kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

حمله قبایل یمنی به کاروان نظامیان سعودی در «المهره»

اعتراض ساکنان و قبایل استان «المهره» یمن به عبور کامیون‌های حامل تجهیزات نظامی سعودی، منجر به درگیری مسلحانه بین آنها و عناصر مسلح وابسته به ریاض شد.



عبور کامیون‌های حامل تسلیحات سعودی از استان «المهره» و اعتراض اهالی این استان شرقی یمن به این مسئله، به درگیری مسلحانه بین قبایل این استان با نظامیان مورد حمایت عربستان منجر شد. شبکه الجزیره به نقل از منابع محلی در یمن گزارش داد که درگیری‌ها بعد از آن شروع شد که عناصر وابسته به عربستان به اهالی استان المهره حمله کردند. به گزارش این شبکه، اهالی و قبایل المهره به حضور نظامی عربستان در استان خود اعتراض کرده و جلوی کامیون‌های حامل سلاح را در منطقه «شَحَن» و «حات» گرفتند. قبایل مذکور اقدامات سعودی‌ها و شبه نظامیان تحت امر آنها را «تعرض آشکار» به اهالی استان المهره و «تحمیل سناریوهای ریاض» در استان خود دانستند.
آنها همچنین از «عبدربه منصور هادی»، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن، که مورد حمایت ریاض است، خواستند که «راجح باکریت»، استاندار المهره را از سمت خود برکنار کرده و اجازه توسعه‌طلبی به سعودی‌ها را در این استان ندهد.
قبایل استان المهره قبلاً  نیز مانع از آن شده بودند که عناصر وابسته به ریاض در منطقه «شحن»  دست به ایجاد پایگاه نظامی بزنند. به دنبال این حادثه، قبایل المهره با صدور بیانیه‌ای، به عربستان و شبه نظامیان تحت امر آن درباره تشدید عملیات و تلاش برای سیطره بر مناطق مختلف استان المهره هشدار دادند. استان المهره بیش از یک سال است که شاهد برگزاری تظاهرات ضد سعودی بوده است. ائتلاف سعودی-اماراتی طی چند ماه گذشته نیروهای زیادی را در این استان هم مرز با عمان، پیاده کرده و این امر نیز باعث اعتراض ساکنان این استان شده است. طی ماه‌های گذشته فاش شد که عربستان قصد دارد یک خط لوله نفتی در حد فاصل منطقه «الخرخیر» واقع در جنوب این کشور تا بندر یمنی «نشطون» واقع در ساحل دریای عرب، احداث کند.