kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
پیام به مردم ونزوئلا

مادورو: با بی‌رحمانه‌ترین و کثیف‌ترین‌حمله مواجه شده‌ایم

همزمان با ادامه بحران خاموشی برق در ونزوئلا و افزایش فشارهای آمریکا و کودتاچیان به دولت قانونی مادورو، رئیس‌جمهور این کشور با صدور پیامی شفاهی اعلام کرد با «بیرحمانه‌ترین و کثیف‌ترین حمله مواجه شده‌ایم حمله‌ای که تاکنون به مردم وارد نشده بود.»



سرویس خارجی

آمریکا و گروه‌های مخالف داخلی از جمعه گذشته جبهه جدیدی را مقابل دولت ونزوئلا ایجاد کرده‌اند. آنها با خرابکاری در بزرگ‌ترین نیروگاهی که برق کشور را تامین می‌کند، بخش‌های وسیعی از کشور را در خاموشی فرو برده‌اند. غیر از کاراکاس که با تلاش دولت برق آن وصل شده، خاموشی در بسیاری از نقاط کشور همچنان ادامه دارد. قطع برق علاوه‌بر تاثیر سوء بر تولید آب آشامیدنی و تولید مواد غذایی، صادرات نفت این کشور را هم متوقف و فعالیت‌های تجاری را به شدت مختل کرده است.
همزمان با تشدید این بحران، آمریکا و کودتاچیان نیز فشارهای سیاسی، اقتصادی، امنیتی و روانی علیه مردم و مقامات این کشور را به اوج رسانده‌اند. در چنین فضایی، نیکولاس مادرورو در پیامی شفاهی به مردم ونزوئلا گفت: «من اینجا هستم، در برابر مسئولیتم، رو به کشور و تاریخ هستم و با بیرحمانه‌ترین و کثیف‌ترین حمله‌ای مواجه شده‌ام که هرگز تاکنون به مردم ونزوئلا وارد نشده بود. هموطنانم، من از آنچه بر شما گذشته است با خبر هستم. من هم این شرایط را با شما زندگی کرده‌ام و دلسوزی، شجاعت، وجدان برتر، صبر و شکیبایی شما مردان و زنان را تحسین می‌کنم که برای پیش بردن سرزمین‌تان تلاش می‌کنید.این حمله الکتریکی به روش‌های مختلفی صورت گرفته است: ابتدا حمله سایبری به مغز سیستم کامپیوتری شرکت «کورپو الک» در «ال گوری»و حمله سایبری از خارج به مغز مرکزی سیستم انتقالی، واقع در کاراکاس. مسیر دوم حمله، مسیر الکترومغناطیسی بود که فرآیندهای بازیابی را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه متوقف می‌کند. حمله سوم، فیزیکی است؛ زمانی که ما ۹۵ درصد سیستم را در کاراکاس رفع‌اشکال و تعمیر کرده بودیم، ایستگاه «آلتو پرادو» را مورد حمله قرار دادند. هدف‌شان ویران ساختن همه آن چیزی بود که ما در پایتخت به دست آورده بودیم و در نتیجه آن بلافاصله نصف شهر بدون برق ماند. این اقدام فیزیکی از طریق سوزاندن و انفجار ایستگاه‌های برقی زیرزمینی انجام شد.»
این مبارزه سیاسی نیست، جنایت جنگی است
وی تاکید کرد: «حمله به سیستم برقی، سلب آسایش و گرفتن حق زندگی میلیون‌ها ونزوئلایی را نمی‌توان مبارزه سیاسی نامید. این نامش ضربه جنایی الکتریکی است. این نقض جدی حقوق بشر است. من به عنوان رئیس‌جمهور، بر این باور هستم که جنایات جدی علیه حقوق بشر مردم ما و علیه حق صلح و ثبات، رخ داده است و این جنایت بزرگ، خیانت به سرزمین اجدادی‌مان است. دولت در این شرایط اضطراری که با آن مواجه هستیم، برای رفع نیازهای غذایی، آب، امنیت، سوخت داخلی و بهداشت و سلامت، تلاش می‌کند.»
درخواست کمک از ایران، چین، روسیه و کوبا
همزمان رئیس‌جمهور ونزوئلا از ایران‌، چین، کوبا، و روسیه و همچنین سازمان ملل درخواست کرد تا درباره حمله اخیر به شبکه برق‌رسانی در ونزوئلا که منجر به قطع سراسری برق در این کشور شد، تحقیقاتی صورت گیرد. مادورو با‌اشاره به اینکه کشورهایی که نام آنها را برده، تجربه زیادی در مقابله با حملات سایبری داشته‌اند، گفت: «من کمیسیون ویژه‌ای را برای تحقیقات درباره این حمله سایبری تشکیل داده و از کارشناسان بین‌المللی درخواست کمک کرده‌ام.
من قصد دارم از سازمان ملل، ایران، چین، روسیه و کوبا برای این کار درخواست حمایت کنم». دادستان کل ونزوئلا نیز قبلا درخواست کرده بود تا تحقیقاتی درباره نقش «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده در خرابکاری در سیستم برق‌رسانی ونزوئلا انجام گیرد.
 بر اساس این گزارش در پی ادامه یافتن خاموشی‌ها در ونزوئلا بعد از چند روز، چین اعلام کرد حاضر است در بازگرداندن برق به این کشور کمک کند.«لو کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: چین امیدوار است طرف ونزوئلایی بتواند علت این مسئله را هرچه زودتر کشف کند و تأمین برق به‌صورت عادی را از سرگیرد. چین مایل است کمک و پشتیبانی فنی برای بازگردانی شبکه برق ونزوئلا را فراهم کند».