kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵
با وجود تنگنای ارزی

واردات سنگ پا در سال 97 هم ادامه یافت!

آمار گمرک نشان می‌دهد کالاهای غیرضروری همچون سنگ‌پا همچنان در حال ورود به کشور است.

به گزارش مشرق، بر اساس مصوبه‌های دولت در سال جاری که پس از التهابات ارزی اتخاذ شد، واردات کالاهای غیرضروری به کشور ممنوع شده است. با این حال، آمار گمرک نشان می‌دهد کالاهای غیرضروری همچون سنگ پا همچنان در حال ورود به کشور است.
بر اساس آمار گمرک، تا پایان آذرماه امسال 13/7 تن سنگ پا به ارزش ۲۱ هزار دلار به کشور وارد شده است.
این حجم سنگ پای وارداتی از چین، ترکیه و هند وارد کشور شده به طوری که سهم ترکیه و هند هر کدام یک تن و مابقی سهم چین بوده است. بر اساس آمار گمرک، در ماه‌های مهر، آبان و آذر نیز همچنان سنگ پا به کشور وارد می‌شده است.
گفتنی است طی سال‌های گذشته، کالاهای عجیبی آن هم در شرایط تنگنای ارزی وارد کشور شده است. بر اساس آمار گمرک، در شهریورماه امسال، فهرست واردات عجیب و غریب کشورمان کامل شد چرا که ایتالیا، انگلستان و آلمان توانستند به ایران، شتر صادر کنند! محموله شتر وارداتی در این مدت از انگلستان به وزن 25 تن و ارزش 41 هزار دلار، از ایتالیا به وزن شش تن و ارزش 11 هزار دلار و از آلمان به وزن 24 تن و ارزش 30 هزار دلار بود.در اولین ماه سال ۱۳۹۷ که از سوی رهبر انقلاب به عنوان حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، شمار زیادی از اجناس مصرفی و غیرضروری از جمله شتر، کره، اسپرم گاو، آدامس، شیرینی، پفیلا، بیسکویت، مرکبات، هلو شلیل و شفتالو، آدامس بدون قند، فرآورده‌های غذایی برای سگ یا گربه، کراوات، پاپیون، منقل، بیل، بیلچه، کلاه آویز و... وارد کشور شده است.
حجم بسیار زیادی از کالاهای مشابه تولید داخل، غیرضرور و بی‌کیفیت از طریق کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف به کشور وارد می‌شود، در حالی که نه تنها قادر به تولید این اقلام در کشورمان هستیم، بلکه اکثر آنها نیز از قدیم‌الایام جزو صادرات کشور ما بوده‌اند و واردات آنها مصداق بارز ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» است. آمارها نشان می‌دهد که در دو سال اخیر، چهار هزار میلیارد تومان واردات تنها به نام 44 کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی ثبت شده است.در همین رابطه، عسگراولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در نامه‌ای به وزیر صمت اظهار کرده است، طبق اطلاعات موجود در فاصله ماه‌های بهمن و اسفند سال 1396 حدود دو هزار و 600 کارت عضویت و بازرگانی در اتاق تهران صادر گردیده با بررسی سابقه صدور کارت در 10 سال گذشته در هیچ مقطع زمانی چنین تعدادی از صدور کارت انجام نشده است.