kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۴۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹

اخبار ویژه


اردشیر زاهدی: اپوزیسیون جمهوری اسلامی خائن و فاسد هستند
آخرین سفیر رژیم شاه در آمریکا گفت اپوزیسیون جمهوری اسلامی، خائن و فاسد است.
اردشیر زاهدی داماد محمدرضا پهلوی که زمانی هم وزارت خارجه رژیم شاه را برعهده داشت، در گفت‌وگو با راشاتودی و در مورد وضعیت کنونی ایران و پیشرفت‌های به دست آمده در چهار دهه گذشته، گفت: «ایران امروز با آنچه
40 سال پیش بود، متفاوت است. ایران امروز حدود 83 میلیون نفر جمعیت دارد. امروز 60  درصد مردم ایران تحصیل‌کرده هستند و می‌توانند بخوانند و بنویسند و دوره نخست یا دوم مدرسه را گذرانده‌اند. 40 میلیون نفر از جمعیت، در داخل ایران، در موضوعات مختلف تحصیل کرده‌اند.
وی افزود: «30 میلیون نفر از این 83 میلیون نفری که دارم در موردشان با شما صحبت می‌کنم، کسانی‌اند که دارند کار می‌کنند، دکتر هستند، فارغ‌التحصیل هستند، رئیس بیمارستان، وزیر، رئیس دانشگاه یا هر چیز دیگری هستند. دو سوم از این 30 میلیون نفر، زن هستند، زنان تحصیل‌کرده. من به این مسئله افتخار می‌کنم، چون این کشور من است و این چیزی است که در این 40 سال گذشته رخ داده است.»
وزیر خارجه رژیم پهلوی بین سال‌های 1345 تا 1350 که رابطه بسیار نزدیکی هم با محمدرضا پهلوی داشته، گفت: «آنها در اداره چنین کشور بزرگی با دشواری‌هایی در زمینه اقتصادی و موارد دیگر مواجه هستند. بله، من به آنها احترام می‌گذارم... چرا که آنها طبق یک منطق عمل می‌کنند و خوب، وقتی این را می‌شنوم آنها را تمجید می‌کنم.»
زاهدی در ادامه مصاحبه، تلاش‌های آمریکا و گروه‌های برانداز علیه جمهوری اسلامی ایران را بی‌فایده توصیف کرد و گفت: بسیاری از گروه‌های برانداز از کشورهای خارجی پول می‌گیرند و علیه مردم خودشان کار می‌کنند.
وی گفت: «ایالات متحده به دنبال تغییر رژیم است و او (رضا پهلوی) یکی از گزینه‌هاست. این خوش‌خیالی است... او البته مانند پسر من است. اما بخواهم کلی در مورد اپوزیسیون بگویم، آنها پولشان را از چه کسی می‌گیرند؟ چه کسی قرار است از آنها پشتیبانی کند؟ چقدر نیروی نظامی با خود دارند؟ به همین راحتی که نمی‌شود به ایران رفت. ایران امروز ارتش دارد، پلیس دارد. چطور می‌خواهند بروند؟ قرار است جت ویژه‌ای آنها را ببرد؟!»
زاهدی در پایان گفت: «این‌ها خوش‌خیالی است. من به آنها توجهی نمی‌کنم، چون می‌توانم بگویم خیلی از آنها فاسد هستند و از خارجی‌ها پول می‌گیرند، علیه مردم خود. من او (رضا پهلوی) را خائن می‌خوانم.»

بیانات آیت‌الله خامنه‌ای مهم بود ایران در مقابل آمریکا عقب‌نشینی نمی‌کند
یک روزنامه آمریکایی، بیانات اخیر رهبرمعظم انقلاب را پرمفهوم و کم‌سابقه توصیف کرد.
روزنامه نیویورک‌تایمز با اشاره به بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار فرماندهان و پرسنل نیروی هوایی نوشت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود قرار دارد رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه سخنان پرمفهوم و در عین حال کم‌سابقه‌ای را بیان داشت. با این حال اما رهبر ایران در حالی که تنها چند روز تا برگزاری جشن انقلاب باقی مانده بود،  درباره مصداق این شعار 40 ساله گفت: مسئولان رژیم  آمریکا ضمن اهانت به ملت ایران می‌گویند چرا «مرگ بر آمریکا» می‌گویید، برای روشن شدن ذهن مقامات آمریکایی تاکید می‌کنیم که ما کاری به ملت آمریکا نداریم و مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر حاکمان آمریکا که در این دوره، «مرگ بر ترامپ و بولتون و پمپئو» می‌شود.
رهبری جمهوری اسلامی در بخشی دیگر از سخنانش، ضمن اشاره به اروپا گفت: در جایگاه یک کشور مقتدر و توانا با همه دنیا به جز چند استثنا ارتباط داریم و خواهیم داشت اما باید بدانیم با چه کسانی داریم حرف می‌زنیم و اقدامات فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و دیگران را در مقاطع مختلف از یاد نبریم.
این سخنان از یک طرف نشان می‌دهد که ایران در برابر ترامپ، از موضع خود کوتاه نمی‌آید و از طرف دیگر هم بیان می‌کند که این رفتار بیش از اینکه ناشی از رویکرد ایران باشد از رفتارهای آمریکا نشات می‌گیرد.

چه بلایی سر برجام بیاید می‌فهمید که سرتان کلاه گذاشته‌اند؟!
محمدجواد ظریف می‌گوید به هیچ وجه از امضای توافق هسته‌ای پشیمان نیستیم و اگر زمان به عقب بازگردد باز هم مذاکره می‌کنیم.
وزیر خارجه در گفت‌وگو با روسیا الیوم و در پاسخ به این سؤال که آیا شما از توافق پشیمان هستید؟ گفت: خیر به هیچ وجه.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر زمان به عقب بازگردد، با آمریکا مذاکره می‌کنید؟ اظهار داشت: حتماً مذاکره می‌کردیم، با توجه به شرایط و ضرورت‌های آن مرحله ما تلاش می‌کردیم که یک پروژه امنیتی که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه ما چیده می‌شد را با شکست مواجه کنیم. وارد مذاکرات شدیم و تمام اهداف خود را محقق کردیم، 6 قطعنامه ضد ایرانی در سازمان ملل را لغو کردیم و برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت یک کشور از بند هفتم منشور سازمان ملل خارج می‌شود بدون اینکه از منافع ملی خود دست بکشد و یا گامی علیه منافع ملی خود بردارد. کشورهای دیگری وجود دارد که تمام منابع خود را در اختیار طرف مقابل قرار دادند اما بعد از آن نابود شدند مانند لیبی و کشورهای دیگر.
ظریف در ادامه گفت: ایران بسیاری از اهداف خود را در توافق هسته‌ای محقق کرد، و آنها اهداف بزرگی هستند اما اینکه آمریکا به برجام پایبند نبود این نشان می‌دهد که آنها قابل اعتماد نیستند.
این اظهارات آقای ظریف در حالی است که هدف از برجام طبق اظهارات صریح و مکرر رئیس‌جمهور و دیگر اعضای دولت، لغو تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی بود. ضمن اینکه آقایان ظریف و عراقچی و روحانی مکرراً می‌گفتند برجام غیرقابل نقض است و تحریم‌ها هم به تاریخ پیوسته و به هیچ وجه باز نمی‌گردد. اما اکنون، آمریکا هم برجام را زیر پا گذاشته و هم تحریم‌ها بازگشته، به نحوی که دولت هم اکنون به اندازه ماقبل برجام نفت می‌فروشد و از لحاظ تبادلات مالی، وضعیت به مراتب دشوارتری نسبت به قبل از برجام حاکم است؛ از جمله به این علت که برخی اطلاعات مهم مالی در زمینه دور زدن تحریم‌ها (به واسطه همکاری با FATF) به دست دشمن افتاده است. در واقع برجام و سپس FATF بهانه‌ای شدند تا آمریکا، مجاری دور زدن تحریم و مراودات اقتصادی ایران را شناسایی و حتی‌المقدور کور کند.
از سوی دیگر آقای روحانی چندی قبل برخلاف اظهارات از سر لجبازی و رودربایستی آقای ظریف تصریح کرد: «داستان مضحکی اتفاق افتاده، می‌گویند تعهدی که قبلاً بستیم فعلاً قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورها می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده پایبند نیستید».
آقای ظریف در حالی از برجام دفاع می‌کند و می‌گوید پشیمان نیست، که هم اکنون دستش برای بازپس‌گیری امتیازات واگذار شده و بدعهدی مطلق آمریکا و اروپا به هیچ جا بند نیست؛ حال آن که زمانی مدیران وزارت خارجه ادعا می‌کردند «امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین است».
وزارت خارجه در ماجرای برجام، به خاطر شتابزدگی در توافق (با شعار توافق به هر قیمت، و هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست) و شتابزدگی در تعظیم توافقی که نامتوازن و ناهمزمان و فاقد ضمانت و ساز و کار حقوقی معتبر در مقابل طرف عهدشکن است، مقصر است. اما بدتر از همه خسارت‌های برجام، رسیدن وزارت خارجه به نقطه‌ای است که حتی اروپا با وقاحت پیشنهاد راه‌اندازی کانال مبادله دارد در مقابل نفت (پول نفت کشورهای غیراروپایی) را می‌دهد، مشروط به اینکه ایران، مطالبات FATF را هم بپذیرد. بدترین اتفاق، همین اظهارات آقای ظریف است که از روند به وجود آمده با برجام، پشیمان هم نیست!! به‌راستی اروپا و آمریکا، چند بار دیگر از آقای ظریف باج‌خواهی کنند و با گروکشی، اجرای یک بیستم تعهد برجام را مشروط به امتیازطلبی‌ها تازه کنند، آقای ظریف می‌فهمد یا بر روی خود می‌آورد که توافقی نامعتبر، خسارت‌بار و ضد منافع ملی امضا کرده است؟!

ژست طلبکاری که نشد کار‌نامه! سوء مدیریت کردید و باید پاسخگو باشید
مدیرانی که نحوه مدیریت آنان مشکلات زیادی را به کشور تحمیل کرد و به سبب همین مشکلات از دولت جدا شدند حالا منتقد شده‌اند اما باید پرسید آیا این افراد نباید پاسخگوی آنچه انجام داده‌اند و میراث مدیریتی‌شان باشند؟
جهان نیوز نوشت دولت دوازدهم با توجه به اتفاقات مختلفی که در کشور رخ داد، با ریزش‌های جدی روبرو شد. بسیاری تلنبار و سرریز شدن مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله مسکن و شهرسازی، صنعت، بهداشت و... و عدم پاسخگویی مدیران سطح بالای دولتی در این زمینه را دلیل این ریزش‌ها در دولت می‌دانند. جالب اینجاست که هر کدام از این مدیران که از دولت خارج شدند به جای اینکه پاسخگوی آنچه در زمان حضور آنان در این پست‌ها بود، باشند به منتقد تبدیل شده‌اند و ژست مطالبه‌گرانه به خود گرفته‌اند.
امروز در حوزه صنعت مشکلات فراوانی بروز کرده است که از جمله این موارد را در خودروسازی به وضوح می‌بینیم. پس از گران کردن قیمت خودرو توسط شرکت سایپا در یک روز تعطیل بلافاصله وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت اقدام به برکناری مدیرعامل این شرکت کرد اما مشکلات این صنعت هنوز پا برجاست. این در حالی است که از ابتدای دولت روحانی در سال 92«محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر صمت دولت یازدهم بر صندلی این وزارت حساس تکیه زد که مطرح می‌کرد «همان طور که در بخش‌های ورزشی مربی خارجی به کشور می‌آوریم در بخش صادرات نیز برای توسعه بازارهای صادراتی نیازمند ورود مدیران اقتصادی خارجی هستیم.»
جایگزین نعمت‌زاده در دولت دوازدهم، محمد شریعتمداری بود. رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی برهمان جایگاهی تکیه زد که نعمت‌زاده، رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در سال 92 تکیه زده بود. اما‌ این تکیه شریعتمداری چندان به طول نیانجامید و عملکرد کوتاه آقای وزیر، کار را تا استیضاحش پیش برد اما‌ شریعتمداری چند روز قبلش استعفا داد و عزم وزارتخانه دیگری کرد!
در حوزه مسکن نیز این روزها شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها هستیم. وزیری که مخالف «مسکن مهر» بود و قرار بود طرح «مسکن اجتماعی» را کلید بزند بعد از چند سال با افتخار به اینکه یک واحد مسکن مهری افتتاح نکرد‌ه است از دولت جدا شد و حالا به منتقد دولت تبدیل شده است. مسکن که یکی از حوزه‌های پولساز و اقتصادساز است در این 5 سال با رکود شدیدی روبرو شد. حوزه‌ای که حداقل 120 نوع صنعت وابسته به خود دارد و می‌توانست چرخ صنعت کشور را به گردش در آورد حالا آنچنان با مشکل روبرو شده که مدیران نمی‌دانند جوابگوی کدام یک از مشکلات باشند.
در حوزه بهداشت و درمان نیز وزیر بهداشت طرح تحول سلامت را کلید زد. طرحی که افراد بسیاری از جمله «مسعود پزشکیان» نسبت به آن انتقاد کرده‌اند. «مسعود پزشکیان»، در نشست «چالش‌های فراموش شده حوزه سلامت» در دانشکده علوم پزشکی مشهد گفت: «این طرح باعث شده که هم اکنون تمام بیمارستانها طلب‌های چندین ماهه از بیمه‌ها داشته باشند و از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ناراضی باشند».
وزیر بهداشت به واسطه همین طرح تحول سلامت از دولت با استعفا جدا شد و حالا مشخص نیست که پاستورنشینان چه کاری برای این مسئله انجام می‌دهند. به هر جهت مشکلات مضاعفی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، بهداشتی و خدماتی در کشور می‌بینیم میراث مدیریت برخی از مدیران دولتی است که با سرریز کردن این مشکلات از دولت جدا شدند و حالا منتقد و بعضاً طلبکار هستند. اما به نظر نمی‌رسد جدایی آنها از دولت، از این افراد سلب مسئولیت کند و استعفا سبب‌ساز فرار از پاسخگویی باشد.