kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
وزیرعلوم:

فعالیت بیش از 300 مرکز دانشگاهی پیام نور متوقف شد

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت بیش از 300 مرکز پیام نور به‌دلیل کم شدن دانشجو و تغییر ماموریت‌ها متوقف شده و یا درحال ادغام است.

به گزارش ایرنا،‌ منصور غلامی در جمع دانشگاهیان استان لرستان در دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی افزود: در راستای ارتقای کیفیت و شاخص‌های دانشگاهی، توسعه دانشگاه و ایجاد مراکز جدید متوقف شده است.
وی اظهار داشت: تمامی واحدهای وابسته به دولت دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز تعطیل شده چراکه باید بخش خصوصی آن را حمایت کند.
غلامی ادامه داد: دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی وابسته به دولت باید برای افزایش مهارت شاغلان فعالیت کند نه به عنوان ابزاری برای کسب مدرک یا ارتقا وضعیت شغلی محسوب شود.
وزیر علوم تصریح کرد: مراکز علمی کاربردی وابسته به دانشگاه‌های دولتی تبدیل به محلی برای تحصیل کارمندان دولت شده بود.
غلامی گفت: فعالیت 50 واحد دانشگاه غیرانتفاعی نیز به دلیل عدم فراهم کردن شرایط حداقل خاتمه داده شد و 70 واحد غیرانتفاعی نیز تا زمان رسیدن به شاخص‌ها توقف فعالیت شده‌اند.
وی تاکید کرد: امروزه به دانشگاه‌هایی احتیاج داریم که حداقل کیفیت را داشته باشند و این اقدامات نیز در راستای کیفی شدن فضای علمی کشور صورت گرفته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ایران بین کشورهای اسلامی منطقه رتبه اول دستاوردهای علمی را دارد و کشور ما در دنیا رتبه 16 تولیدات علمی را دارد و در برخی تولیدات نیز دارای جایگاه‌های چهار، هفت و نهم است و عملکرد علمی کشور روبه پیشرفت است.
غلامی اظهار داشت: اکنون بیش از 190 مرکز رشد دانشگاهی داریم که از شرکت‌های کوچک و صاحبان ایده‌های جدید حمایت می‌کنند.
وی با ‌اشاره به حمایت 43 پارک علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: این مراکز باید در کنار دانشگاه‌ها باشند و خدمات ارزان و رایگان دریافت کنند.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: حدود چهار هزار شرکت دانش‌بنیان در پارک‌های دانشگاهی مستقر است که این تعداد با احتساب مابقی شرکت‌های دانش‌بنیان بیرون از دانشگاه‌ها به هفت هزار واحد می‌رسد.
غلامی بیان کرد: یک‌هزار و 856 واحد و مرکز آموزش عالی شامل ،آزاد، واحدهای پیام نور، فنی‌حرفه‌ای، علمی، غیرانتفاعی و دولتی وجود دارد که از این تعداد سهم دولتی‌ها کمتر از 160 واحد است.
وی توضیح داد: این گسترش موجب پراکندگی امکانات شده و کم شدن تعداد داوطلبان در برخی رشته‌ها است.
غلامی تصریح کرد: صندلی خالی به معنای هدر رفت سرمایه‌ای است که در اختیار تربیت نیروی انسانی قرار نگرفته که این اتفاق بیشتر در واحدهای دانشگاه آزاد و پیام نور رخ داده است.
وی گفت: برای انجام تحقیقات روز، رفع نیازها و حضور مستمر در رقابت‌های بین‌المللی به تجهیزات روز نیاز داریم که ابتکار و اختراع اساتید و دانشجویان برخی جاهای خالی را پر کرده است.
غلامی گفت: اما باید منابع لازم و کافی برای تجهیزات داشته باشیم و البته تحریم‌ها جلوی برخی خریدها را گرفته است.