kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۹۵۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵

بی‌ارزش کردن پول ملی را «ارزانی» نخوانید آقای روحانی(خبر ویژه)

با سخنان رئیس‌جمهور در بندرعباس به نظر می‌رسد رابطه جالبی میان قاچاق و گرانی و ارزانی وجود دارد. این موضوع طنز تلخی است که هم علت قاچاق، ارزانی است و هم علت گرانی، قاچاق!



به گزارش «راه دانا»، حضور رئیس‌جمهور در هرمزگان با حاشیه‌های قابل تأملی روبرو شده است. امام جمعه بندرعباس در حضور حسن روحانی نسبت به گرانی مواد غذایی مورد نیاز مردم به خصوص گوشت قرمز و مرغ انتقاد کرد و از رئیس‌جمهور خواست که در این راه هم یک «علی برکت‌الله» بگوید و نسبت به جلوگیری از افزایش بی‌رویه مایحتاج مردم اقدام کند.
«آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی»، در شورای اداری استان هرمزگان که با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان تشکیل شده بود، گفت: «تعارفات برای مردم نان نمی‌شود و باید مشکلات مردم حل شود و امروز دیگر مردم نان ندارند. آقای رئیس‌جمهور برای حل مشکلات سفره مردم هم «علی برکت‌الله» بگویید.»
رئیس‌جمهور در سخنانی که به نوعی واکنش به انتقادات امام جمعه بندرعباس بود با اشاره به اینکه یکی از دلایل قاچاق ارزانی آن جنسی است که قاچاق می‌شود، گفت: «هنگامی که گازوئیل در کشور لیتری 300 و بنزین 1000 تومان است و در دیگر کشورها رقمی بالاتر دارد، معلوم است که قاچاق می‌شود.»
روحانی همچنین دیروز گفت: دلیل قاچاق به خارج، ارزانی است. بروید در کشورهای همسایه ببینید آنجا گوشت چند دلار است؟
درباره این سخنان باید گفت: دلیل قاچاق کم ارزش شدن پول ملی است؛ اولین نکته‌ای که باید اشاره کرد کم ارزش شدن پول ملی نسبت به ارزهای خارجی است. از همین روست که برخی از افراد سودجو‌ با توجه به اینکه قیمت اجناس‌شان در خارج از ایران بیشتر از ارزش داخلی است سعی می‌کنند که کالاهای خود را قاچاق و سود بیشتری به جیب بزنند. همین موضوع سبب شده تا تنظیم بازار در کشورمان به هم بخورد و برخی از کالاها با کمبود در بازار گران‌تر هم شود.
ارزانی تعریفی دارد برای مردم ما که بیشتر سرمایه نقدی خود را با توجه به کاهش ارزش پول ملی از دست داده‌اند و از سوی دیگر شاهد گرانی طلا، مسکن و خودرو و دیگر اقلام هستیم نمی‌توان گفت که اجناس برای آنان ارزان است. تورم در برخی از کالاها مانند خودرو سه برابر بیشتر شده است. ارزانی شاید به کاهش مابه‌تفاوت درآمدها و قیمت اجناس نیز بتوان اطلاق کرد. از سوی دیگر بی‌ارزش شدن پول ملی ایران را ایرانیان در خرید اجناس به خوبی مشاهده می‌کنند.
گفتنی است اظهارات عجیب روحانی بازتاب وسیعی هم در فضای مجازی پیدا کرده که بخشی از آن را می‌خوانید:
- # روحانی: # گازوئیل 300 تومان هست قاچاق می‌شود اگر بشود 5 هزار تومان قاچاق می‌شوند؟
همین جمله را در انتخابات می‌زدید رئیس‌جمهور می‌شدید؟
دلار را شما به جای 12000، 3000 تومان می‌کردید # قاچاق می‌شد؟
ریتوییت تا رسیدن پیغام به آقای روحانی
- آقای # روحانی در جلسه شورای اداری هرمزگان گفته که علت قاچاق ارزانی است نه گرانی؛ یاد جوک معروف افتادم که به طرف گفتن علت اصلی طلاق چیه گفت ازدواج!
- خوب است آن عده از اعضای شورای نگهبان که سالهای 92 و 96 صلاحیت # روحانی را تایید کردند بفرمایند که با کدام شاخص و سابقه مثبت اجرایی، ایشان را برای ریاست‌جمهوری صالح دانستند؟
# دولت
# خواب- سنگین- مسئولان
- تا 1400 با # روحانی
پ‌ن: به جد اعتقاد دارم که تا مردم نخواهند هیچ‌چیز درست نخواهد شد.
- # روحانی: دلیل قاچاق اجناس به خارج از کشور گرانی نیست، ارزانی است!!!
شاید اگه منم خونم ولنجک بود و واسه پیاده شدن از هواپیما برام پله برقی میاووردن همینو میگفتم...
- کلا دولت، مردم رو بیسواد فرض می‌کنند.
#روحانی#
- هدف: تامین # معیشت- مردم
روش: تجویز گرانی
استاد نظریه‌پرداز: جناب# روحانی
- از # 24 میلیون نفر # رای‌دهنده به # روحانی آنهایی که از وضعیت فعلی اقتصاد راضی هستند، لطفا دلیل رضایت خویش را بفرمایند؟؟
- ما خیلی شرمنده آقای # روحانی هستیم؛ ما خیلی بی‌انصاف و بی‌معرفت بودیم و وطن دوست نبوده‌ایم.
نمره دولت تو همه‌چیز بیست بوده و فقط یه # نوزده و نیم داشته و ما بی‌معرفت‌ها همش دنبال اون نیم نمره بودیم.
ببخشید! عفو بفرمایید