kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳

کناره‌گیری فوری بوتفلیقه از قدرت خواسته جدید تظاهرکنندگان الجزایری

مخالفان رئیس‌جمهور الجزایر علی‌رغم انصراف «عبدالعزیز بوتفلیقه» از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، باز هم به خیابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهایی، خواستار تغییرات سیاسی فوری شدند.



انصراف عبدالعزیز بوتفلیقه از نامزدی مجدد درانتخابات ریاست جمهوری الجزایر، نخستین پیروزی تظاهرکنندگان الجزایری بود. اما اعتراض مردم الجزایر پس از این دستاورد هم ادامه پیدا کرد و اکنون تظاهرکنندگان به تعویق انتخابات معترضند. اعتراضات مردم الجزایر یک روز پس از اعلام انصراف بوتفلیقه از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری همچنان ادامه دارد و معترضان روز سه‌شنبه هم در مناطق مختلف این کشور دست به تظاهرات زدند. بوتفلیقه که روز دوشنبه از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده انصراف داده بود، انتخابات ماه آوریل(فروردین ماه) را نیز به تعویق انداخت و همین مسئله، باعث تظاهرات مردم این کشور در روز سه‌شنبه شد. رئیس‌جمهوری الجزایر گفت که انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری «کنفرانس ملی» تا پایان سال ۲۰۱۹ با هدف اصلاح نظام سیاسی و قانون اساسی برگزار خواهد شد.
از سوی دیگر، «رابرت پالادینو»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت الجزایر از اظهار نظر مستقیم درباره انصراف بوتفلیقه، از کاندیداتوری و تعویق برگزاری انتخابات، خودداری کرده و تنها گفت: «ما از نزدیک، تمامی تحولات مربوط به عقب‌افتادن انتخابات در الجزایر را دنبال می‌کنیم.» همچنین، «نورالدین بدوی»، نخست‌وزیر جدید الجزایر اعتراف کرد که این کشور مرحله ویژه‌ و حساسی از تاریخ خود را پشت سر می‌گذارد و الجزایری‌ها منتظر تحقق یافتن تمامی خواسته‌های خود طی طول چند هفته‌ گذشته هستند. بدوی روز سه‌شنبه به جای «احمد اویحیی»، نخست‌وزیر قبلی الجزایر که روز دوشنبه استعفا کرده بود، در این سمت منصوب
شده است.