kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷
وزیر راه و شهرسازی:

افزایش وام مسکن تورم ایجاد می‌کند

در حالی که وزیر سابق راه و شهرسازی، پنج سال بر سیاست افزایش تسهیلات مسکن و ورود نکردن دولت به ساخت مسکن اصرار داشت، وزیر فعلی تأکید کرد که تسهیلات خرید مسکن آثار تورمی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، ۲۰ دی‌ماه ۱۳۹۷ در بازدید از شهر جدید پرند در جمع خبرنگاران بیان کرده بود: به نظر من افزایش سقف وام مسکن کمکی به ارتقا توان خرید متقاضیان نمی‌کند و به همین دلیل ما مدل جدیدی را طراحی کرده‌ایم. به گفته او، موضوعاتی همچون افزایش رقم تسهیلات مسکن در شورای پول و اعتبار مطرح می‌شود، ولی آنچه مهم است این‌که باید قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.وزیر راه و شهرسازی طی روزهای اخیر هم درخصوص احتمال افزایش میزان تسهیلات بانکی برای کمک به افزایش توان خرید در حوزه مسکن گفت: بحث تسهیلات خرید مسکن یکی از موارد آثار تورمی به خصوص در قشری است که جامعه هدف هستند.
اسلامی درخصوص افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در ماه‌های اخیر اظهار کرد: وظیفه ما به موجب قانون ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن با هدف تحت پوشش قرار دادن جامعه متوسط و اقشار کم درآمد است.وی ادامه داد: در این خصوص نیاز مبرم ما در این مقطع فعال کردن جریان تولید مسکن برای جامعه هدف است. در این زمینه مهم‌ترین کاری که در دستور کارمان قرار دارد این است که بتوانیم تولید مسکن را توسط سازنده‌های بخش خصوصی فعال کنیم.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، گفت: تقریباً در همه شهرها مکان این طرح کم و بیش شناسایی شده است.اسلامی تصریح کرد: برنامه این طرح طی دو سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است که در شهرهای جدید ۲۰۰ هزار واحد، در بافت‌های فرسوده ۱۰۰ هزار و در شهرهای ۵۰ هزار نفر ساکن هم ۱۰۰ هزار واحد است. این شهرها معین شده و تعداد واحدها مشخص هستند و در همین زمینه با انبوه‌سازان و فعالان این عرصه جلسه و هماهنگی داشته‌ایم.وی با بیان این‌که تصویب این طرح در قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مراحل نهایی را در مجلس طی می‌کند گفت: منابع لازم برای پشتیبانی از جریان تولید مسکن فراهم شده تا بین عرضه و تقاضای مسکن و جریان تولید آن تعادل بخشی داشته باشیم.گفتنی است عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی که پنج سال سکان این وزارتخانه را در دست داشت، با اصرار بر سیاست افزایش تسهیلات، معتقد بود دولت وظیفه ساخت مسکن ندارد. او بارها به طرح‌های تولید مسکن مانند پروژه ملی مسکن مهر حمله کرد و به جای مسکن مهر، ایده مسکن اجتماعی را مطرح نمود، اما در این رابطه هم کارنامه قابل دفاعی ارائه نکرد.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمانهای جدید مناطق شهری، حدفاصل سال‌های 93 تا 96، از 81 هزار میلیارد تومان به حدود 74 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.
به این ترتیب سیاست‌های مسکنی دولت روحانی، تاکنون نه تنها از تولید مسکن کاسته، بلکه بر اساس اظهارات وزیر فعلی راه و شهرسازی، تورم‌زا هم بوده و با کاهش قدرت خرید، دست بخشی از مردم را از خرید مسکن کوتاه نموده است.