kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴
اصلاحات نخست‌وزیر در پارلمان انگلیس رد شد

دومین شکست سنگین «ترزا می» در برگزیت / آیا خانم نخست‌وزیر استعفا می‌دهد؟

همزمان با دومین شکست سنگین «ترزا می» ‌در پارلمان انگلیس (نمایندگان حتی به توافق اصلاح شده وی با اتحادیه اروپا در زمینه برگزیت نیز رای ندادند) آینده سیاسی وی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و بسیاری در انگلیس منتظر استعفای وی هستند.




نحوه اجرای برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و روز به روز نیز وضعیت برای دولت ترزا‌ می ‌سخت‌تر می‌شود. بر اساس نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ و توافق‌های صورت‌گرفته پس از آن، انگلیس باید تا روز ۲۹ مارس (۹ فروردین 98) اتحادیه اروپا را ترک کند. دو طرف در تلاش هستند تا این رخداد بر اساس توافقی مدون و با روشن شدن وضعیت روابط تجاری و سیاسی لندن با بروکسل صورت گیرد، چراکه اگر خروج انگلیس از اتحادیه بدون توافقی روشن اتفاق بیفتد، ابهامات قانونی و حقوقی می‌تواند اقتصاد قاره سبز را با آسیب جدی مواجه کند.
شامگاه سه شنبه به وقت ایران در حالی که تنها 16 روز تا تاریخ تعیین شده برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) زمان باقی مانده بود، قانونگذاران مجلس عوام انگلیس یک بار دیگر توافق اصلاح شده «ترزا می» با اتحادیه اروپا درباره چگونگی این خروج را هم رد کردند.  در این رای‌گیری 391 نماینده توافق برگزیت اصلاح شده را رد کرده در حالی که تنها 242 نماینده آن را تایید کردند.
واکنش می
«ترزا می» ‌تاسف خود درباره رد توافق برگزیت اصلاح شده توسط پارلمان را ابراز داشت و تاکید کرد که مجلس نمایندگان انگلیس درباره خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا رای‌گیری خواهد کرد و اگر این موضوع نیز رای نیاورد درباره تمدید مدت زمان خروج از اتحادیه اروپا رای‌گیری خواهد شد. بر اساس برنامه سه مرحله‌ای ترزا می، تصمیم‌گیری بر سر گام‌های بعدی کاملا برعهده پارلمان خواهد بود. نمایندگان پارلمان موظفند درباره خروج بدون توافق باز اتحادیه اروپا تصمیم‌گیری کنند. احتمال می‌رود که اکثریت نمایندگان پارلمان با این گزینه نیز مخالف باشند. پارلمان انگلیس به احتمال زیاد به تعویق مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رای خواهد داد. در صورتی که پارلمان انگلیس به تمدید مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای بدهد، آنگاه باید اتحادیه اروپا نیز با این درخواست موافقت کند.
مجلس عوام انگلیس، پیش از این، روز ۲۵ دی‌ماه یکبار دیگر طرح دولت انگلیس را برای برگزیت رد کرده بود. رئیس ‌کمیسیون اروپا دوشنبه شب هشدار داد در صورتی که توافق اصلاح ‌شده جدید یک بار دیگر در پارلمان انگلیس شکست بخورد، فرصت دیگری برای توافق وجود نخواهد داشت.
 اتحادیه اروپا نیز در واکنش به رد برگزیت اصلاح شده توسط پارلمان اعلام کرد که این اقدام پارلمان انگلیس احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «در راستای کمک به انگلیس برای رسیدن به توافق، هر آنچه که ممکن بود را انجام دادیم و آماده بررسی درخواست معقول انگلیس برای تاخیر در برگزیت هستیم.»
ابهام در وضعیت ترزا می‌
پس از شکست مجدد نخست‌وزیر انگلیس در کسب توافق اکثریت نمایندگان پارلمان انگلیس ترزا می دومین شکست سنگین خود را در روند برگزیت تجربه کرد. او همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا نمایندگان پارلمان را به موافقت با قرارداد بریگزیت مجاب کند؛ او حتی گفته بود: هرگاه این توافق مورد پذیرش قرار نگیرد، آنگاه این امکان وجود دارد که بریگزیت از موضوعیت بیفتد.
در شرایط عادی، در صورتی که پارلمان دو بار سیاست‌های دولت را به این شکل رد بکند، نخست‌وزیر از سمتش کناره‌گیری می‌کند؛ اما در برگزیت با پیچیدگی‌های خاصی که دارد، هیچ نشانه‌ای از اینکه با شرایطی عادی طرفیم، دیده نمی‌شود.
ترزا می ‌بعد از رأی‌گیری سه‌شنبه عمیقاً از بابت این شکست ابراز تأسف کرد، اما از قصد خود برای برگزاری رأی‌گیری بر سر خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا خبر داد. بنابراین، به نظر می‌رسد که او بعد از این دو شکست سنگین تصمیمی برای کناره‌گیری از قدرت ندارد.حزب «می» هم نمی‌تواند او را وادار به استعفا کند.