kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱

دیوان لاهه ایراد آمریکا به عدم صلاحیتش در رسیدگی به شکایت ایران را رد کرد

دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه اعلام کرد: رسیدگی به اقدامات آمریکا درباره ضبط و مصادره اموال و وجوه نقد بانک مرکزی و سایر بانک‌ها یا دستگاه‌های دولتی ایران که طبق دادخواست موجب تضییع حقوق ایران تحت آن عهدنامه گردیده، در صلاحیت دیوان می‌باشد.



دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در جلسه خود که با حضور نمایندگان دو طرف در دیوان و بعضی از وکلا و مقامات دولتین برگزار گردید، دیوان تصمیم خود درخصوص اعتراض ایالات متحده به صلاحیت دیوان برای رسیدگی به پرونده را اعلام نمود. بموجب این رای، ایرادات مقدماتی و صلاحیتی آمریکا رد شد و دعوای ایران مسموع دانسته شد و پرونده وارد مرحله رسیدگی ماهوی گردید. رای دیوان توسط آقای عبدالقوی یوسف، رئیس‌سومالیایی دیوان و با حضور قضات دیوان من جمله قاضی اختصاصی ایران و قاضی اختصاصی آمریکا قرائت و منتشر شد. در این رای دیوان با اکثریت آرا اعلام کرد که ایراد آمریکا درباره قابل استماع نبودن ادعای ایران و عدم صلاحیت دیوان، وارد نمی‌باشد و مبنای حقوقی معتبری ندارد. به عقیده دیوان، عهدنامه مودت و روابط کنسولی و اقتصادی که در سال 1334 منعقد و امضا شده، در تاریخ طرح دعوی، معتبر و لازم الاجرا بوده و رسیدگی به اقدامات آمریکا درباره ضبط و مصادره اموال و وجوه نقد بانک مرکزی و سایر بانک‌ها یا دستگاه‌های دولتی ایران که طبق دادخواست موجب تضییع حقوق ایران تحت آن عهدنامه گردیده، در صلاحیت دیوان می‌باشد.
در باره جنبه‌های ماهوی موضوع و ابعاد مسئولیت‌های آمریکا و خصوصا مبلغ غرامت، دیوان متعاقباً وارد رسیدگی ماهوی می‌شود و از طرفین می‌خواهد که لوایح خود در ماهیت و ابعاد حقوقی موضوع را به دیوان تسلیم کنند. طبعا ایران به عنوان خواهان باید ابتدا ادعاهای خود را تفصیلا بیان کند و سپس آمریکا لایحه دفاعیه خود را ارایه نماید. احیاناً دیوان جلسه استماع را مقرر خواهد نمود و سپس مبادرت به صدور رای ماهوی می‌کند. این روند رسیدگی ماهوی ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد.