kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

تلاش صادقانه برای انجام وظیفه زمینه‌ساز یاری خدا (زلال بصیرت)

اگر کسانی با اخلاص در راه خدا تلاش کنند، خدا منتظر اسباب و ابزار عادی نمی‌ماند و کمک‌هایی را به آنها عنایت می‌کند که فوق تصور آنهاست.

بر اساس اسباب عادی، هرگز امیدی نمی‌رفت که کارهای بزرگی توسط یک گروه - مستضعف به تعبیر قرآن – در همین مؤسسه (مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره)) انجام شود. چرا که روحانیت مصداق بارز افراد مستضعف بود؛ به گونه‌ای که زمانی حتی لباس آن نیز نوعی قاچاق به شمار می‌رفت و پوشیدن آن ممنوع بود. اما خداوند به ما نشان داده است که اگر مخلصانه کار انجام شود، بسیاری از ضعف‌های تحمیل شده، به سرعت قابل جبران هستند.این نتایج، فقط بخش کوچکی از میوه‌های شجره طبیه‌ای است که امام(ره) آن را غرس کرد.
یکی از سنت‌های الهی سنت تدریج است.تحولاتی که از زمان حضرت آدم‌ (ع)تاکنون پیدا شده است، از تحولات در نسل، جمعیت، تنوع افکار و سلیقه‌ها گرفته تا تحولات مادی و دستاوردهای علمی و عملی، همه بتدریج صورت پذیرفته است.
سنت امتحان، حاکم بر همه سنت‌های دیگر
 یکی از راه‌های توجه دادن و تربیت انسان‌ها در قرآن کریم، بیان داستان‌های گذشتگان است تا با درس گرفتن از این داستان‌ها، از یک ‌سو مراقب نقطه ‌ضعف‌های خود باشند و از سوی دیگر همواره به لطف‌های خداوند امیدوار باشند.
همه امت‌ها، دچار گرفتاری‌ها و امتحانات سخت شده‌اند؛ از این‌رو نباید انتظار داشت حال که با مکتب اهل بیت‌(علیهم‌السلام) آشنا شده‌ایم و در کشور ما انقلاب اسلامی رخ داده است، همه امور به صورت آرام و بدون دردسر به پیش برود و ما هم با خوشی به دنبال پیشرفت علم باشیم. سنت عام امتحان، حاکم بر همه سنت‌های دیگر است؛ هم حسنات و خوبی‌ها و هم سیئات و مشکلات، وسیله امتحان الهی هستند و بیشتر باید به آن توجه کنیم؛ چرا که گاهی سختی‌های زیاد، سبب می‌شود که فراموش کنیم همه اینها تحت قدرت خدا بوده و اصلا خداوند خواسته با این سختی‌ها ما را امتحان کند.
اگر انسان تمام تلاش خود را برای انجام وظیفه به کار بگیرد و تنبلی نکند، خداوند در همین عالم، فراتر از اسباب عادی در این عالم، آنها را کمک خواهد کرد.
در جنگ بدر، مسلمانان با جمعیتی بسیار اندک و کمترین امکانات، به مصاف مشرکان رفتند؛ خداوند نیز به اندازه سه برابر جمعیت آنها، فرشتگان را به کمک آنها فرستاد؛ چرا که مسلمانان هر چه داشتند خالصانه به میدان آوردند. این مسئله، افسانه نیست، بلکه درس است؛ بدانیم سنت خداوند، امروز هم جاری است.
شوکت ایران، در سایه انقلاب اسلامی
 در جریان همین انقلاب نیز تعدادی پابرهنه با وجود تحریم‌های بسیار، در مقابل تمام دنیا ایستادند و امروز بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، همین ملت مستضعفی که هیچ کس آنها را در معادلات جهانی حساب نمی‌کرد، به جایی رسیده‌اند که ابرقدرت‌های دنیا وقتی بخواهند رقیبشان را معرفی کنند، از ایران نام می‌برند و شکست خود را پیروزی ایران می‌دانند. این ایران، همان کشوری است که زمانی، نوکرشان آنجا را اداره می‌کرد، مردم هیچ اختیاری نداشتند وحرف اول و آخر را همان شاهنشاه می‌زد و البته چیزی را می‌گفت که به او دیکته می‌کردند.
سنت نصرت الهی در همه امور جاری است؛ عرصه اقتصادی باشد یا نظامی، سیاسی باشد یا فرهنگی. اگر ما برای انجام وظیفه، خالصانه تلاش کردیم، خداوند چنان زمینه تکامل را فراهم می‌کند که تصور آن را هم نمی‌کنیم.
وظیفه جهاد شامل روحانیان نیز می‌شود، وظیفه ما بر اساس تقسیم کار اجتماعی، جهاد علمی و معنوی است و آنچه نیرو داریم باید در راه علوم الهی و تکامل معنوی جامعه به کار بگیریم. در عمل نیز باید در تقوا و عمل بکوشیم. خداوند از انگیزه و هدف ما آگاه است؛ بدانیم حتی اگر در این زمینه، به صورت جدی تلاش کردیم، اما در کار خود اخلاص نداشتیم، نباید منتظر نصرت الهی باشیم.
در جریان انقلاب اسلامی خداوند متعال چنان عزتی به روحانیت داد که بزرگ‌ترین، مشهورترین و محبوب‌ترین شخصیت عالم در عصر، یک روحانی شد. خداوند بر درجات رفیع حضرت امام(ره) بیفزاید و جانشین و نسخه بدل او را برای ما حفظ کند و ما را در قدردانی و شکر این نعمت‌ها موفق بدارد.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دام ظله) در دیدار با جمعی از محققان، کارمندان و مسئولان مرکز دائره المعارف علوم عقلی؛ قم؛ 20/10/97
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می‌شود.