kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

پیشنهاد پرداخت یارانه نقدی برای ساماندهی بازار گوشت

یک مرکز پژوهشی ریشه بروز نابسامانی‌های بازار گوشت را سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی دانست و پیشنهاد داد تا دولت یارانه مواد غذایی اساسی را مستقیماً به حساب سرپرست خانوار واریز کند.

شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) طی گزارشی درخصوص مشکلات موجود بازار نوشت: همزمان با بالا رفتن قیمت‌ها و مشکلات سیاسی اجتماعی حاصل از آن سیاستمداران برای کنترل شاخص عمومی قیمت‌ها ایده سرکوب قیمتی و عرضه دستوری برخی از کالا و خدمات را پیش گرفتند.
برای نمونه میتوان به اختصاص ارز با نرخ 4200 تومانی مسافرین، پیش‌فروش خودرو و سکه‌اشاره کرد. علیرغم تخصیص ارز با نرخ ترجیحی برای واردات گوشت در ماه‌های گذشته قیمت این کالا بیش‌ازحد انتظار [هر کیلو بیشتر از 100 هزار تومان] افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که قیمت گوشت گرم در کشور‌های همسایه حدود چهار دلار است که در صورت واردات با نرخ ارز آزاد و همچنین احتساب هزینه‌های واردات و سود بازرگانی انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی حدود 60 تا 70 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شود. عامل اصلی این موضوع را می‌توان تخصیص ارز به نرخ ترجیحی و ورود سرمایه‌های سرگردان به این بازار به منظور استحصال رانت‌های موجود در واردات گوشت دانست. می‌توان ادعا کرد علیرغم تلاش دولت برای کنترل شاخص تورم متأسفانه این هدف با تخصیص ارز ترجیحی محقق نشده است.سیاست نرخ ترجیحی ارز منجر به بروز فساد و رانت در کل زنجیره واردات می‌شود. [ضمن اینکه] در مدل فعلی این یارانه به دهک‌های کم‌درآمد کشور اختصاص نمی‌یابد و درنهایت دهک‌های متوسط و بالا بیش از دهک‌های پائین از این یارانه‌ها بهره می‌برند. ریشه بروز تلاطمات اخیر بازار مشخصاً به سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی برمی‌گردد و ارتباطی به ساختار اجرایی کشور ندارد. لذا شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) به‌منظور جلوگیری از بروز رانت ناشی از ارز دونرخی و همچنین جلوگیری از کاهش قدرت خرید مردم پیشنهاد می‌کند تخصیص ارز ترجیحی در لایحه بودجه 98 حذف شده و یارانه مدنظر دولت به‌صورت بسته حمایتی کالاهای اساسی به حساب سرپرستان خانوار پرداخت شود.
محاسبات نشان می‌دهد با توجه به در نظر گرفتن 14 میلیارد دلار به نرخ 4200 تومان در بودجه سال 98 می‌توان به هر خانوار ایرانی حدود یک‌میلیون و هفت‌صد و شصت هزار تومان در سال یارانه پرداخت کرد همچنین به بیان دیگراین مبلغ معادل 45 هزار تومان به ازای هر فرد در ماه است.شایان‌ ذکر است با حذف ارز 4200 تومانی و حذف سرمایه‌های سرگردان، تقاضای غیرواقعی از بین می‌رود و قیمت کالا در بازار کاهش می‌یابد.
آن‌قدر گوشت وارد می‌کنیم تا ارزان شود!
البته در همین زمینه، مسئولان دولتی همچنان بر راهکارهای قبلی خود تاکید دارند؛ چنانچه محمد جعفری، مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که برنامه واردات و عرضه گوشت قرمز و دام زنده تا شکستن قیمت‌ها ادامه‌ دارد.
وی افزود: تخلفات صورت گرفته در حوزه واردات گوشت قرمز از جمله احتکار، اختلافات آماری وارد کنندگان و گران فروشی ارتباطی به شرکت پشتیبانی امور دام ندارد و این شرکت تنها مباشر مصوبات ابلاغی ستاد تنظیم بازار است.مدیرکل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام اضافه کرد: با واردات صورت گرفته و تمهیدات اندیشیده شده قیمت گوشت قرمز به زودی شکسته شود و مردم به زودی بتوانند نسبت به تأمین نیاز خود در این زمینه اقدام کنند.
همچنین رضا سالمی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران از عرضه حدود ۳۵ تن گوشت قرمز به صورت اینترنتی در پایتخت خبر داد و گفت: مسلما با تمهیدات اندیشیده شده و ورود دادستانی به پرونده قاچاق دام زنده قیمت‌ها به زودی شکسته خواهد شد. وی افزود: در طول روزهایی که عرضه اینترنتی گوشت قرمز برای تنظیم بازار ادامه داشته است، حدود ۳۵ تن گوشت به دست مردم رسیده که البته در این میان سایت مسترقصاب فعالیت خود را از روز چهارشنبه آغاز کرده و سایت یخچال نیز از شنبه آغاز به کار می‌کند.مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: ادامه‌ عرضه اینترنتی منوط به بررسی تاییدیه‌های کد پستی و مطمئن شدن از رسیدن گوشت قرمز به دست مردم است و تا از این مسئله مطمئن نشویم اجازه ادامه کار به آنها نخواهیم داد.