kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

آغاز محاکمه متهمان تعاونی‌های «البرز ایرانیان» و «ولی‌عصر» در دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان پرونده تعاونی‌های البرز ایرانیان و ولیعصر، در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به صورت علنی و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.



به گزارش میزان، در ابتدای جلسه دادگاه قاضی صلواتی با بیان اینکه این پرونده ۳۵۳ جلد دارد، گفت: کل سرمایه‌گذاران ۹۱ هزار نفر هستند و تاکنون ۶ هزار و ۳۶ نفر از شکات به دادسرا مراجعه کرده و دادخواست ارائه داده‌اند.
وی افزود: از تیر ۹۱ تا آذر ۹۶، گردشکار مالی البرز ایرانیان ۴۳ هزار میلیارد تومان و از اردیبهشت ۹۴ تا اسفند ۹۶، گردشکار مالی شرکت تعاونی ولیعصر ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.
رئیس ‌دادگاه، تعهد باقیمانده البرز ایرانیان را تا روز دستگیری متهمان، ۱۴۰۰ میلیارد تومان و شرکت تعاونی ولیعصر را ۲۵۹ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی از طریق بانک تجارت ۷۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری ایجاد کرد که ۶۳۰ میلیارد توسط بانک تجارت پرداخت و ۱۶ هزار و ۲۰۰ نفر از سپرده‌گذاران البرز ایرانیان تسویه شدند. از طریق بانک کشاورزی نیز برای شرکت تعاونی ولیعصر، ۱۳۰ میلیارد خط اعتباری ایجاد شده که ۱۳۵ میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده و در واقع بیشتر از آن مقداری که گرفته، هزینه نموده و ۱۵ هزار و ۳۵۶ نفر را تسویه کرده است.
در ادامه نماینده دادستان مشخصات متهمین را به شرح زیر اعلام کرد:
1.« امیر حسین آزاد»، شغل بیکار، باسواد، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از 16/12/95.
۲. «حسن قریانی» متولد ۵۴، باسواد، فاقد سابقه کیفری، بازداشت با قرار موقت از 28/3/96.
۳. «مهدی بهرامی حسن‌آبادی» متولد ۵۹، بیکار، متاهل، باسواد، فاقد سابقه کیفری و بازداشت از تاریخ 27/3/97.
نماینده دادستان با بیان اینکه اتهام متهمین اول و دوم اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در اخلال و افساد فی‌الارض و اتهام متهم ردیف سوم معاونت در اخلال عمده است، گفت: بانک مرکزی به دفعات متعدد به این افراد تذکر داده است که در صورت ادامه فعالیت‌های خود مشمول جرم اخلال در نظام اقتصادی خواهید شد.
وی با ‌اشاره به گردش‌کار پرونده گفت: نحوه تشکیل موسسه البرز اعتبار ایرانیان به این‌گونه است که ابتدا به عنوان شرکت امیر‌المومنین در سال ۸۷ ازسوی ثبت اسناد و املاک‌ اشرفیه به سرمایه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به ثبت رسیده است. موضوع این شرکت منحصرا برای اعضا پرداخت و تخصیص وام و انجام خدمات اعتباری بوده است که بعد از تغییرات در دوره‌های مختلف از تعاونی امیرالمومنین به البرز ایرانیان تغییر می‌یابد.
نماینده دادستان درباره نحوه تشکیل تعاونی ولی‌عصر اظهار داشت: این تعاونی در سال ۸۸ به ثبت رسید و در سال ۹۲، به دلیل تخلفات مدیرعامل وقت تعطیل و زیان‌ده شد و بعد از سال ۹۲ با تشکیل هیئت‌ مدیره جدید کاملا خانوادگی راه‌اندازی شد که سرمایه اولیه آن ۶ میلیون ریال بوده است.
وی با‌ اشاره به اعمال نفوذ این متهمین در برخی استان‌ها گفت: این متهمین که در برخی استان‌ها مثل کرمانشاه، ایلام و همدان شعباتی از موسسه را افتتاح کرده بودند با فشار به مراجع انتظامی استان‌ها مثل استان ایلام از پلمب شعب جلوگیری می‌کنند.
نماینده دادستان بیان کرد: موسسه فردوسی پس از اینکه تصمیم به کنار گذاشتن موسسه البرز ایرانیان گرفت در تصمیمی جدید با موسسه فرشتگان قرار شد ادغام شوند و تحت عنوان موسسه آرمان به فعالیت خود ادامه دهند لذا این متهمین بلافاصله پس از آگاه شدن از این موضوع اقدام به جعل مهر و سربرگ موسسه آرمان کرده و با در اختیار گذاشتن این اوراق در شهرستان‌ها به فعالیت‌های مجرمانه خود ادامه می‌دادند.
وعده پرداخت سودهای غیرمتعارف برای جذب سرمایه
وی دیگر اتهامات این افراد را به شرح زیر اعلام کرد:
- وصول وجه خارج از سیستم به ‌اشخاص حقیقی. این متهمین حتی به دستورات قضایی مبنی بر عدم افتتاح حساب اهمیتی نداده بلکه با کارهایشان انسداد حساب‌ها را دور می‌زده‌اند.
- صدور ضمانت‌نامه‌های غیر‌قانونی برای افراد و ‌اشخاص مختلف. ۲۹ هزار میلیارد ریال و ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال دو نمونه از ضمانت‌نامه‌های غیر قانونی صادر شده از سوی متهمین است.
- اعطای تسهیلات غیرقانونی با مبالغ کلان. متهمین با سپرده‌های مردمی اقدام به اعطای تسهیلات کلان به افراد خاص می‌کردند و هیچ‌گونه ضمانت‌نامه‌های معتبری از آنها اخذ نمی‌کردند. به طوری که حدود ۲۲۰ تسهیلات اعطایی کلان و ۲۸ مورد تسهیلات اعطایی با سود کمتر از ۴ درصد در پرونده این افراد وجود دارد. البته این تسهیلات را برای افراد و مدیران آشنا استفاده می‌کردند.
- حساب‌سازی با دستور مدیریتی.
- پرداخت سود خارج از سیستم. متهمین با وعده‌هایی خارج از عرف و خارج از چارچوب بانک مرکزی اقدام به فریب مردم و جذب سرمایه‌های مردمی می‌کردند پرداخت سود ۴۵ درصد در موسسه آرمان و اعطای سود ۳۵ درصد برای موسسه ولی‌عصر گزارش شده است.
- خرید و فروش املاک بدون رعایت تشریفات و انجام کارشناسی‌ها. متهمین با پول و سپرده مردم اقدام به خرید‌های سلیقه‌ای و گاهی خرید‌های بسیار گران‌تر از قیمت واقعی می‌کردند مثلا خرید خودرو‌های لوکس و خرید ملک اقدسیه نمونه‌هایی از این دست می‌باشد.
- حیف و میل اموال و سپرده‌های مردم و تجمل‌گرایی.
پس از قرائت بخشی از این کیفرخواست، قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه، گفت: جلسه بعد در روز شنبه آتی ساعت ۹ صبح خواهد بود.