kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶
حجت‌الاسلام رستمی در نشست «انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و تهدیدها»:

شاه حتی از اعزام هواپیماهای جنگی ایران به جنگ ویتنام توسط آمریکا خبر نداشت!

رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه عَلَم نخست‌وزیر وقت، در خاطراتش آورده است که شاه آنقدر در برابر آمریکا ضعیف بود که حتی خبر نداشت هواپیماهای جنگی ایران را آمریکا به جنگ با ویتنام فرستاده است، گفت: شاه برای تغییر جایگاه‌های سیاسی کشور از آمریکا اجازه می‌گرفت؛ حتی مجلس هم آزادی عمل نداشت. با توجه به لایحه کاپیتولاسیون حدود ۴ هزار آمریکایی در ایران بودند و مقررات دست آمریکایی‌ها بود.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی در نشست «انقلاب اسلامی، فرصت‌ها و تهدیدها» اظهار داشت: انقلاب به بلوغ خود رسیده و برای رسیدن به کمال سختی‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارد. انقلاب اسلامی از ابتدای تأسیس با جریان‌های حاکم بر عالم دچار چالش بوده و این امر دلایل مختلفی داشته است. رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به دلایل دشمنی آمریکا با ایران‌اشاره کرد و افزود: با وقوع انقلاب اسلامی، آمریکا مدیریت ایران را از دست داد؛ ایران امتیازهای زیادی می‌توانست برای آمریکا داشته باشد، مانند امتیازات ذخایر نفتی و ثروتی، جمعیتی و موقعیت جغرافیایی. با انقلاب اسلامی مدیریت همه این امتیازها از دست آمریکا خارج شد.
به‌ گزارش فارس، وی گفت: ایران قبل از انقلاب آنقدر مغلوب غرب بود که حتی دستورات نظامی‌اش را از آنها می‌گرفت. عَلَم نخست‌وزیر وقت، در خاطراتش آورده است که شاه آن‌قدر در برابر آمریکا ضعیف بود که حتی خبر نداشت هواپیماهای جنگی ایران را آمریکا به جنگ با ویتنام فرستاده است. حجت‌الاسلام رستمی خاطرنشان کرد: شاه برای تغییر جایگاه‌های سیاسی کشور از آمریکا اجازه می‌گرفت؛ حتی مجلس هم آزادی عمل نداشت. با توجه به لایحه کاپیتولاسیون حدود ۴ هزار آمریکایی در ایران بودند و مقرارت دست آمریکایی‌ها بود.
رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دلیل پراهمیت دشمنی آمریکا با ایران جنبشی بود که توسط انقلاب در منطقه رخ داده بود و آن جنبش ایستادن در برابر حاکمان ظالم و بر هم زدن فضای دوقطبی شرق و غرب و بر هم زدن مناسبات آمریکا در منطقه بود و حرکت انقلاب اسلامی خروج سایر کشورها را از حاکمیت آمریکا تشدید کرد. این مسئله دیروز ما بود و امروز مسئله ما این است که آمریکا در منطقه باشد یا خیر.
وی بیان داشت: دیگر دلیل مهم دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی این است که نظام غربی براساس تئوری لیبرال دموکراسی است. نظامی که در آن نمی‌شود پرسش و شک در لبیرال دموکراسی داشت؛ تمدنی که از دوران رنسانس جریان پیدا کرده و تابه‌حال ادامه دارد. فوکویاما نظریه‌پرداز غربی در این زمینه نظریه پایان تاریخ را مطرح کرده بود و معتقد بود که همه جوامع باید در برابر نظام لبیرال دموکراسی تسلیم شوند، اما اتفاقی که با انقلاب اسلامی رخ داد، یک شکل جدید از نظام سیاسی بود که محاسبات آمریکا و تمدن لبیرال دموکراسی را بر هم زد.
حجت‌الاسلام رستمی گفت: غرب به‌دنبال اثبات ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی است که به‌عنوان بدل لیبرال دموکراسی مطرح شده و معتقدند اگر این نظام شکست نخورد بزرگ‌ترین شکست برای لیبرال دموکراسی ایجاد می‌شود. در حال حاضر فوکویاما از نظریه خود بازگشته و معتقد به بازگشت به نظام سوسیالیسم شده است. رئیس‌نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد تمدن غرب که فرموده‌اند «امروزه تمدن غرب به بن‌بست رسیده است و فرسوده شده است و تمدن امروز غرب ترامپ آمریکا را تولید می‌کند»، اظهار داشت: مسئله اصلی امروز آمریکا مسئله هویتی و تمدنی است و برای مقابله با انقلاب اسلامی تلاش می‌کند و مسیرهای مختلف فشاری برای ما در نظر گرفته است و می‌داند تا زمانی که مردم حامی نظام هستند، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به این دلیل به‌دنبال تغییر در سبک زندگی مردم و تغییر در نوع دین‌داری مردم می‌باشد. وی افزود: تمام تلاش آمریکا این است که فاصله بین مردم و نظام ایجاد شود، اما به حول و قوه الهی این اتفاق نخواهد افتاد.