kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۶

لاریجانی در توکیو به دنبال گسترش همکاری‌های پارلمانی و تجاری

رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: گسترش همکاری‌های پارلمانی و تجاری، در کانون توجه ایران و ژاپن است.

علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی صبح دوشنبه به دعوت رئیس‌مجلس ژاپن و به منظور دیدار با مقامات ژاپنی، تهران را به مقصد این کشور ترک کرد.
لاریجانی پیش از عزیمت به کشور ژاپن در پاویون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: سفر به ژاپن برای توسعه همکاری‌های دوجانبه میان ایران و توکیو صورت می‌گیرد و قطعا باید تعاملات و روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.
وی با ‌اشاره به همکاری‌های ایران و ژاپن در بخش‌های مختلف افزود: در گذشته نیز خوشبختانه در بخش‌های مختلف ایران و ژاپن همکاری‌های قابل قبولی داشتند و این سفر می‌تواند در گسترش روابط تاثیرگذار باشد. رئیس‌مجلس تصریح کرد: ایران و ژاپن در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی همکاری‌های خوبی را دنبال کرده‌اند و تقویت و گسترش روابط با ژاپن برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است.
لاریجانی در بدو ورود به فرودگاه هانادا توکیو در جمع خبرنگاران گفت: این سفر به منظور گسترش همکاری‌های پارلمانی میان دو کشور و همچنین رایزنی در مورد مسائلی که مورد علاقه دو کشور به ویژه موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم و ایجاد امنیت در فضای همکاری‌های دو‌جانبه و اقتصادی صورت گرفته است. وی افزود:‌ حجم سطح روابط دو کشور در گذشته مطلوب بوده اما ضروری است زمینه گسترش آن فراهم و افزایش یابد.
رئیس‌ مجلس خاطرنشان‌کرد: بخشی از مذاکرات در مورد گسترش همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف صنعتی و تجارتی خواهد بود.
به گزارش مهر، علی لاریجانی با رئیس ‌و جمعی از اعضای نمایندگان مجلس مشاوران دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار رئیس‌مجلس مشاوران گفت: روابط ایران و ژاپن دیرینه بوده و بطور مداوم در حال حاضر که نودمین سال برقراری روابط سیاسی دو کشور سپری می‌شود نیز روابط دوستانه است.
وی با بیان اینکه فرصت خوبی است که میان ایران و ژاپن گام‌های بلندتری برداشته شود، افزود: برخی از کشورها ممکن است به دنبال ایجاد اختلال در روابط باشند که نباید اجازه داد.
در ادامه چوایچی داته رئیس‌مجلس مشاوران ژاپن در دیدار با هیئت پارلمانی ایران با بیان اینکه ایران دارای تمدنی بزرگ و غنی و بزرگترین کشور خاورمیانه است، گفت: ایران با ژاپن روابط دیرینه‌ای داشته و در دیدار اخیر نخست‌وزیر ما با روحانی رئیس‌جمهور، بیش از پیش فعال‌تر شده است.
رئیس‌مجلس مشاوران ژاپن ادامه داد: انتظار می‌رود تعامل دو کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی افزایش یابد.
گفتنی است لاریجانی در حاشیه سفر به ژاپن، از مترو و منوریل توکیو بازدید کرد.