kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲
معاون رئیس‌جمهوری:

شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان ‌به استان‌ها بلامانع است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: شیرین‌سازی و انتقال آب دریای عمان به استان‌های مختلف به شرط رعایت الزامات محیط زیستی، جانمایی مناسب در ساخت آب شیرین کن و رهاسازی پساب آن مشکل و مانع زیست محیطی ندارد و از نظر این سازمان بلامانع است.

عیسی کلانتری در چابهار اظهار داشت: برای تامین آب کشاورزی، آشامیدنی و صنایع کشور چاره‌ای جز استفاده از آب دریا نداریم و باید چه اکنون و چه آینده به این منابع بی‌کران و بسیار فراوان رجوع کنیم. وی افزود: ایران کشور پرآبی نیست و سال‌های سال با بحران بی‌آبی، خشکسالی و مسائل زیست محیطی، گرد و غبار و ریزگردها مواجه است.معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: 130 میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر ایران در 40 تا 50 سال گذشته به کمتر از 80 میلیارد و مصرف آب از 50 میلیارد مترمکعب به بالای 95 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی با بیان اینکه باید آب مورد نیاز کشور به هر طریق ممکن تامین شود، خاطرنشان کرد: تعیین مکان مناسب و کارشناسی شده با در نظر گرفتن تمام شرایط و رعایت استانداردها برای برداشت آب و شیرین‌سازی بسیار مهم است و باید با نهایت دقت لازم در مکان، برداشت آب جدی گرفته شود.
کلانتری تاکید کرد: باید تمامی ضوابط و الزامات محیط زیست برای ساخت آب شیرین‌کن رعایت شود تا بعدها برای حیات آبزیان و موجودات دریایی مشکلی پیش نیاید.
وی تصریح کرد: در سواحل جنوبی کشور با بیش از 2 هزار کیلومتر گستره ممکن است در 400 تا 500 کیلومتر محدودیت برداشت آب داشته باشیم ولی در بقیه نقاط می‌توانیم آب را شیرین‌سازی و به مناطق مختلف منتقل کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: چابهار و کنارک یکی از نقاط مهم ساحلی هستند که به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی برداشت آب و شیرین‌سازی آن ممکن است و این کار باید هرچه سریعتر انجام شود.
وی افزود: برای صنایع آب‌بر نظیر پتروشیمی و فولاد در درون سرزمین اصلی مجوزی صادر نمی‌شود و باید این طرح‌ها به طرف سواحل هدایت شوند برای همین چابهار یکی از مناطق در نظر گرفته شده توسعه صنایع آب‌بر است.