kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

جزئیات تازه از بودجه 750 میلیارد دلاری پنتاگون

مقامات پنتاگون جزئیات تفصیلی بودجه درخواستی ۷۵۰ میلیارد دلاری این نهاد را منتشر و اعلام کردند که ۷۱۸ میلیارد دلار از این بودجه، سهم پنتاگون و ۳۲ میلیارد دلار دیگر نیز سهم نهادهای دولت فدرال آمریکا است.




«پاتربک شاناهان» سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، شب چهارشنبه جزئیات تازه‌ای از بودجه هنگفت 750 میلیارد دلاری برای بخش دفاعی و نظامی آمریکا در سال 2020 میلادی را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجم بودجه درخواست شده برای بخش نظامی و دفاعی آمریکا، بالغ بر 750 میلیارد دلار است که 718 میلیارد دلار آن سهم پنتاگون و سازمان‌‌های تحت نظر آن و 32 میلیارد دلار دیگر نیز سهم نهادهای فدرال دولت آمریکا است.
شاناهان از برنامه پنتاگون برای خرید 78 فروند جت جنگنده «اف-35» خبر داد. هزینه خرید این تعداد جنگنده‌ها برابر با 11 میلیارد و 200 میلیون دلار است. پنتاگون همچنین قصد دارد هشت فروند جنگنده «اف-15 ای‌ایکس‌اس» را به قیمت یک میلیارد و 1100 میلیون دلار خریداری کند.
طبق گزارش نشریه «هیل»، نکته قابل توجه در این ارتباط، تصمیم پنتاگون برای خرید جنگنده‌های «اف-15 » از شرکت «بوئینگ» است. از آنجا که پاتریک شاناهان قبلا از مدیران شرکت بوئینگ بوده، اتهاماتی مبنی بر اعمال نفوذ برای انجام این خرید، مطرح است. با این حال، مقامات پنتاگون تأکید دارند که این تصمیم در زمان تصدی پست وزارت دفاع از سوی «جیمز ماتیس» وزیر دفاع مستعفی آمریکا، اتخاذ شده است.
افزایش شمار نظامیان
بر اساس بودجه درخواستی، پنتاگون یک افزایش 7722 نفری پرسنل نظامی، شامل 6215 نیروی آماده و 1507 نیروی ذخیره را در نظر دارد. در خصوص افزایش تعداد نیروهای آماده رزم، نیروی زمینی سهمیه‌ای 2000 نفری، نیروی دریایی سهمیه‌ای 1623 نفری، تفنگداران دریایی افزایشی 100 نفری و نیروی هوایی هم افزایشی 2492 نفری خواهند داشت.
برای بخش نیروی فضایی ارتش آمریکا، علاوه بر رقم 72 میلیارد دلاری که قبلا و در زمان تأسیس نیروی فضایی اعلام شده بود، مبلغ 14 میلیارد و 700 میلیون دلار دیگر هم درخواست شده است. پنتاگون همچنین برای تأسیس مرکز فرماندهی فضایی، مبلغ 83 میلیون دلار و برای ایجاد آژانس توسعه فضایی، مبلغ 150 میلیون دلار را درخواست کرده است.
طبق بودجه درخواستی دولت آمریکا، بودجه «مخارج جنگی» نظامیان آمریکایی از رقم 100 میلیارد دلار، به رقم حدود 165 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.  
برای اینکه بدانیم آمریکا چه رقم کلانی را به بخش نظامی اختصاص می‌دهد، لازم است بدانیم که چین علی‌رغم در اختیار داشتن بزرگ‌ترین ارتش جهان، دارای بودجه نظامی 177 میلیارد
دلاری است.