kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
رئیس‌کل بانک مرکزی:

برای کاهش نرخ ارز برنامه داریم

رئیس ‌کل بانک مرکزی در واکنش به برخی ابهامات درخصوص افزایش نرخ ارز نوشت: معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی پس از حضور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: امروز توفیق حضور در میان خیل عظیم مردم عزیز را پیدا کردم که به خاطر چهلمین سالگرد انقلاب به صحنه آمده بودند. دهها نفر از راهپیمایان، با دیدن حقیر، ابراز لطف کرده و موجبات توضیحات زیر را فراهم ساختند:
۱. عموما نسبت به حقیر و عملکرد بانک مرکزی در این دوره سخت، ابراز محبت کرده و قدردان بودند. انصافا قوت قلبی بود جهت ادامه راه.
۲. سؤالی در ذهن برخی بود که درسته بانک مرکزی نمی‌خواهد قیمت دلار پایین بیاید؟ گفتم نعوذبالله! مگر ممکنه؟ برای بانک مرکزی در کنار تقویت ارزش پول ملی، ثبات در بازار و ممانعت از نوسان نیز مهم است، ولی این بدان مفهوم نیست که از کاهش نرخ ممانعت کرده یا در پی افزایش آن باشیم.
۳. تاکید داشتند که تلاش بیشتری برای کاهش نرخ دلار بشود. گفتم من هم معتقدم نرخ فعلی به هیچ وجه قیمت ذاتی دلار نیست و برای تعدیل آن برنامه داریم و مطمئن باشید تمام تلاش خود را مصروف تقویت ارزش پول ملی خواهیم کرد.
گفتنی است، قیمت دلار از اواخر آذر ماه (که در کانال 10 هزار تومان به ثبات رسیده بود) مجددا رو به افزایش گذاشت و ماه‌های دی و بهمن در کانال 11 هزار تومان و در برخی موارد در آستانه 12 هزار تومان قرار گرفت. به همین دلیل این ابهام ایجاد شده بود که آیا قرار است نرخ ارز باز هم افزایش یافته و گران شود؟
متاسفانه طی دو ماه اخیر بارها نسبت به افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده شد اما مسئولان پولی (خصوصا رئیس‌کل بانک مرکزی) بر ضرورت ثبات در بازار تاکید می‌کردند، با این حال بازگشت ثبات و آرامش به بازار نیازمند اقدام عملی در این زمینه است، نه گفتار درمانی.
چنان‌که طبق گفته کارشناسان در حال حاضر افزایش نرخ ارز موجه موضوع موجهی نیست و چندی پیش فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم (در 18 دی ماه) با تاکید بر اینکه عوامل بنیادینی که برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، حاکی از این بوده که نرخ ارز باید روند کاهشی را طی کند؛ گفته بود: «با بخشنامه‌ای که اخیرا بانک مرکزی صادر کرده، عوامل افزایش عرضه فراهم شده (و) فنری در بازار ارز وجود ندارد که بخواهد باز شود.»