kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۵۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵
تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد

استقبال رسمی ریاض از رئیس ‌موساد در سال 2014

تلویزیونی رژیم صهیونیستی با پخش گزارشي از سفر رئیس‌سابق سازمان جاسوسی این رژیم به ریاض در سال 2014 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) ، کانال 13 تلویزیون عبری طی گزارشی، به ارتقای سطح روابط عربستان و رژیم اسرائیل، پس از امضای توافق هسته‌ای ایران ‌اشاره و روابط فی‌ما بین را منحصر به فرد ذکر کرد. این ‌شبکه عبری در سومین بخش از سلسله برنامه‌هایی که با عنوان «اسرار خلیج» پخش می‌شود، به سفر «تامیر باردو» رئیس‌اسبق موساد به ریاض در سال 2014‌اشاره کرده است. در این گزارش آمده است، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از به قدرت رسیدن به تقویت روابط با اسرائیل به طور جدی پرداخت و هر نخست‌وزیری که پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل انتخاب شود، محمد بن سلمان را به عنوان پادشاه عربستان در کاخ الیمامه تلقی می‌کند.
در ادامه این گزارش کانال 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان کرد که پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی و همچنین مخالفت فلسطینی‌ها با معامله قرن، دو عاملی بود که ترمز تحرک بن سلمان به سوی عادی‌سازی روابط با اسرائیل را کشید.
در همین رابطه، «بارک رافید» تحلیلگر صهیونیست با ‌اشاره به اینکه سفر رئیس‌موساد به عربستان در جریان مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع هسته‌ای رخ داد، گفت، به همین دلیل برای نخستین بار با استقبال از یک مقام ارشد اسرائیلی در ریاض موافقت کردند.
 در همین راستا بود که در آستانه امضای توافق هسته‌ای در اوایل سال 2014 یک هواپیمای ویژه در فرودگاه ریاض به زمین نشست و تامیر باردو رئیس ‌وقت موساد از آن پیاده شد تا با مقامات ارشد سعودی دیدار و گفت وگو کند.
به اعتقاد این تحلیلگر صهیونیست، با وجود اینکه انجام این سفر تاکنون محرمانه و سری باقی مانده بود، اما در آن زمان یک مسئله کاملا ممنوعه در سیاست خارجی عربستان را تغییر داد و آن استقبال رسمی از یک مقام اسرائیلی از سوی یک مقام ارشد سعودی یعنی بندر بن سلطان بود. شاهزاده بندر بن سلطان در آن زمان مشاور ویژه امنیت ملی پادشاه سعودی بوده و همه جزئیات این دیدار را به اطلاع پادشاه رسانده است.