kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۲۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
آماده‌باش پلیس و نیروهای خدماتی در آستانه بهار

رزمایش بزرگ ترافیک و خدمات سفر نوروز 98 برگزار شد

رزمایش بزرگ ترافیک و خدمات سفر نوروز 1398 با رژه و مانور عملیاتی دستگاه‌های خدمات‌رسان جاده‌ای برگزار شد.




به گزارش ایرنا، رزمایش بزرگ ترافیک و خدمات سفر نوروز 1398 صبح دیروز با هدف نمایش آمادگی، همیاری، توانمندی، ارتقای نظم و انظباط ترافیکی، تامین ایمنی، سلامت سفرهای نوروزی و کاهش سوانح و حوادث رانندگی با شعار «پرهیز از خطر و آرامش در سفر» در ضلع جنوبی حرم امام (ره) برگزار شد.
در این رزمایش فرمانده نیروی انتظامی، رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی، نمایندگان امداد خودرو، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای، اورژانس ، هلال احمر، بیمه و سایر سازمان‌های خدماتی حضور داشتند.
آمادگی کامل نیروهای پلیس
برای خدمات‌دهی مطلوب به مردم در نوروز
 فرمانده نیروی انتظامی در این رزمایش با ‌اشاره به راه‌اندازی و فعالیت قرارگاه نوروزی پلیس، گفت: قرارگاه نوروزی پلیس از 25 اسفندماه جاری تا پایان 17 فروردین 98 فعال خواهد بود.
به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار حسین‌اشتری با ‌اشاره به آمادگی 100 درصدی نیروهای پلیس برای خدمات‌دهی به مردم، افزود: در راستای خدمات‌دهی مطلوب، نقاط حادثه خیز احصاء شده و تعدادی از این نقاط، مشکل شان برطرف و الباقی نیز در دست اقدام است.
اشتری با ‌اشاره به عوامل موثر در وقوع تصادفات، عنوان کرد: علاوه‌بر بحث ایمنی خودروها و زیرساخت‌ها، عامل انسانی مهم‌ترین مولفه در وقوع تصادفات به شمار می‌آید. در واقع سهم رانندگان بیش از سایر مولفه‌ها در وقوع تصادفات است بنابراین از همه رانندگان درخواست داریم حتما به قوانین راهنمایی و رانندگی و توصیه‌های پلیس توجه داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: بیش از 85 درصد تصادفات به واسطه سبقت و سرعت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان اتفاق می‌افتد و این آمار بیانگر سهم مهم و موثر رانندگان در کاهش تصادفات است.
فرمانده ناجا با ‌اشاره به حضور فعال نیروهای پلیس در اقصی نقاط کشور، تأکید کرد: بخش قابل توجهی از تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می‌دهد و امسال بنا داریم نیروهای پلیس را به صورت ویژه در 30 کیلومتری شهرها متمرکز کنیم.
اسکورت کاروان‌های راهیان نور
سردار‌اشتری در حاشیه این رزمایش هم در پاسخ به سؤالی درباره همراهی گشت‌های پلیس در طول سفر با کاروان‌های راهیان نور، گفت: همکاری خوبی میان نیروی انتظامی و ستاد راهیان نور وجود دارد؛ همزمان با اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق دوران دفاع مقدس، گشتی‌های پلیس این کاروان‌ها را از مبدأ تا مقصد همراهی و مشایعت می‌کنند تا شاهد حوادث ناگواری نباشیم.
کنترل رفتار رانندگان
با بهره‌گیری از تجهیزات هوشمند
رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا هم در این رزمایش گفت: پلیس راهور ناجا با حضور 35 هزار نفر نیرو و با مشارکت بیش از 65 هزار نیرو از سایر دستگاه‌ها و بیش از 10 میلیون نفر همیار پلیس و پلیس یار نوجوان، 800 هزار نفر فرهنگ یار پلیس و 100 هزار نفر بازرس نامحسوس مردمی طرح نوروزی را پیش می‌برد.سردار سیدکمال هادیانفر افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا همزمان با آغاز طرح نوروز 98 و با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید شامل دو هزار دستگاه دست افزاری موبایلی ثبت تخلفات، هزار و 200 دستگاه ردیاب لحظه‌ای برای کنترل گشت‌های پلیس راه و راهور، یک هزار دستگاه دوربین البسه، یک هزارو 300 دستگاه خودرو کمکی از سایر رده‌های ناجا و همچنین بهره‌گیری از چهار هزار و 500 نیروی کمکی برای کنترل رفتار رانندگان پرخطر ایفای نقش می‌کند.
ترخیص خودروهای متخلف به مناسبت نوروز
هادیانفر همچنین در حاشیه این رزمایش گفت: مطابق هماهنگی‌های صورت گرفته، رانندگان خودروهای دارای بالای یک میلیون تومان جریمه می‌توانند از 28 اسفند تا پایان 17 فروردین به مراکز مربوطه مراجعه و خودرو را ترخیص کنند. در واقع برابر این تدبیر، مدت زمان توقیف شده چنین خودروهایی، بخشیده می‌شود و رانندگان می‌توانند با پرداخت جریمه خودرو شان را ترخیص کنند.
وی اظهارداشت: مطابق هماهنگی با فرمانده نیروی انتظامی و موافقت ایشان، تمام خودروهایی که به علت تخلفات رانندگی توقیف شده‌اند از 25 اسفندماه می‌توانند به پارکینگ‌ها مراجعه و (با پرداخت جریمه) خودرو را ترخیص کنند؛ البته چنین تدابیری به منظور خدمات‌دهی به مردم صورت گرفته و امید است شهروندان نیز به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری داشته باشند.
آمادگی اورژانس برای خدمات‌دهی نوروزی
رئيس سازمان اورژانس کشور نیز در رزمایش بزرگ خدمات سفر نوروزی 98 گفت: تعداد ۵۵۰۰ آمبولانس، ۴۱ فروند اورژانس هوایی، ۳۳۰ موتور آمبولانس و ۴۱ اتوبوس آمبولانس در طرح نوروزی ۹۸، آمادگی خدمت‌رسانی به هموطنان را دارند.  به گزارش وبدا، پیر حسین کولیوند با بیان اینکه سازمان اورژانس کشور درصدد است تا با استفاده از نهایت توان و ظرفیت خود و همچنین همکاری با سایر نهادهای مربوطه، تعداد مرگ و میر جاده‌ای کاهش پیدا کند، افزود: به دلیل اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌‌دهد، بیش از ۶۰۰ کمپ نوروزی را در این نقاط ایجاد کرده‌‌ایم تا چنانچه تصادفی رخ داد، در لحظات اولیه، به مصدومان رسیدگی شده و تعداد مرگ و میر جاده ‌ای کاهش پیدا کند.
کولیوند ادامه داد: در قالب بحث سلامت و پزشکی هم به همراه فعالیت‌های وزارت بهداشت، به ارائه خدمات می‌‌پردازیم و نظارت کاملی را بر رستوران‌های بین جاده ‌ای هم از نظر مواد اولیه سالم و هم نحوه پخت و پز آنها داریم.
خدمت‌رسانی امدادگران هلال احمر به مسافران نوروز
 رئیس ‌جمعیت هلال احمر کشور هم در این رزمایش گفت: پنج هزار و 500 امدادگر و نجاتگر در یک هزار و 421 پایگاه در سراسر کشور به مسافران نوروزی خدمات رسانی می‌کنند. به گزارش ایرنا، علی‌اصغر پیوندی با بیان اینکه 500 تیم واکنش سریع و 24 پایگاه امدادی در 31 استان کشور فعال و نوروز امسال را با آمادگی بیشتری به مردم خدمات می‌دهند، افزودیک هزار و 500 خودروی امدادی، آمبولانس و خودرو امداد و نجات در پایگاه‌های این سازمان مستقر و آماده امدادرسانی هستند.