kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۳۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
برگزاری سالروز شهادت سردار شهید حاج عباس کریمی در قهرود

شهید کسی است که حقیقت و هدف الهی را درک کند (حدیث دشت عشق)




سردار شهید «عباس کریمی قُهرودی» از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که در سال ۱۳۳۶ در روستای «قهرود کاشان» به دنیا آمد. دوران ابتدایی و هنرستان را در این روستا گذراند. بعد از دریافت دیپلم در رشته نساجی، در سال ۱۳۵۵ به سربازی رفت. دوران خدمت وظیفه او با مبارزه‌های مردمی در انقلاب اسلامی ایران همزمان بود. با وجود خفقان شدید حاکم بر مراکز نظامی، اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را مخفیانه به پادگان «عباس‌آباد» تهران منتقل و در آنجا پخش می‌کرد. پس از فرمان امام خمینی، خدمت سربازی خود را رها کرد و به صف مبارزان انقلاب اسلامی ایران (۱۳۵۷) پیوست و در جریان ورود امام خمینی به ایران جزو نیروهای انتظامی «کمیته استقبال» بود.  به هنگام تأسیس «سپاه پاسداران کاشان» در بهار سال ۱۳۵۸ به عضویت سپاه درآمد و در قسمت اطلاعات مشغول به خدمت شد. در تابستان سال ۱۳۵۹ داوطلبانه برای مبارزه عازم «کردستان» شد و در «سپاه پیرانشهر» با واحد «اطلاعات عملیات» همکاری کرد. پس از مدتی، به عنوان «مسئول اطلاعات عملیات» این سپاه انتخاب شد. سرلشکر شهید عباس کریمی بعدها همراه سرلشکر جاویدالاثر «احمد متوسلیان» و سردار شهید «رضا چراغی» به جبهه‌های جنوب عزیمت کرد و به عنوان مسئول اطلاعات عملیات تیپ محمد رسول‌الله(ص) به فعالیت خود ادامه داد. او در عملیات «فتح المبین» از ناحیه پا به شدت مجروح شد و حدود دو ماه بستری بود و در این مدت (به توصیه پدرش) مقدمات ازدواج خود را فراهم کرد. در ۲۱ مهر سال ۱۳۶۱ با دختری از شهر خودش ازدواج کرد. در تیرماه ۱۳۶۱ با همان وضعیت مجروحیت به عملیات «مسلم بن عقیل» پیوست. پسرش «داوود» در بیمارستان «یازهرا» شهر «دزفول» در سال ۶۳ به دنیا آمد.در عملیات «والفجر مقدماتی» به عنوان «مسئول اطلاعات سپاه ۱۱ قدر» که تازه تشکیل شده بود، معرفی شد و مدتی نیز «فرمانده تیپ سوم سلمان» از لشکر «۲۷ حضرت رسول» بود. با شهادت سردار شهید «محمدابراهیم همت» در عملیات «خیبر» از اواخر اسفند ۶۲ فرماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله را به عهده گرفت. شهید عباس کریمی قهرودی چهارمین فرمانده «لشکر پیاده - مکانیزه ۲۷ محمد رسول‌الله» در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۶۳ در چهارمین روز عملیات «بدر» در منطقه عملیاتی شرق رودخانه «دجله» براثر اصابت ترکش گلوله توپ به ناحیه پشت سرش شربت شهادت نوشید. پیکر غرق در خون حاج عباس، زمانی به تهران منتقل شد که تنها چند روز از اولین سالگرد شهادت فرمانده پیشین لشکر محمد رسول‌الله (ص) یعنی «حاج محمد ابراهیم همت»می‌گذشت.
امروز (پنج شنبه) همزمان با سالروز شهادت سردار شهید حاج عباس کریمی قهرودی مراسمی در روستای قهرود در کنار مزار پدرش برگزار و با حضور اهالی روستا، مسئولین و علی اکبر مرتضایی فرماندار شهرستان کاشان از تمثال سردیس سردار شهید حاج عباس کریمی قهرودی رونمایی می‌گردد. همچنین همزمان با برگزاری این مراسم در قهرود، طبق هماهنگی‌های انجام شده با معاونت فرهنگی ناحیه مقاومت بسیج باقرشهر مراسم گل افشانی و غبارروبی از مزار شهید سردار حاج عباس کریمی قهرودی در تهران صورت می‌گیرد.
بخشی از وصیت‌نامه شهید: شهید کسی است که حقیقت و هدف الهی را درک کند و برای حقیقت پایداری کرده و جان دهد. شهادت در اسلام نه مرگی است که دشمن به مجاهد تحمیل می‌کند، بلکه انتخابی است که وی با تمام آگاهی و شعور و شناختش به آن دست می‌یابد....