kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۱۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳
نگاهی مستند به خسارات اشغالگران در جنگ جهانی دوم به ایران / سفارت انگلستان، طبق اسناد، کنترل کامل دولت و حاکمیت را در اختیار گرفته بود؛

جناب سفیر! تعلل ما را ببخشید




 جناب آقای احمد قوام، نخست‌وزیر دولت شاهنشاهی
فوری
آقای دکتر پیرنهاد
در دنباله مراسلات سابق، شرح موکدی به شهربانی بنویسید که این کار را به این شکل تمام کنند
علی امینی
21/7/7 ۲۴۴
نخست‌وزیر: جناب سفیر! تعلل ما را ببخشید!!
پاسخ نخست‌وزیر وقت ایران به نامه‌های سفیر بریتانیا ، شکل و شمایل گزارش یک مقام زیر دست به مافوقش را داشته که با ترس و لرز و ابراز کوچکی و بندگی،گزارش کامل عملکردش را می‌دهد ودرآخر هم از قصور و تقصیراتش عذرخواهی می‌کند! نخست‌وزیر به سفیر انگلیس تاکید می‌کند که دستور جمع‌آوری رادیوها بلافاصله پس از دریافت نامه سفیر صادر شده و نیازی هم به مشورت با مقامات عالی مملکت نبوده است!! سند زیر حکایت همین نامه ذلیلانه و چاکرانه است:
سند:
دفتر نخست‌وزیر
تاریخ ثبت: 9/8/21
آقای وزیر مختار عزیزم
پاسخ نامه شماره 1325 به تاریخ 4 آبان جناب عالی راجع به رادیوهای اتومبیل‌ها، در همان تاریخ وصول نامه آن جناب دستور فوری به شهربانی داده شد که کلیه رادیو‌ها را جمع‌آوری و در انبار شهربانی نگاهداری نمایند و به طوری که از شهربانی گزارش می‌دهند، کلیه رادیو اتومبیل‌ها ضبط و در شهربانی درجای مخصوصی نگاهداری شده و جز اتومبیل‌های مربوط به دیپلمات‌ها و U.K.C.C، اتومبیل‌های دیگر رادیو ندارند و اگر علامت آنتن روی آنها دیده   می‌شود، برای این است که برداشتن آنتن موجب خرابی محل آن در اتومبیل می‌شود. به هر حال اگر اطلاعاتی راجع به اینکه بازهم اتومبیل‌هایی دارای رادیو می‌باشند و مامورین ما تعلل نموده‌اند ]دارید[ ممنون می‌شوم به این بنده اطلاع دهند تا رسیدگی گردد.
علی امینی۲۴۵
رادیوهای نمایندگان مجلس را هم بردارید!
سند زیر، نامه دفتر نخست‌وزیر به اداره کل شهربانی است که در آن پس از تاکید سفیر انگلیس مبنی بر استثناء قائل نشدن و برداشتن همه رادیوها، تصریح شده که باید حتی رادیوهای اتومبیل‌های نمایندگان مجلس هم ضبط شود و تاکید شده که هیچ استثنایی هم قائل نشوید.
سند:
دفتر نخست‌وزیر
تاریخ نوشتن: 21/9/30
تاریخ ثبت: 21/10/2
اداره کل شهربانی
در پاسخ نامه شماره 5461/16043 رب، مورخه 23/9/21 راجع به رادیوهای بعضی از آقایان نمایندگان مجلس شورای ملی‌اشعار می‌گردد: به طور که دستور داده شده، باید بدون استثناء رادیوهای کلیه اتومبیل‌ها برداشته شود.
امضای پیش‌نویس
مهر و امضای علی امینی۲۴۶
سفارت انگلیس: برای پس دادن رادیوها هنوز زود است!
نامه زیر گویا پس از نامه نخست‌وزیر نوشته شده که در آن خواسته بوده با مقامات سفارت انگلیس مذاکره شود و در صورت صلاحدید آنها، رادیوهای ضبط شده به صاحبانش بازگردانده شود. این نامه در آذرماه 1322 نوشته شده و در آن رئیس‌شهربانی کل کشور از مذاکره‌اش با مقامات مربوطه انگلیس درمورد استرداد رادیوی اتومبیل‌ها گزارش داده که انگلیسی‌ها اظهار داشته‌اند «فعلا مقتضی نیست مسترد شود»!
نوکرمآبی مقامات دولت وقت ایران اعم از نخست‌وزیر و رئیس‌شهربانی و روحیه استعمارگری انگلیسی‌ها فراتر از دوران استعمار نو و فرانو از کلمه به کلمه این سند روشن است و نشان می‌دهد که این دولت خبیثه چه در دوران استعمار کهنه و چه استعمار نو و چه زمانی که کشوری را به‌اشغال خود درآورده، یک نوع رفتار استعماری داشته و دارد.
سند:
شهربانی کل کشور
اداره اطلاعات
دایره نمایشات
تاریخ 10/9/22
شماره 1/12163/11343
محرمانه
جناب آقای نخست‌وزیر
عطف به مرقومه شماره 17190 موضوع استرداد رادیوی اتومبیل‌ها، به عرض می‌رساند: به فرموده با مقامات مربوطه انگلیس‌ها مذاکره شد، اظهار داشته‌اند فعلا مقتضی نیست مسترد شود.
رئیس‌شهربانی کل کشور -پاسیار 1 سیف۲۴۷
هشدار سفیر انگلیس
 به نخست‌وزیر ایران و تهدید به تصمیم جدید!
در سند زیر، سفیر انگلیس گستاخی را از حد گذرانده و ضمن به کارگیری ادبیاتی قلدرمآبانه و ریاستی از زاویه بسیار بالا به نخست‌وزیر ایران تذکر می‌دهد که گویا دستوری را بارها تکرار کرده و نخست‌وزیر گوش نکرده و در ادامه تاکید می‌کند که این گوش به فرمان نبودن باعث می‌شود تا دولت انگلیس تصمیمات جدیدی درباره این موضوع بگیرد. موضوعی که کاملا داخلی بوده و درباره سانسور مطبوعات است. سفیر انگلیس نسبت به مامور ایرانی اداره سانسور معترض است که به موقع سر کارش حاضر نشده و هنگام کار نیز کند عمل می‌کند و چنین روندی به کلیت کار سانسور لطمه می‌زند به طوری که حتی صدای روزنامه نگاران خارجی و انگلیسی را هم درآورده است! بله سفیر دولت دمکراسی خواه و آزادی طلب بریتانیا شاکی است که چرا مامور ایرانی اداره سانسور به درستی و به موقع کارش را انجام نمی‌دهد و روزنامه‌های داخلی را سانسور نمی‌کند!!
سند:
سفارت انگلیس
تهران
23 فروردین 1321
شماره 1073
آقای نخست‌وزیر عزیزم
آن جناب به خاطر دارید که چند بار به جناب عالی تذکر داده‌ام که قسمت سانسور ایرانی مطبوعات دول سه گانه رضایت‌بخش نمی‌باشد... چند روز قبل به آن جناب اطلاع دادم که روزنامه نگاران انگلیسی و خارجی دیگر شکایت داشته‌اند از اینکه با وجود اینکه متصدیان سانسور انگلیسی و روسی همیشه در مواقع معینه حضور دارند، متصدی سانسور ایران اغلب غایب است و تا اینکه مشارالیه را حتی پیدا کنند، چندین ساعت از وقت تلف می‌گردد. گذشته از اینکه پس از پیدا شدنش، حاضر کردن او به اینکه رای فوری بدهد، کاری است مشکل. بنابراین دوستدار متشکر خواهم بود که به مامور سانسور ایرانی دستور داده شود که در همان ساعاتی که مامورین سانسور انگلیسی و روسی حضور می‌یابند... در اداره خود حاضر گردد... دوستدار جدا در این فکر می‌باشم که به دولت متبوعه خود پیشنهاد طریقه‌ای را بنمایم که بر طبق آن از موافقت متصدی سانسور ایرانی با اخبار مطبوعاتی صرف نظر گردد...
دوست صمیمی
آر دبلیو. بولارد۲۴۸