kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
عادل عبدالمهدی خطاب به آمریکا

پایگاه نظامی بیگانگان را در خاک عراق نمی‌پذیریم

نخست‌وزیر عراق در دیدار با سرپرست وزارت دفاع آمریکا خاطر نشان کردکه عراق با استقرار پایگاه نظامی بیگانگان مخالف است و زیر بار نفوذ و دیکته خارجی نمی‌رود.

«عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست‌وزیر عراق در دیدار با «پاتریک شاناهان» در بغداد با تاکید بر اینکه روابط نظامی عراق و آمریکا باید در چارچوب توافقنامه دو کشور باشد افزود: بر اساس توافقنامه امنیتی سال 2008 ماموریت نیروهای آمریکایی منحصر به مبارزه با تروریسم و آموزش نیروهای عراقی است و هیچ مورد دیگری در آن وجود ندارد. وی افزود، عراق به صورت مستقل تصمیم می‌گیرد و تحت تاثیر نفوذ قرار نمی‌گیرد.
شاناهان نیز با اشاره به تمایل واشنگتن برای تقویت روابط با بغداد خاطرنشان کرد که سربازان آمریکایی مسئولیت مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی را بر عهده دارند.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد. وی به هنگام ورود به بغداد بر حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تأکید کرد و به موضوع آینده حضور نیروهای آمریکایی در این کشور نیز پرداخت.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، شاناهان به خبرنگاران همراه خود گفت: ما به دعوت دولت عراق به این کشور آمده‌ایم و منافع ما در جهت تقویت ظرفیت‌های امنیتی در عراق است. پاتریک شاناهان در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای آمریکایی مستقر در سوریه ممکن است به عراق منتقل شوند، گفت که در این سفر در باره این مسئله به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.
سرپرست وزارت دفاع آمریکا از توضیح در مورد جدول زمانی «شکست داعش» در سوریه خودداری کرد. اما بر ادامه تمامی تلاش‌ها برای ریشه‌کن کردن کامل داعش تأکید کرد. «جوزف ووتل»، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا و شمال آفریقا روز دوشنبه گفت که به باور او واشنگتن قرار نیست تعداد نیروهای خود در عراق را افزایش دهد. هم‌اینک در حدود ۵۲۰۰ نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.
ناکام گذاشتن اقدامات داعش
نخست‌وزیر عراق در جریان کنفرانس هفتگی خود با خبرنگاران تاکید کرد: ما هیچ فرصتی را به تروریست‌ها برای استقرار مجدد در میان استان‌های کرکوک و صلاح‌الدین نمی‌دهیم.
وی افزود: نیروهای عراقی عملیات پیش‌دستانه برای ناکام گذاشتن اقدامات عناصر داعش علیه عراق و پیشروی در این کشور انجام می‌دهند. نیروهای عراقی با وجود شکست داعش در این کشور به عملیات امنیتی خود علیه عناصر باقی مانده از این تشکیلات تروریستی ادامه می‌دهند. عبدالمهدی در خصوص اوضاع داخلی عراق نیز گفت: دولت کنونی برای مهیا کردن زمینه سرمایه‌گذاری در عراق و مبارزه با فساد تلاش می‌کند. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای «حشد الشعبی» نیز تلاش تروریست‌های تکفیری داعش برای نفوذ به غرب کرکوک را ناکام گذاشتند. در این عملیات شماری از تکفیری‌ها زخمی و شماری دیگر بازداشت شدند و تعداد زیادی هم به صورت دسته‌جمعی پا به فرار گذاشتند.
مخالفت حکیم با حضور آمریکا
به گزارش فارس، «سیدعمار حکیم»، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی و رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با محمد الحلبوسی، رئیس مجلس عراق تازه‌ترین تحولات سیاسی کشور و پرونده تکمیل کابینه را بررسی کرد.
در این دیدار که روز سه‌شنبه در بغداد انجام شد، رهبر جریان حکمت ملی عراق ضمن مخالفت با حضور نیروهای پیاده نظام و پایگاه‌های نظامی خارجی در خاک عراق بر ضرورت حمایت از مواضع و رویکرد دولت درباره این نیروها تأکید کرد. وی همچنین خواستار برگزاری نشست مشترک تشکل‌های سیاسی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی در برخی بخش‌ها شد و تأکید کرد که لازمه توجه به اولویت‌ها آرامش و ثبات سیاسی است. نماینده ائتلاف «الاصلاح» در پارلمان عراق نیز اعلام کرد که طرف آمریکایی هیچ معاهده‌ای با دولت عراق برای حضور نظامی به منظور جنگ در این کشور ندارد. مخالفت مقامات و جریان‌های سیاسی عراق با حضور نظامی آمریکا واکنشی به سخنان اخیر دونالد ترامپ است؛ ترامپ اخیرا گفته بود پایگاه نظامی خوبی در عراق داریم می‌خواهیم از نیروهایمان برای زیرنظر داشتن ایران و منطقه استفاده کنیم. «مضر خزعل» نماینده ائتلاف «الاصلاح» در پارلمان عراق تاکید کرد که  توافقنامه امنیتی که سال 2008 بین بغداد و واشنگتن منعقد شد، مستلزم خروج نیروهای آمریکایی از این کشور و حمایت لجستیک از نیروهای امنیتی عراق مانند تجهیز تسلیحاتی و آموزش بود. وی با بیان اینکه بندهای این معاهده، متضمن حضور جنگی آمریکا در عراق نیست، تصریح کرد که بر اساس این معاهده، اگر امنیت عراق در معرض خطر قرار گیرد، نیروهای آمریکایی باید از آن دفاع کنند.
اخیرا ‌آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق نیز در دیدار نماینده سازمان ملل، بیاناتی را در خصوص مخالفت عراق با حضور آمریکا در این کشور، مبارزه با فساد و موفقیت دولت بیان کرد.
از دیگر اخبار عراق اینکه  نخست‌وزیر عراق در جلسه عصر روز سه‌شنبه با اصلاح قانون توقیف و بازداشت اموال منقول و غیر منقول سران رژیم دیکتاتور سابق این کشور موافقت کرد.
به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه دفتر «عادل عبدالمهدی» آمده است که شورای وزیران عراق در جلسه خود در روز سه‌شنبه با اصلاح قانون توقیف و مصادره اموال منقول و غیر منقول متعلق به سران رژیم صدام، دیکتاتور پیشین این کشور موافقت کرد. به دنبال این موافقت،‌ متن اصلاحیه برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به پارلمان فرستاده خواهد شد. این بیانیه جزئیات بیشتری از اصلاحات اعمال ‌شده در این قانون به ویژه قانون فعلی که اجازه مصادره اموال را می‌دهد، ارائه نداده است.