kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

راهکار تشخیص اصالت بیمه نامه شخص ثالث اعلام شد

رئیس‌مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی راهکار تشخیص اصالت بیمه نامه شخص ثالث را اعلام کرد.



به گزارش فارس، سید قاسم نعمتی در نشست خبری اعلام کرد: استانداردسازی اقلام اطلاعات مربوط به رشته‌های باربری، آتش سازی، درمان و بدنه خودرو برای اعمال کد یکتا سال 97 در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل آن به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد و بنابراین از اواسط سال آینده کد یکتا به این بیمه نامه‌ها هم تسری می‌یابد. در حال حاضر نیز اطلاعات بیمه نامه‌ها دریافت می‌شود، اما این اطلاعات شامل خلاصه آماری است و نمی‌توان از آنها، نظارت بر صنعت بیمه را استخراج کنیم.
نعمتی درباره اعمال کد یکتا در رشته شخص ثالث اظهار داشت: این استانداردسازی از ابتدای مهر 96 در صنعت بیمه اجرایی شد به طوری که در لحظه صدور بیمه نامه، اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال و صحت آنها بررسی می‌شود و پس از تایید به آن، کد یکتا می‌دهد. در نیمه دوم سال گذشته بیمه‌نامه 11 میلیون و 600 هزار خودرو صاحب کد یکتا شد که این میزان امسال به 21 میلیون و 200 فقره رسید.وی با بیان اینکه یکتا عددی 11 رقمی است، گفت: در کنار نشان بیمه مرکزی و کد تصویری «RQ» روی بیمه نامه‌ها چاپ می‌شود و بیمه‌گذاران می‌توانند با اسکن این کد و یا مراجعه به تارنمای بیمه مرکزی، از اصالت بیمه نامه خود باخبر شوند.این مسئول بیمه مرکزی تصریح کرد: استفاده از روش ارسال پیامک را دیگر روش دریافت تاییدیه اصالت بیمه نامه‌های شخص ثالث یاد کرد و گفت: این الگو برای چهار رشته باربری، آتش سوزی، درمان و بدنه خودرو تسری می‌یابد.
مسئول مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اعلام اینکه صدور کد یکتا حداکثر 2 ثانیه طول می‌کشد، در پاسخ به ایرنا گفت: از طریق برخط شدن تبادل اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی، فرآیند نظارت بر عملکرد شرکت‌ها نیز تسهیل شده است به گونه‌ای که اگر شرکتی در این رشته اقدام به گران‌فروشی یا ارزان فروشی بیمه‌نامه کند، معاونت نظارت در جریان کار قرار می‌گیرد.وی تاکید کرد: شرکت‌های بیمه‌گر ملزم هستند بیمه نامه شخص ثالث را به همراه کد یکتا به خریداران ارایه کنند. اگر بیمه نامه‌ای فاقد کد یکتا باشد، به این معنا نیست که شرکت‌های بیمه می‌توانند از پرداخت خسارت و ارایه خدمات به بیمه گذار شانه خالی کنند بلکه به این معنی است که از نظر بیمه مرکزی این بیمه نامه فاقد اصالت است.نعمتی اظهار داشت: در آینده کد یکتا به عنوان ابزاری برای سنجش صحت بیمه نامه‌ها خواهد شد و شاید شرکت‌های بیمه ملزم شوند که جز کد یکتا چیزی روی بیمه نامه‌ها چاپ نکنند. اجرای این فرآیند سبب شده تا نیروی انتظامی با دریافت برخط اطلاعات امروز با رصد شماره خودرو و یا هر وسیله نقلیه‌ای که مشمول بیمه شخص ثالث است، از صدور بیمه نامه برای آن آگاه شود.