتالیست برای پتروشیمی شازند ۵۰ دلار است. گفتنی است، کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی هستند که در فرایندهای شیمیایی باعث افزایش سرعت واکنش می‌شوند. شناخت عمیق از فاکتورهای تبدیل شیمیایی در هر واکنش تبدیلی و ایجاد شرایط بهینه باعث افزایش بازدهی و عملکرد واحد و به طبع آن باعث صرفه‌جویی اقتصادی می‌شوند.
کاربرد این کاتالیست‌ها، در نفت و گاز، واحدهای پتروشیمی و مبدل‌های کاتالیزوری اتومبیل می‌باشد.