kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
نتایج نظرسنجی جدید موسسه ایران‌پل نشان داد

حمایت تمام‌قد ایرانی‌ها از برنامه موشکی و هسته‌ای

علیرغم تلاش‌های کشورهای غربی برای تبلیغات منفی علیه ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نتایج تحقیق یک موسسه افکارسنجی نشان می‌دهد مردم ایران با وجود مشکلات معیشتی، از توسعه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران حمایت می‌کنند.

این نظرسنجی را موسسه تحقیقاتی «ایران‌پُل»، در واپسین ماه سال میلادی (۴ تا ۱۲ دسامبر – ۱۳ تا ۲۱ آذر) بر روی نمونه آماری ۱۰۱۷ نفری از طریق تماس تلفنی انجام داده است. نمونه‌ها از میان تمامی ۳۱ استان ایران با حفظ تناسب جمعیتی هر استان جمع‌آوری شده‌اند.
تقریباً ۲۴ درصد از سؤالات مربوط به این نظرسنجی درباره مسائل اقتصادی، ۲۸ درصد درباره روابط بین‌المللی، ۲۸ درصد درباره مسائل هسته‌ای و ۲۰ درصد درباره مسائل امنیتی بوده‌اند.
مرکز نظرسنجی «ایران‌پل» در بخشی از این تحقیق، نظرات مردم درباره اهمیت توسعه برنامه هسته‌ای ایران را جویا شده است. در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما، توسعه برنامه هسته‌ای برای کشورمان چقدر مهم است» 78/6درصد گزینه «بسیار مهم»، 11/2‌درصد  گزینه «تا حدی مهم»، 3/7 درصد «چندان مهم نیست»، 2/6 درصد گزینه «اصلاً مهم نیست» و 3/9 درصد  گزینه «نمی‌دانم/پاسخ نمی‌دهم» را انتخاب کرده‌اند.
علاوه‌بر این، 81/2 درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که توافق هسته‌ای برجام، باعث بهبود زندگی آنها نشده است. تنها 3/1 درصد گفته‌اند که این توافق تا حد زیادی باعث بهبود زندگی آنها شده است.
درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نیز، بیش از نیمی از نمونه آماری خواستار آن شده‌اند که ایران حمایت خود را از گروه‌های در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش حمایت کند. 57/2 درصد خواستار افزایش حمایت ایران از این گروه‌ها شده‌اند و 9/1 درصدگفته‌اند میزان این حمایت‌ها بایستی کاهش پیدا کند.
به گزارش فارس، این نظرسنجی در ادامه از ایرانی‌ها خواست که با شنیدن نام کشورهای خاص، میزان محبوبیت آن را بیان کنند که 81/4 درصد آنها با شنیدن نام آمریکا، این کشور را نامطلوب توصیف کرده‌اند.