kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۲۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
روحانی در جمع مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان:

می‌توانیم با فناوری فشار دشمن را کم کنیم

رئیس‌جمهور گفت: بسیاری از مسائل امروز وجود دارد که فناوری‌های جدید می‌تواند مسیر فشار دشمن را کُند کند و جلوی آنها را بگیرد و ما هم امروز در این مقطع توقع داریم.


حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در جمع مدیران شرکت‌های دانش بنیان در پارک علم و فناوری پردیس با بیان اینکه در طول این ۵ سال پیشرفت‌های علمی خوبی صورت گرفته است، گفت: اولین زیربنا، آزادی اندیشه است. اگر این زیربنا حاصل نشود، اگر محیط، محیط آزاد برای فکر، برای طرح در هر زمینه‌ای نباشد، توسعه علمی محقق نمی‌شود. شما در این مرکز، فناوری و توسعه آن را در دستور کار دارید. در بخش‌های دیگر هم زیربنای پیشرفت، آزادی است.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت و حکومت باید زیرساخت‌ها را برای شما آماده کند، ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان و یا معنای وام و پول می‌دهد، در حالی که اینطور نیست، اولین زیرساخت آزادی است و اگر ما آزادی لازم را در محیط علم فراهم کنیم، پیشرفت محقق می‌شود.
روحانی گفت: هر زمان فرصت ایجاد کردیم نتیجه گرفتیم. ممکن است در یک فناوری به خطا برویم، می‌توانیم باز برگردیم و از آغاز شروع کنیم. در زمان جنگ هم بسیاری از کارها به نتیجه نمی‌رسید اما وقتی با صبر و حوصله کار را انجام می‌دادیم به نتیجه نهایی می‌رسیدیم که می‌توانستیم آن نمونه را به خط تولید برسانیم و بازار را فتح کنیم.
روحانی با اشاره به درخواست بودجه دیوارکشی از سوی دولت ترامپ به کنگره بیان کرد: بعضی از کشورها به فکر ساخت دیوار فیزیکی افتاده‌اند و نمی‌توانند بودجه آن را از کنگره بگیرند. همچنین دارند برای ویزا هم دیوار درست می‌کنند به علاوه برای علم هم دیوار می‌سازند و وقتی یک محقق می‌خواهد از آنجا به ایران بیاید و در یک سمینار شرکت کند اجازه نمی‌دهند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خودشان نمی‌دانند که تمام پیشرفت‌هایشان در سایه این بوده که سال‌ها دیوار نداشته‌اند. در آمریکا اگر رشد و پیشرفتی هست، از کشورها و ملیت‌های مختلف حضور داشته‌اند. چقدر ایرانی در آمریکا کار می‌کنند و تلاش می‌کنند و آمریکا آن زمانی به مرز علم و دانش رسید که دیوار نداشتند. هر کشوری دور خودش دیوار درست کند در داخل نابود می‌شود و پیشرفت نخواهد کرد.
برای خودکفایی در حوزه‌هایی که
تحریم هستیم باید بیشتر تلاش کنیم
رئیس‌جمهور گفت: امروز ما در شرایطی هستیم که از یک سو فشار بر روی ما بسیار است و در تحریم هستیم و کشورهایی هستند که می‌خواهند از طریق تحریم جلوی رشد علم و فناوری ما را بگیرند.
وی همچنین افزود: ضمن وجود تمام این مشکلات، وجود این موضوع انگیزه جدیدی در ما ایجاد می‌کند. به عنوان مثال قطعه‌ای که دیروز ما به راحتی وارد می‌کردیم و امروز نمی‌توانیم، فضایی ایجاد می‌کند که ما مجبور می‌شویم بر روی همان بخش کار کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز در بسیاری از صنایع در مورد یک موضوع خاص گرفتاری وجود دارد. امروز یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های پارک‌های فناوری علاوه بر فتوح مرزهای فناوری، کمک به شرایط فعلی ماست که در برخی از موارد تحریم هستیم و باید توسط متخصصین داخلی جبران شود. امروز بخش بزرگی از تحریم در ارتباطات پولی و بانکی ماست. ما می‌خواهیم با دنیا ارتباط مالی داشته باشیم و در این حوزه مشکل داریم. این موضوع را فناوری در آینده حل خواهد کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از مسائل امروز وجود دارد که فناوری‌های جدید می‌تواند مسیر فشار دشمن را کُند کند و جلوی آنها را بگیرد و ما هم امروز در این مقطع توقع داریم.
دولت الکترونیک
رانت‌ و فساد را از بین می‌برد
به گزارش مهر روحانی  ادامه داد: ما اگر بخواهیم بسیاری از رانت‌ها و فسادها را از بین ببریم، راه آن شفافیت و دولت الکترونیک است.  دولت الکترونیک باعث می‌شود زمانی که با کسی کار داریم به صورت چهره به چهره برخورد نداشته باشیم. البته این موضوع چهره به چهره در علم و کسب دانش بسیار مفید است ولی در موضوعاتی مثل گرفتن امضاء، ارتباط چهره به چهره تازه ابتدای بدبختی است و فساد از همین‌جا آغاز می‌شود که دولت الکترونیک می‌تواند در این گونه موارد مانع شود.