kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۱۳۲
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱

کوتاه از سراسر جهان


 
  لیبی
 القدس‌العربی: «عبدالله السنوسی» رئیس‌سابق دستگاه اطلاعات لیبی می‌گوید «سارکوزی» رئیس‌جمهور پیشین فرانسه از رهبر وقت لیبی هشت میلیون دلار به عنوان حمایت از مبارزات انتخاباتی‌اش دریافت کرده بود. به گفته السنوسی «سارکوزی» شخصا بر انتقال این پول‌ها به فرانسه نظارت داشت. سارکوزی در ازای دریافت این مبلغ متعهد شده بود که به بهبود چهره قذافی در محافل بین‌المللی و لغو شکایت علیه او و معاونانش و نیز توقف صدور قرار بازداشت وی، کمک کند. سارکوزی از سال ۲۰۱۳ با اتهام فساد و نقض قوانین مربوط به حمایت مالی از تبلیغات انتخاباتی مواجه است.
پاکستان
العربی الجدید: شورای امنیت ملی پاکستان به ارتش این کشور دستور داده خود را برای هرگونه اقدام احتمالی از سوی هند آماده کند. دولت پاکستان تنها چند ساعت پس از اقدام هند در بستن حق آب خود، به ارتش پاکستان دستور داده در وضعیت آماده ‌باش قرار گرفته و آماده متقابل در برابر هر گونه اقدام از سوی هند باشد. دولت هندوستان بعد از کشته شدن ۴۴ تن از نظامیان خود طی حمله‌ای در منطقه کشمیر، پاکستان را به دست داشتن در این حمله متهم کرد و در واکنش به آن، حق آب پاکستان از رودهایی را که از هند به این کشور سرازیر می‌شوند، قطع کرد.
آمریکا
فارن پاليسي: کاخ سفيد براي انتخاب نامزد براي سمت وزارت دفاع با مشکل مواجه شده و تعداد کمي حاضر به پذيرفتن اين سمت هستند. به گفته شماري از مقامات سابق و کنوني آمريکا، جست‌وجو براي يافتن جايگزين دائمي براي «جيمز ماتيس»، فردي که بتواند هم رضايت رئيس جمهور و هم رضايت مجلس سنا را جلب کند، به خوبي پيش نمي رود. در ماه‌هاي اخير، دست کم چهار نامزد احتمالي از پذيرفتن اين سمت خودداري کرده‌اند.
یمن
فارس: علما و خطبای نماز جمعه در استان الحدیده یمن طی یک گردهمایی ضمن تأکید بر پایبندی خود به آرمان فلسطین، اقدام برخی از سیاسیون یمنی موافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. این علما، حامیان عادی‌سازی روابط با رژیم‌اشغالگر قدس را «خائن» خوانده و بر پایبندی خود به آرمان فلسطین تأکید کردند.
لبنان
خبرگزاری فرانسه: حزب‌الله لبنان انتقادات آمریکا از این حزب و نگرانی‌اش درباره نقش حزب‌الله در دولت لبنان را «نقض حاکمیت لبنان» دانست. نمایندگان حزب‌الله لبنان در پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «موضع منفی آمریکا نسبت به حزب‌الله که هر بار سفرای آمریکایی در دیدارشان با مسئولان لبنانی آن را تکرار می‌کنند موضعی محکوم شده و مردود است... موضع آمریکا به حاکمیت ملی لبنان لطمه می‌زند و حق قانونی و ثابت شده در قوانین بین‌المللی درباره دفاع از خود و مقاومت در برابر هرگونه تهدید را انکار می‌کند.»