kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

افزایش آرای منفی مجمع به پالرمو تصمیم‌گیری به جلسه بعد موکول شد

تصمیم‌گیری درباره لایحه پالرمو به جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو هفته آینده (11 اسفند) برگزار می‌شود، موکول شد. براساس اظهارات اعضای مجمع، فضای غالب در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت با پالرمو است.

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست دیروز(شنبه ۲۷ بهمن) بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملّی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند.
نشست دیروز مجمع تماماً به ادامه طرح نظرات موافقان و مخالفان این لایحه اختصاص داشت و فرصت به رأی‌گیری نهایی درباره پالرمو نرسید.
نکته قابل توجه در جلسه دیروز عدم حضور حسن روحانی و علی لاریجانی بعنوان روسای دو قوه کشور بود.
در جلسه پیشین مجمع که روز ششم بهمن برگزار شد، گزارش کمیسیون‌های سیاسی دفاعی و حقوقی و قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه شد و در ادامه روسای کمیسیون‌های قضایی و امنیت ملی مجلس و سپس وزرای امور خارجه و اقتصاد و نیز رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون حقوقی رئیس‌جمهور دیدگاه‌های خود را به نمایندگی از مجلس و دولت مطرح کردند، اما ادامه بررسی‌ها و طرح دیدگاه‌های اعضای مجمع در مورد تعیین مصلحت درباره این لایحه به جلسه دیروز موکول شد، اما دیروز نیز اعضا پس استماع نظرات موافقان و مخالفان، تصمیم‌گیری نهایی را مجددا به آینده موکول کردند.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بررسی پالرمو به جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام که دو هفته آینده(11 اسفند) برگزار می‌شود، موکول شد.
رفتارهای قلدرمآبانه غربی‌ها
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای نشست دیروز با‌اشاره به موضوع لایحه پالرمو گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در عین حال که باید مصالح کشور را رعایت کنیم، به نکاتی که از هر دو طرف مطرح می‌شود توجه بکنیم. باید به موضوع عزت مردم و عزت کشور هم توجه داشته باشیم.
آملی لاریجانی افزود: انسان احساس می‌کند که اروپایی‌ها با وجود این تعویق و تعلیقی که در انجام کارهایشان تا الان داشته‌اند در جریان اینستکس، نشان دادند چیزی که طلب می‌کنند فراتر از این حرف‌ها است.
وی در ادامه گفت: ما باید به این مطلب توجه داشته باشیم که در تایید و تصویب پالرمو اگر نظری بدهیم آیا واقعا آن چیزی است که اروپایی‌ها از ما خواسته‌اند یا امر فراتری همچون FATF را از ما توقع دارند؟ و جمهوری اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و نهادهای دیگر آیا واقعا مصلحت است که با این طلب‌های قلدرمابانه کشورهای غربی همراهی کنند؟ راهپیمایی عظیم مردم نشان داد که مردم برای عزت خودشان بسیار ارزش قائل هستند. ما نباید ارزش‌های انقلاب را فراموش کنیم.
افزایش آرای منفی
حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در جلسه دیروز به دلیل تعدد سؤالات، 9 سؤال اساسی اعضا درباره این لایحه پاسخ داده نشد و به همین دلیل تصمیم‌گیری درباره پالرمو به جلسه بعدی موکول شد.
فلاحت پیشه افزود: دیروز آرا منفی به پالرمو در مجمع بیشتر شده بود و برخی اعضا ابهامات و انتقادات تازه‌ای را مطرح کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: اگر دیروز لایحه پالرمو در مجمع به رای گذاشته می‌شد قطعا رای نمی‌آورد و اعضا آن را رد می‌کردند. چرا که آراء منفی به این لایحه در جلسه دیروز نسبت به جلسه قبل حتی بیشتر هم شده بود. برخی از اعضا این مطالبه را مطرح می‌کنند که دولت باید در این خصوص ضمانتی برای شرایط پس از پذیرش شروط FATF بدهد، چرا که اساسا این حرف آقای ظریف که بدون این لوایح شرایط قطعا بدتر خواهد شد را به عنوان یک تضمین سلبی قابل پذیرش نمی‌دانند و اصرار دارند که دولت تضمین ایجابی در این خصوص بدهد.
به گزارش تسنیم، آیت‌الله محمدی عراقی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره جزئیات جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: جلسه دیروز حدود سه ساعت به‌طول انجامید که احساس می‌کنم به دلیل اقدامات اخیر اتحادیه اروپا دیدگاه‌های مخالفان کنوانسیون پالرمو تقویت شده بود.
وی با بیان اینکه بیشتر کسانی که دیروز به بیان دیدگاه خود پرداختند، مخالف تصویب پالرمو بودند، درباره جو حاکم بر مجمع پیرامون این لایحه، خاطرنشان کرد: همانطور که گفتم با مواضع اخیر اتحادیه اروپا، کفه مخالفان پالرمو تقویت شده است.
آیت‌الله محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر می‌رسد، فضای غالب در مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالفت با پالرمو است و هرچه زمان می‌گذرد مخالفان پالرمو در مجمع تشخیص بیشتر می‌شود چرا که استدلال‌های متقن مخالفان پالرمو نظر برخی اعضای مجمع که پیش‌تر موافق بودند را تغییر داده است.
یکی از اعضای مجمع در مصاحبه با خبرگزاری‌ها گفته بود که «سیدمحمد صدر» و «مجید انصاری» تنها ‌اشخاصی بودند که در جلسه دیروز به عنوان موافقان تصویب پالرمو در صحن مجمع سخنرانی کردند.
با پالرمو وضع مردم سخت‌تر می‌شود
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: از آنجایی که پیوستن ایران به پالرمو مهم است و به معیشت مردم ارتباط دارد به نظرم با پذیرش این لایحه وضع معیشت مردم سخت‌تر می‌شود و من سعی می‌کنم از موافقت با قوانینی که وضع مردم را سخت کند، اجتناب کنم.
پرویز داوودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: در همین ماجرای FATF اگر کم‌کاری کنیم آقایان می‌زنند و می‌برند، ما باید پرکاری و تلاش کنیم و اجازه ندهیم، حالا اگر کم‌کاری کنیم و این قرارداد بدتر از ترکمنچای را به ما تحمیل کردند ما مقصر هستیم و ربطی به مدیریت ارشد نظام ندارد.
انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم با انتشار نامه‌ای تصریح کرد: حق تحفظ‌ها در «پالرمو» به لحاظ حقوقی هیچ خاصیتی ندارد، زیرا حتی با عدم اجرای یک بند، مجددا ما را در تنگنای تحریم‌های جدید قرار می‌دهند.
مرکز اندیشه و همفکری راهبردی بسیج در بیانیه‌ای تاکید کرد: عدم امكان اعمال حق‌شرط‌ در لوايح مرتبط با FATF  و وجود‌اشكالات عد‌يده نسبت به مفاد كنوانسيون‌هاي پالرمو و CFT به نحوي كه اين لوايح تضمين‌كننده صريح منافع اقتصادي جمهوري اسلامي نيست از جمله ایراداتی است که در این لوایح وجود دارد.
جمعی از زنان مبارز انقلابی و همسران شهدای قبل از انقلاب، دفاع مقدس، مدافعین حرم، دانشمندان هسته‌ای، شهدای منا ومکه، جانبازان و ایثارگران با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: لوایح مرتبط با FATF جز «نقض حاکمیت ملی»، «مداخله بیگانگان در امور کشور»، «اشراف اطلاعاتی دشمن به‌نظام پولی و مالی کشور و اعمال دقیق‌تر تحریم‌ها در آینده»،«مخدوش شدن استقلال سیستم قضایی»، «تسلیم شدن در برابر خواسته‌های مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی و ضربه‌های جبران‌ناپذیر به سیستم اقتصادی کشور» هیچ فایده دیگری برای انقلاب اسلامی نخواهد داشت و با تصویب آنها باید منتظر فشارهای روز افزون جامعه غربی علی‌الخصوص آمریکای خبیث باشیم.