kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۰۱۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
خودروسازان برخلاف وعده خود عمل کردند

فروش فوری خودرو با قیمت‌های نجومی!

دو شرکت بزرگ خودروساز با وجود وعده کاهش قیمت‌ها با پیش‌فروش فوری، قیمتهای عجیبی برای محصولاتشان ارائه کردند.




در ماه‌های گذشته قیمت خودرو با رضایت دولت، بر اساس مجوز وزارت صنعت مبنی بر فروش خودرو به قیمتی معادل ۵ درصد حاشیه بازار از سوی خودروسازان افزایش زیادی داشته، اما ظاهرا این افزایش خودروسازان را راضی نکرده، چرا که قیمت‌ها همچنان رو به افزایش است به طوری که در طرح پیش فروش فوری که از دیروز آغاز شد هم برخی خودروها افزایشی بین پنج تا ۲۲ میلیون تومان را نسبت به ابتدای بهمن ماه تجربه کرده‌اند.
فروش 19 محصول دو شرکت ایران خودرو و سایپا با 5 درصدی زیر قیمت بازار برای مدیریت عرضه و کاهش قیمت خودرو در حالی آغاز شده که قرار است در این طرح فروش، خودروسازان به صورت روزانه 20 درصد از حجم تولید خود را به فروش فوری اختصاص دهند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی که ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند محصولات خودرو را با قیمت حاشیه بازار هفته اول بهمن عرضه خواهند کرد، اما قیمت‌ اعلام شده بالاتر از نرخ‌ بازار ابتدای بهمن بوده و نزدیک به قیمت فعلی بازار خودرو است. به نظر می‌رسد این قیمت‌ها تا حدی بر مبنای نرخ فعلی خودرو در بازار آزاد تعیین شده است.
دیروز شرکت ایران خودرو قیمت پژو 206 تیپ 2 را در فروش فوری 72 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در 7 بهمن ماه در بازار آزاد 61 میلیون و 300 هزار تومان و در اول بهمن ماه 60 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.
همچنین قیمت پژو 206 مدل V8 در فروش امروز ایران خودرو 85/5 میلیون تومان اعلام شده در حالی که این خودرو در 7 بهمن ماه با قیمت 73/5 میلیون تومان و در اول بهمن ماه با قیمت 72/5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است.
قیمت‌گذاری محصولات سایپا نیز در فروش فوری امروز طوری صورت گرفته که در برخی موارد از نرخ بازار خودرو در هفته اول بهمن ماه بالاتر است و در برخی موارد نیز هم قیمت بازار دهه اول بهمن تعیین شده است.
بر این اساس، قیمت تیبا SX از سوی سایپا 40 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شد در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه با قیمت 40 میلیون و 660 هزار تومان در بازار معامله شده است. سایپا 131 نیز دیروز از سوی سایپا 37 میلیون تومان قیمت گذاری شده که هم قیمت این خودرو در بازار هفته اول بهمن ماه است.
قیمت سایپا 151 نیز در فروش فوری دیروز سایپا 37 میلیون تومان تعیین شده در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار 37 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.
در مورد ساینا هم باید به قیمت‌گذاری 47 میلیون تومانی این خودرو در فروش فوری سایپا‌اشاره کنیم و بگوییم که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار 45/5 میلیون تومان معامله شده است. هر چند قرار بود در فروش فوری دیروز محصولات سایپا، کوئیک نیز عرضه شود، اما نام این خودرو در فروش سایپا وجود نداشت.
نکته قابل توجه در بخشنامه فروش خودروسازان این است که این اقدام با عنوان طرح فروش تنظیم بازار صورت گرفته اما نحوه قیمت‌گذاری احتمالا باعث رشد دوباره قیمت بازار و تقویت دلالی خواهد شد.
سعید مؤتمنی، رئیس ‌اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این مورد گفت: قیمت‌گذاری خودروها در فروش فوری دیروز سایپا و ایران خودرو بر اساس قیمت روز بازار صورت گرفته و علیرغم اعلام قبلی، بر مبنای حاشیه‌ بازار دهه اول بهمن ماه اتفاق نیفتاده است.
وی افزود: نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان باعث شده تا قیمت‌گذاری بر مبنای دلخواه توسط آنها صورت گیرد و قیمت‌های بالایی برای فروش فوری محصولات دو شرکت خودروساز تعیین شود.
مؤتمنی می‌گوید: فروش فوری بخشی از محصولات خودروسازان لازمه تنظیم بازار خودرو است اما با این حال مشخص نیست چرا تا الان این اتفاق صورت نگرفته و اصولاً اگر قرار است خودروها بر مبنای قیمت دهه اول بهمن ماه عرضه شوند، چرا این فروش در همان زمان یعنی ابتدای بهمن ماه صورت نگرفته و به پایان این ماه موکول
 شده است.