kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۷۷۰
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

اخبار ویژه


مرکل: به هم بزنیم که چه بشود؟ برجام، اهرم مهار ایران است
صدراعظم آلمان می‌گوید اگر برجام به هم بخورد، نمی‌توانیم نفوذ منطقه‌ای ایران را از این طریق مهار کنیم.
به گزارش دویچه وله، آنگلا مرکل در کنفرانس امنیتی مونیخ و در واکنش به خواسته مایک پنس معاون ترامپ برای خروج اروپا از برجام، گفت: آمریکا و اروپا هدف مشترکی دنبال می‌کنند و آن مهار نقش «مخرب» ایران در منطقه است.
صدراعظم آلمان تصمیمات دولت آمریکا در مورد سوریه و ایران را به طور اصولی مورد تردید قرار داد.
وی تأکید کرد: آمریکا و اروپا در منطقه خاورمیانه در واقع هدف یکسانی را دنبال می‌کنند و آن «مهار نقش زیانبار» ایران است. از نظر او اما عقب‌نشینی یکجانبه آمریکا از سوریه و خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران این تهدید را خواهد داشت که نتیجه‌ای عکس آن حاصل شود.
مرکل با اشاره به توافق هسته‌ای برجام افزود: «آیا ملغی اعلام کردن تنها توافق‌نامه معتبر هسته‌ای که با ایران داریم، به هدف مشترک ما که همانا مهار نقش مخرب و دشوار ایران است، کمک خواهد کرد؟ یا اینکه کمک بیشتر این خواهد کرد اگر همین اهرم کوچکی را که در اختیار داریم حفظ کنیم و آن را به اهرم فشار در حوزه‌های دیگر تبدیل کنیم؟»
وی تصریح کرد: اختلافات ما با آمریکا تاکتیکی است.

آقای ظریف! همین آلمانی‌ها همکار دیپلمات شما را بازداشت کرده‌اند
وزیرخارجه در حالی در کنفرانس امنیتی در مونیخ آلمان شرکت کرد که دولت آلمان، هفت‌ماه قبل دیپلمات ایرانی را بازداشت و برخلاف آداب دیپلماتیک، تحویل دولت بلژیک داد.
اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت کشورمان در اتریش، تیرماه گذشته با اتهامات واهی تروریستی در آلمان بازداشت شد و از آن زمان در معرض انواع شکنجه‌های جسمی و روحی در آلمان و بلژیک قرار دارد. متاسفانه کوتاهی وزارت خارجه، موجب طولانی شدن این آزار و اذیت‌ها علیه یک دیپلمات مصونیت‌دار کشورمان شده است.
نکته تلخ و تأسف‌برانگیز این است که برخی دولت‌های اروپایی، پنهان و آشکار میزبان اعضای برخی گروهک‌های تروریستی نظیر منافقین و الاحوازیه و... هستند. اخیرا تروریست‌های مورد حمایت دولت‌های اروپایی، 27 تن از مدافعان مرزها را در جاده خاش-زاهدان به شهادت رساندند.
آقای ظریف سال گذشته در جریان سفر به مونیخ با توهین میزبان و ندادن بنزین به هواپیمایش روبرو شد که در یک صحنه‌سازی آشکار، ماجرا با دخالت وزارت دفاع آلمان و دادن بنزین به هواپیمای ظریف رفع و رجوع شد. به عبارت دیگر، در حالی که هنوز ظاهرا آمریکا در برجام حضور داشت و مثلا برجام کار می‌کرد، آلمانی‌ها از دادن یک باک بنزین هواپیما دریغ کردند و کارکرد واقعی برجام، آشکارتر شد.
نکته جالب دیگر اینکه طبق اخبار منتشر شده از سوی دفتر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا، آقای ظریف در دیدار موگرینی  به جای اعتراض قاطع به بدعهدی اروپا و مطالبه نه ماه تاخیر در اجرای تعهدات برجامی، درباره سازو‌کار پوچ موسوم به اینستکس (غذا و دارو در برابر نفت) و مباحث مربوط به پیوستن ایران به FATF مذاکره کرده است!

گزارش ‌اشپیگل از شکنجه در اردوگاه منافقین
یک نشریه آلمانی از شکنجه‌های جسمی و روحی در اردوگاه‌ سازمان منافقین خبر داد.
نشریه ‌اشپیگل در گزارشی‌ نوشت: اعضای دولت ترامپ از یک فرقه سیاسی مخالف جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند که بیش از دو هزار نفر از آنها در کمپ آلبانی زندگی می‌کنند. کسانی که از سازمان مجاهدین خلق [منافقین] جدا شدند از شکنجه و ترور روحی سخن می‌گویند.
اشپیگل با ۱۵ نفر از این افراد گفت‌و‌گو کرده و وقوع جنایت در فرقه رجوی را تایید کرده است.
در بخشی از این گزارش به نقل از اعضای سابق آمده: هفته‌ای سه بار بسیاری از اعضا بریدن گلو با چاقو، شکستن دست، درآوردن چشم با انگشت و پاره کردن دهان را تمرین می‌کنند.
کمپ آلبانی به اندازه پنجاه زمین فوتبال است و در ۳۵ کیلومتری شهر تیرانا واقع شده است. حدود ۲ هزار نفر در این کمپ ساکن هستند و اجازه داشتن موبایل، ساعت و تقویم را ندارند. افراد از جلساتی سخن می‌گویند که در آنها شکنجه وجود دارد، آنها باید جنسیت‌‌شان را فراموش کنند.
در کمپ آلبانی عده زیادی به کارهای ساختمانی مشغول هستند و عده‌ای نیز پشت کامپیوتر با اکانت‌های فیک در توئیتر و فیس‌بوک علیه حکومت ایران پروپاگاندا می‌کنند و عده‌ای هم از طریق تلگرام به عضوگیری مشغول می‌شوند.
اشپیگل می‌افزاید: سازمان مدعی است که حتی یک یورو هم از سایر کشورها کمک مالی دریافت نمی‌کند و حامیان آن از داخل و خارج هزینه‌های آن را تامین می‌کنند. اما کارشناسان امنیتی معتقدند احتمالا اسرائیل، عربستان و آمریکا از آنها حمایت می‌کنند.
اینکه چرا آلبانی از این فرقه حمایت می‌کند، مشخص نیست و وزارت داخلی آن به ‌اشپیگل پاسخگو نبوده است. اما طبق اسناد آمریکا پس از جنگ عراق، شرایط برای این فرقه دشوار می‌شود. هیلاری کلینتون حدود‌ ۲۰ میلیون دلار به سازمان ملل و کمیساریای پناهندگان کمک می‌کند و با همکاری آنها تعداد زیادی از اعضای سازمان مجاهدین را به آلبانی منتقل می‌کند. علاوه‌بر این آمریکا در عوض این کار به دولت آلبانی قول می‌دهد در بخش توسعه از آن حمایت کند.
یادآور می‌شود مریم رجوی سرکرده سازمان منافقین در حاشیه خیمه‌شب بازی ناکام آمریکا در ورشو، یک نمایش خیابانی ترتیب داد و این در حالی است که اتحادیه اروپا مدعی مبارزه با تروریسم است.

وعده‌های فریبنده برجامی بی‌برنامگی و... حالا فرافکنی و تهدید
چرا رئیس دفتر رئیس‌جمهور و برخی اعضای دولت به‌جای تاکید بر بحث و اقناع اعضای مجمع، آنها را تهدید می‌کنند که مسئول مشکلات آینده هستند؟! از دیدگاه دولت آیا این نوع ادبیات و اقدامات بر نظر اعضای مجمع تاثیرگذار است؟! و کلاً با گفتمان دولت تدبیر و امید چه نسبت و قرابتی دارد؟
وبسایت الف ضمن طرح این سؤال نوشت:
* موضع دولت درباره شرایط و بیانیه تحقیر کننده اروپایی‌ها چیست؟ قرار بود به‌دلیل خروج ترامپ از برجام، اروپایی‌ها قوانین مسدود کننده علیه تحریم‌های ثانویه آمریکا را عملیاتی کنند که نه‌تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه صراحتاً عنوان شده اینستکس محدود به دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات غذایی است و انجام آن هم منوط به تصویب لوایح FATF  است. آیا موضع‌گیری دولت در قبال اقدامات اروپایی‌ها منطبق با عزت و حکمت است؟
اصولاً از دید رئیس دفتر رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دولت، سهم دولت در ناکارآمدی‌های امروز تا چه اندازه است و چرا این دولت به‌جای پاسخگویی به‌دلیل سیاست‌های اشتباه در پی فرار از مسئولیت، فرافکنی و مقصر نشان دادن دیگر نهادها و سازمان‌هاست. لازم به گفتن نیست که ناکارآمدی دولت در ماه‌های اخیر تا به آن حد آشکار شده که حتی اصلاح‌طلبان نیز به آن اعتراض می‌کنند.
صحبت اخیر آقای واعظی با حرف‌‌های چند ماه قبل وزیر امور خارجه تناقض دارد. محمدجواد ظریف ۱۵ مهر ۹۷ عنوان کرد:« نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلاتمان حل خواهد شد». چرا دولت و شخص رئیس جمهور در این باره اعلام نظر نمی‌کنند. بهتر نیست دولت و شخص رئیس جمهور رسماً اعلام کنند حل مشکلات کشور منوط به تصویب لوایح مرتبط با FATF  است.
در نهایت باید گفت دولت تدبیر و امید به حدی محدودنگر و بدون برنامه است که ابتدا وعده حل تمامی مشکلات با برجام را داده بود اما نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه سهم ایران تقریبا هیچ شد، خود دولتی‌ها وعده‌های چند سال پیش خود را فراموش کردند و حتی منکر هدف اقتصادی برای توافق برجام شده اند. امروز هم بعد از ۹ ماه مذاکره با اروپایی‌ها، کشور بر سر یک دو راهی ساختگی قرار داده شده و به گونه‌ای رفتار می‌شود که گویی تمامی نهادها به جز دولت مسئول مشکلات امروز و فردا هستند.

قرار است کاپ اخلاق بگیریم؟!
اظهارات رئیس‌جمهور درباره اینکه آمریکا و اروپا به تعهداتشان در برجام عمل نکردند، موجب تعجب ناظران سیاسی شده است.
آقای روحانی اخیراً در دیدار سفرای خارجی گفت: در این سالها ثابت کردیم در امضای تعهد بسیار دقیق هستیم، اما پای امضای خود می‌مانیم. برجام نماد تعهد ایران به توافقات بین‌المللی است؛ دقیق‌تر و بهتر از طرفین به تعهداتمان عمل کردیم. آمریکا با عهدشکنی در برجام، برای خود، ایران، منطقه و جهان مشکل آفرید.
وی افزود: اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد ولی ما بر مبنای اخلاق بر پیمان استوار بودیم.
روحانی همچنین گفت: اگر آمریکا از مسیر غلط خود برگردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی کند و با احترام با ملت ما سخن بگوید، حاضریم توبه او را بپذیریم.
آقای روحانی قبلاً هم درباره پیشنهاد ترامپ برای مذاکرات جدید گفته بود کشورها مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند. شما به تعهدی که داده‌اید عمل نمی‌کنید و می‌گویید بیایید مذاکره کنیم!
اظهارات دیروز آقای روحانی در حالی است که وی سال 92 در تبلیغات انتخاباتی گفته بود «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است». اما اردیبهشت - امسال در پی خروج آمریکا از توافق، تلقی خود را تغییر داده و گفت یک مزاحم از توافق - خارج شد.
از آن زمان اروپایی‌ها 9 ماه را با وعده و پشت هم‌اندازی، فرصت‌سوزی کردند تا اینکه ابتدا مدعی راه‌اندازی کانال SPV و سپس INSTEX شدند که «تحقیقاً هیچ» بود و همین باعث شده تا آقای روحانی بگوید اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد.
با این توصیفات، آیا ما منتظر هستیم با وجود تداوم خسارت‌های ناشی از اجرای یکطرفه برجام، کاپ اخلاق به ما بدهند؟! یا قرار است سناریوی «توافق به هر قیمت» را که موجب تنظیم توافقی نامتوازن، فاقد ضمانت اجرایی و ساز و کار شکایت و ناهمزمان شد، به شکل «ماندن و اجرای توافق به هر قیمت (یکطرفه)» ادامه دهیم؟!

وقتی اپوزیسیون و ترامپ همدیگر را تحمیق می‌کنند
کنفرانس ورشو را در عالی‌ترین سطح می‌توان تکرار کمیک تاریخ تلقی کرد. یک قرینه‌سازی مضحک از «کنفرانس گوادلوپ» با این تفاوت که کارتر در گوادلوپ لااقل ارزنی وجاهت داشت تا پشت شعار حقوق بشر «هژمونی شیطانی» ایالات متحده را استتار کند.
از همکاران سابق نشریات اصلاح‌طلب داریوش سجادی ضمن انتشار این مطلب نوشت: کمال ابتذال آنجاست که اپوزیسیون برانداز جمهوری اسلامی در ورشو با شعار «دفاع از آزادی و حقوق بشر در ایران» متوسل به رعیت‌نوازی و خاصه ‌خرجی ترامپی شده که از منتهی‌الیه کثیف‌ترین گرایشات نژاد‌پرستی و اشتهار به سلاح‌فروشی به منحط‌ترین رژيم پارینه سنگی در ریاض خود و دولتش را در جهان «بِرند» کرده!
طنز تلخی است که جمعی ایرانی متوهم در ورشو از کسانی مساعدت می‌طلبند که پیش‌تر در ضیافت «ذبح و مُثلگی خاشقجی» به اتفاق شیهه مستانه می‌کشیدند! الفاظ «آزادی و حقوق بشر» در دهان ترامپ نجس می‌شوند.
طنزترین قسمت از «کمدی ورشو» شعار تجمع سلطنت‌طلبان است که با پوستر«پهلوی‌شان» به تفرج و تنعم می‌سرودند: می‌جنگیم، می‌میریم، ایران رو پس می‌گیریم!
ظریفی نبود تا به ایشان بگوید شما اگر اهل جنگیدن و مُردن و ایران پس گرفتن بودید در ۵۷ جلوتر از «پهلوی‌تان» تا عمق لس‌آنجلس و پاریس و لندن نمی‌گریختید و ۴۰ سال در حسرت بازتولید سلطنت در بزم‌های شبانه‌تان متوسل به «السون و ولسون ـ پهلوی رو برسون» نمی‌شدید تا اینک با در دست گرفتن کاسه تکدی محبت از ترامپ «در ورشو» دوره‌گردی کنید! غافل از آنکه ترامپ پیش‌تر و بیشتر از شما و بدون توجه به خواست شما اگر ارزنی برآورد داشت که می‌تواند با ورود به ایران مانند عراق و افغانستان تکلیف ایران را روشن کند هرگز تعلل نمی‌کرد.  او نمی‌‌خواهد دروازه جهنم را برای خود باز کند ملاحت ماجرا آنجاست که ترامپ می‌کوشد اپوزیسیون را به جان ایران بیاندازد و اپوزیسیون نیز به ترامپ میگه: میشه شما خودت بری بجنگی، بعد بدی دست ما.