kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
سفیر ونزوئلا در گفت وگو با کیهان:

رؤیای آمریکا در ونزوئلا تعبیر نخواهد شد

سید محمد امین آبادی

   ‌اشاره:
نظام بین‌الملل براساس قواعد و حقوق بین‌الملل اداره نمی‌شود؛ نقض قواعد بین‌المللی نیز ضرورتا باعث تنبیه کشورها نمی‌شود. دولت‌هایی که در هرم توزیع قدرت جهانی جایگاه‌های بالایی را‌اشغال کرده‌اند به خود اجازه می‌دهند واضحترین قواعد این نظام را که خود را متولی حفظ آن نیز می‌دانند زیر پا بگذارند. بحرانی که امروز دولت و ملت ونزوئلا با آن دست و پنجه نرم می‌کند نمونه بارز این وضعیت است. دولت آمریکا تمام توان خواد را بسیج کرده است تا هر طوری که شده ولو با توسل به زور و به راه انداختن جنگ داخلی و حمام خون در خیابان‌های کاراکاس دولت قانونی و مشروع مادورو را ساقط و دولت دست نشانده خود را در این کشور مستقر کند و گوایدو عامل اطلاعاتی خود را به عنوان رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا جا بزند بدعتی خطرناک که هر دولتی امروز با آن همراهی کند فردا ممکن است همین بلا سر خودش نیز بیاید. برای بررسی این بحران و ابعاد پیدا و پنهان دخالت‌های آمریکا به سراغ سفیر جدید ونزوئلا در ایران رفتیم و ایشان با گشاده‌رویی دعوت این مصاحبه را پذیرفتند. آقای «کارلوس آنتونیو آلکا لاکوردونس» روز یک شنبه 14 بهمن استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور کشورمان کرد و یک روز بعد پذیرای ما در محل سفارت بود و در اولین مصاحبه به عنوان سفیر جدید ونزوئلا با رسانه‌های داخلی با روزنامه کیهان به گفت‌و‌گو نشست. ایشان در این مصاحبه تاکید کردند که دولت، ملت و ارتش ونزوئلا هرگز تسلیم فشارها و اولتیماتوم‌ها نخواهند شد. سفیر ونزوئلا این را هم گفت که بحران کنونی تازگی ندارد و مردم ونزوئلا 20 سال است که در حال مبارزه با امپریالیسم و طرفداران داخلی آمریکا هستند. به گفته وی اپوزسیون ونزوئلا هر وقت در انتخابات پیروز می‌شود اعلام می‌کنند که انتخابات درست و قانونی بوده و هر وقت در انتخابات شکست می‌خورند فریاد می‌زنند که انتخابات درست و قانونی نبوده است.                                                                                                            سرویس خارجی

کیهان: ورود شما را به کشورمان خیر مقدم عرض می‌کنیم و امیدواریم از بودن در کشور ما لذت ببرید. و تشکر می‌کنیم که یک روز بعد از اینکه استوارنامه خود را تقدیم رئیس‌جمهور کشورمان کردید قبول کردید که با روزنامه کیهان مصاحبه کنید.
 خیلی خوش آمدید به جمهوری بولیواری ونزوئلا مهد آزادی خواهان، جایی که ما داریم میراث هوگو چاوز را ادامه می‌دهیم و دستورات آقای مادورو رئیس‌جمهور کشورما‌ن را اجرا می‌کنیم و تشکر می‌کنم برای این مصاحبه.
کیهان: به عوان اولین سؤال به نظر شما بحران کنونی ونزوئلا از کجا شروع شد و چرا به این نقطه رسید؟ در مورد ریشه‌های بحران کنونی کمی توضیح دهید.
 این بحران از طرف آمریکا شروع و پی‌ریزی شد. ریشه‌های بحران ونزوئلا به دخالت‌های آمریکا بر میگردد. آمریکا از سال 1823 و به دنبال دکترین مونور استراتژی واحدی را در قبال کشور ما پیش گرفت. آمریکا از آن تاریخ تا کنون همواره دخالت امپریالیسی در کشور ما داشته است.از زمان درگذشت سیمون بولیوار تا زمانی که فرمانده چاوز قدرت را در ونزوئلا به دست گرفت همواره این دخالت‌های امپریالیستی در کشور ما ادامه داشت. آمریکا نه فقط در ونزوئلا بلکه کل آمریکای جنوبی را به عنوان حیات خلوت خود تصور می‌کرد. در دسامبر 1998 انتخاباتی برگزار شد که فرمانده هوگو چاوز پیروز آن انتخابات شد دولتی که آقای چاوز تشکیل داد یک دولت سوسیالیستی و مردمی بود و به همین دلیل مورد تهاجم امپریالیستی آمریکا قرار گرفتیم.آنها هیچ وقت حاکمیت و استقلال ما را به رسمیت نشناختند.
کیهان: چرا آمریکا می‌خواهد ونزوئلا را مستعمره خود کرده و به هر طریقی که شده دولت قانونی آقای مادورو را سرنگون کند و یک دولت دست نشانده در این کشور تشکیل دهد؟
دو دلیل اصلی وجود دارد یکی دستیابی و کنترل ثروت‌های عظیمی که ونزوئلا دارد مثل نفت، طلا و آلومینیوم. آمریکا برای اینکه به این ثروت‌های عظیم کنترل داشته باشد به دنبال سرنگونی دولت قانونی کشورماست.دلیل دوم هم این است که دولت انقلابی بولیواری ونزوئلا کاملا متضاد با منافع دولت آمریکا است.این دو دولت کاملا با هم در تضاد قرار دارند. یک سری ارگان‌ها و سازمان‌ها نیز در آمریکای لاتین تشکیل شده‌اند که اینها منافع مردم کشورهای منطقه آمریکای جنوبی را کاملا در نظر داشتند و به نفع این منافع فعالیت می‌کردند. بنابراین بازیابی کنترلی که قبلا بر منابع و ثروت‌های ملی ونزوئلا داشتند و محو کردن اندیشه‌های انقلابی ونزوئلا دو دلیل اصلی است که آمریکا می‌خواهد دولت ونزوئلا را سرنگون کند.
کیهان:در خبرها بود که بخشی از نیروی دریائی آمریکا به کلمبیا اعزام شده است به نظر شما اعزام نیروی دریایی آمریکا به کلمبیا بیشتر یک فشار روانی از طرف ترامپ به دولت ونزوئلا است یا اینکه آمریکا واقعا می‌خواهد در صورت شکست گوایدو برای برای سرنگونی دولت آقای مادورو به کشور شما حمله کند؟
 اول باید به این نکته‌اشاره کنم که ما با ملت کلمبیا دوست و برادر هستیم. و از سال‌های قبل این دوستی بوده و ادامه داشته است. ولی دولت کلمبیا یک دولت اولیگارشی هست و براساس سیاست‌های اولیگارشی‌ پیش می‌روند. این گروه از 200 سال پیش و از زمان استقلال کلمبیا همواره بوده‌اند. بنابراین ما مشاهده می‌کنیم که آمریکا یک حضور بسیار قوی در کلمبیا دارد. آمریکا به بهانه مبارزه با قاچاق مواد مخدر 7 پایگاه نظامی در کشور کلمبیا تاسیس کرده است و حضور نظامی قوی در کلمبیا دارد. اما اینها بهانه است و هدف اصلی آمریکا آموزش و آماده‌سازی نیروهایی است که مسلح هستند تا در صورت لزوم حمله نظامی نیز علیه ونزوئلا انجام دهند. چنانکه گفتم ما با اینکه با ملت کلمبیا دوست و برادر هستیم اما در مورد دولت و مقامات کلمبیا چنین نظری را نداریم. اخیرا نیز «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که «همه گزینه‌ها در مورد ونزوئلا روی میز هست و ما هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد» و آنها کودتا را از طریق گوایدو دنبال می‌کنند.
کیهان: در مورد خوان گوایدو و نقش وی در بحران کنونی ونزوئلا می‌توانید کمی توضیح بدهید؟
خوان گوایدو عضو حزب بسیار راست‌گرای اتحاد مردمی است. وی توسط سازمان اطلاعات آمریکا(سیا) پرورش یافته و تربیت شده است. گوایدو عامل اطلاعاتی آمریکا در کشور ونزوئلا است تا اهداف آمریکا را در کشور ما دنبال کند. آمریکا که در گذشته در تحقق اهداف خود در کشور ونزوئلا شکست خورده بود در شرایط کنونی قصد دارد اهداف خود را از طریق عامل خود گوایدو دنبال می‌کند تا ونزوئلا را به آشوب بکشند. آقای گوایدو در مجلس ملی ونزوئلا که در سال 2015 تشکیل شده بود فعالیت می‌کرد اما این مجلس سال گذشته منحل اعلام شده بود چرا که 3 نماینده را از طریق تقلب وارد مجلس کرده بودند. می‌توانیم بگوییم این مجلس ملی چون از سوی دیوان عالی قضائی ونزوئلا به دلیل تقلب‌هایی که صورت گرفته بود منحل شده لذا هیچ وجاهت قانونی ندارد. وهیچ تصمیم قانونی را در کشور ما نمی‌تواند بگیرد.
کیهان: شما گفتید که گوایدو عامل اطلاعاتی سیا است آیا اخبار و گزارش‌هائی دارید که عوامل اطلاعاتی آمریکا نیز در ونزوئلا حضور دارند و به گوایدو کمک می‌کنند؟
 اعضای حزب افراطی و راستگرای ونزوئلا همگی عوامل اطلاعتی سازمان سیا هستند و هدفشان بی‌ثبات کردن ونزوئلا است.همین خوان گوایدو در دانشگاه واشنگتن تحصیل کرده است و کاملا براساس منافع آمریکا اقدام می‌کند. شما فکر نکنید که آقای گوایدو فردی بوده که از هیچ به این موقعیت و جایگاه رسیده است وی سال‌ها از سوی آمریکا هدایت شده بود تا به ریاست مجلس ملی ونزوئلا برسد و این اقدامات را علیه دولت قانونی ونزوئلا انجام بدهد. و این اقدامات از سوی آمریکا برنامه‌ریزی شده بود.
کیهان: در صحبت‌های شما بود که گوایدو عامل اطلاعاتی آمریکا است، تصمیمات وی هم به عنوان رئیس‌مجلس غیرقانونی است از طرفی ریاست جمهوری خود خوانده وی نیز غیرقانونی است. سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا دستگاه قضائی ونزوئلا با چنین فردی که تمامی اقدامات وی غیرقانونی است و وابستگی وی به آمریکا نیز مشخص است و هدفش هم به آشوب کشیدن ونزوئلا است برخورد نمی‌کند؟
شرایطی که در ونزوئلا داریم چیز جدیدی نیست ما 20 سال است که با اپوزیسیون و امپریالیسم آمریکا مبارزه می‌کنیم. از روز 23 ژانویه که گوایدو خود را به عنوان رئیس‌جمهور خود‌خوانده ونزوئلا اعلام کرد دستگاه قضائی ونزوئلا اقدامات ویژه‌ای را علیه وی انجام داد. در ابتدا دستگاه قضائی ونزوئلا گوایدو را ممنوع الخروج اعلام کرد و در مرحله بعدی تمام اموال و دارایی‌های وی را بلوکه کرد.مقامات قضائی ونزوئلا هم اکنون به دنبال بررسی بازداشت وی نیز هستند. آمریکا و اپوزیسیون ونزوئلا به دنبال بازداشت گوایدو هستند تا وی را به عنوان یک نماد و سمبل و شهید معرفی بکنند. در واقع آمریکا به دنبال این هست که بعد از دستگیری گوایدو چهره جدیدی از وی را در جهان ارائه کند.
کیهان: به نظر شما چرا علیرغم همه این فشارهایی که از خارج و داخل وجود دارد؛ هنوز دولت، ملت و ارتش ونزوئلا در کنار هم ایستاده و تسلیم نشده‌اند؟
این ایستادگی به این دلیل است که در نظام انقلابی ونزوئلا چه در زمان آقای هوگو چاوز و چه در دولت انقلابی آقای مادورو همواره احترام به قانون اساسی و احترام به ملت وجود داشته است و این دلیل اصلی این موضوع است و یک دلیل دیگر آن عشق و علاقه‌ای است که مردم ونزوئلا به آقای چاوز و مادورو دارند. مردم می‌بینند که آنها در راستای منافع ملت ونزوئلا اقدام می‌کنند. واگر اخبار را دنبال کرده باشید شما شاهد تجمع گسترده مردمی در حمایت از آقای مادورو بودید که در این تجمع نیروهای مسلح ونزوئلا نیز بودند. اینها نیروهای مسلحی هستند که قدرت را در دست دارند در بین نیروهای مسلح تک و توک ژنرال‌های خائن و وطن فروش نیز بودند که از خوان گوایدو حمایت کردند اما آنها افرادی بودند که هیچ قدرت و نیروی نظامی در دست ندارند.
کیهان: در خبرها بود که فرصت اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات زود هنگام در ونزوئلا تمام شده برخی از کشورها نیز گوایدو را به رسمیت شناخته اند؛ برنامه بعدی دولت آقای مادورو برای مدیریت بحران چیست؟
ملت ونزوئلا و دولت آقای مادورو هیچ وقت هیچ اولتیماتومی را برای برگزاری انتخابات زود هنگام قبول نخواهد کرد. همان طور که در جریان هستید 20 می‌سال گذشته انتخاباتی برگزار شد و آقای مادورو با اکثریت آراء از جانب مردم به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا انتخاب شدند 10 ژانویه 2019 هم مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد و ایشان رسما طبق قانون اساسی رئیس‌جمهور ونزوئلا شدند. بنابراین هیچ انتخابات زودهنگامی قابل قبول نیست و دولت ما به هیچ وجه زیر بار فشارها برای برگزاری انتخابات زود هنگام نخواهد رفت. مخالفین همیشه به بند 350 قانون اساسی استناد می‌کند. بند 350 قانون اساسی می‌گوید:« مردم ونزوئلا به سنت جمهوری خواهی و مبارزه خود برای استقلال، صلح و آزادی پایبندند و هر رژیم، قانوناً یا اقتداری که ارزش‌های دموکراتیک یا اصول حقوق بشر را نقض کند رد می‌کنند». دولت آقای مادورو هیچ گاه این بند قانون اساسی را نقض نکرده است. انتخاباتی که در 20 می‌برگزار شد و رئیس‌جمهور مادورو انتخاب شد به این شکل برگزار شد که بارها اپوزیسیون خواستار برگزاری انتخابات زود هنگام شده بود. با درخواست اپوزسیون انتخابات در این تاریخ (20 می‌) برگزار شد. دولت و اپوزیسیون جمهوری دومنیکن را به عنوان داور و ناظر بر اجرای انتخابات هر دو قبول کردند.ولی در نهایت اپوزیسیون اعلام کرد که ما در این انتخابات شرکت نمی‌کنیم. با این وجود در انتخابات 5 کاندیدا شرکت کرده بودند آقای مادورو از طرف حزب ما و چهار نماینده از گروه‌های مخالف ونزوئلا. از میان 19 میلیون واجد شرایط حدود 9 میلیون در انتخابات شرکت کردند و آقای مادورو 7 میلیون از این 9 میلیون را کسب کرد. آقای مادورو 67 درصد آراء را به دست آورد و نفر دوم تنها 20 درصد آراء را به دست آورد. بلافاصله جناح راست اعلام کرد که این انتخابات را علیرغم اینکه 4 کاندیدا از جناح خود در این انتخابات داشتند به رسمیت نمی‌شناسد و انتخابات از نظر آنها باطل هست. چیزی که مایه تعجب می‌باشد این است که هر وقت نتیجه انتخابات به نفع اپوزیسیون ونزوئلا تمام می‌شود انتخابات از نظر آنها درست و قانونی و ارزشمند هست اما هر وقت در انتخابات شکست می‌خورند و می‌بازند اعلام می‌کنند که انتخابات بی‌ارزش و غیرقانونی است.10 ژانویه آقای مادورو براساس همه موازین قانونی قدرت را به دست گرفت و ما دیدیم که در روزهای بعد آقای گوایدو و طرفدارانش در یک میدانی جمع شدند و او خود را با استناد به بند 233 قانون اساسی ونزوئلا رئیس‌جمهور اعلام کرد.
کیهان: بند 233 قانون اساسی ونزوئلا به چه مواردی‌اشاره می‌کند؟
بند 233 قانون اساسی ونزوئلا می‌گوید: در صورت عدم صلاحیت مطلق رئیس‌جمهور، مرگ، استعفا و یا عزل وی توسط دیوان عالی عدالت کشور، اختلال فیزیکی و یا روانی دائمی وی که توسط هیئت پزشکی تعیین شده توسط دیوان عالی عدالت کشور و یا تصویب مجلس ملی تائید شده باشد؛ همینطور رها کردن پست خود و در صورتی که عدم صلاحیت مطلق رئیس‌جمهور منتخب قبل از تصدی ریاست جمهوری احراز گردد انتخابات جدید در طی حداکثر سی روز متوالی برگزار می‌شود. تا زمانی که رئیس‌جمهور جدید انتخاب گردد رئیس‌مجلس ملی مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده خواهد داشت.» همانطور که شما می‌بینید هیچ یک از مواردی که در این بند 233 ذکر شده اتفاق نیفتاده است یعنی نه رئیس‌جمهور استعفا داده نه پست خود را ترک کرده است و نه عدم صلاحیت ایشان محرز شده است. اما گوایدو با استناد به این اصل خود را رئیس‌جمهور اعلام کرده است. بنابراین دولت ما یک دولت قانونی است که براساس موازین قانونی انتخاب شده است و آقای گوایدو رئیس‌جمهور نیست بلکه وی یک مجرم است که براساس منافع آمریکا به کشور ما صدمه می‌زند. دولت قانونی ونزئلا روی حمایت‌های ملت و نیروهای مسلح ونزئلا حساب کرده است و آنها از دولت قانونی ما حمایت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، کوبا، بولیوی و کشورهای آفریقایی از دولت قانونی ما حمایت کر ده‌اند. ما توجهی به فشارها و اولتیماتوم‌ها نخواهیم کرد و هیچ انتخابات زودهنگامی برگزار نخواهد شد. دولت آقای مادورو روی بخش‌های اجتماعی، نظامی و سیاسی فعالیت هائی می‌کند. ارتش ونزوئلا نیز در حال انجام مانورهای نظامی است که در صورت بروز هر گونه اقدام نظامی آمریکا بتوانند آمادگی خود را برای دفاع از کشور حفظ کنند.
کیهان: من طی دو سال اخیر که اخبار ونزئلا را دنبال می‌کردم اخبار و گزارش‌های زیادی از کمک‌های اطلاعاتی و نظامی آمریکا به گروه اپوزیسیون در رسانه‌ها منتشر شده و حتی اخبار مبنی بر تلاش‌های آمریکا بر‌ای ترور آقای مادورو منتشر شده می‌توانند فهرست وار این اقدامات را اعلام کنند؟
بله همانطور که شما در جریان هستید می‌توانیم ‌اشاره کنیم به سلطه‌ای که آمریکا از طریق نظام مالی خود دارد.آمریکا با سلطه و کنترلی که از طریق دلار دارد می‌تواند تحریم هائی را روی ما اعمال بکند. و این کار را هم کرده است حدود 23 میلیارد دلار از سرمایه‌های ما را بلوکه کرده‌اند و نمی‌گذارند که وارد ونزوئلا شود. شما دیدید که در لیبی وقتی قذافی را از قدرت برکنار کردند حدود 250 میلیارد دلار از سرمایه‌های لیبی را دزدید. در ونزوئلا نیز به همین شکل است آمریکا می‌خواهد 100 میلیارد دلار از دارائی‌های نفتی ونزوئلا را در شرکت نفتی سیتکو که در آمریکا مستقر است را بدزدد و آن را در اختیار خوان گوایدو بگذارد تا کنون 20 میلیون دلار نیز در اختیار او گذاشته‌اند. آمریکا در حال انجام یک کودتا علیه ما هست اما این کودتا را نمی‌خواهد از طریق ثروت و سرمایه خود انجام دهد بلکه می‌خواهد این کودتا را از طریق ثروت و سرمایه ما که می‌دزدد انجام دهد. در واقع اینها به اهداف خود نخواهند رسید ما 20 سال است که علیه امپریالیسم مبارزه می‌کنیم آنها تا کنون به اهداف خود نرسیده‌اند بعد از این هم نخواهند رسید. آنها اقدامات زیادی را علیه ما انجام داده‌اند و حالا نوبت به این رسیده است که یک دولت غیرقانونی را با یک رئیس‌جمهور غیرقانونی بر ما حاکم بکنند. و برای همین است که ما از حمایت‌های دولت آقای روحانی از دولت ونزوئلا تشکر می‌کنیم و می‌دانیم این حمایت‌ها از قلب دولت و ملت ایران برآمده است و ما از جمهوری اسلامی ایران به خاطر این حمایت‌ها تشکر می‌کنیم. ما از آقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران هم تشکر ویژه‌ای می‌کنیم. ایشون همواره در این سال‌ها حمایت خودشان را از دولت ونزوئلا اعلام کرده‌اند. ما دیروز جلسه بسیار مهمی با آقای روحانی داشتیم واز دولت ایشان که در کمترین زمان ممکن استوارنامه ما را تائید کردند تشکر می‌کنیم این نشان‌دهنده دوستی عمیق بین دو ملت ایران و ونزوئلا است.
کیهان: از اینکه این فرصت را در اختیار ما برای مصاحبه گذاشتید از شما تشکر می‌کنیم؟
من هم دوباره از حضوری که اینجا داشتید از شما تشکر می‌کنم و ضمنا چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به شما تبریک می‌گویم. ملت و رهبران انقلابی ایران در طول این 40 سال در برابر تمام فشارهای آمریکا برای بی‌ثبات کردن ایران جنگیدند و مقاومت کردند. من سالگرد پیروزی این انقلاب را به شما تبریک می‌گویم. من سعی کردم به صورت خیلی خلاصه آنچه که در ونزوئلا واقعیت و حقیقت دارد و اتفاق می‌افتد را برای شما تشریح کنم. شما می‌دانید آمریکا از طریق قدرت رسانه‌ای که دارد مثل سی ان ان و رویترز مسائلی که در ونزئلا واقعیت ندارد و دروغ است منعکس می‌کند. بنابراین این مصاحبه اهمیت زیادی برای ما داشت.