kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران:

۵۰ درصد شبکه انتقال برق پایتخت فرسوده است

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران گفت: بیش از 50 درصد شبکه فشار قوی انتقال برق تهران فرسوده و قدیمی است.

 غلامرضا خو‌ش‌خلق در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با ‌اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای تهران یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های برق منطقه‌ای است و به سال 1315 باز می‌گردد، افزود: وقتی شبکه برق قدیمی است به همین نسبت فرسودگی در شبکه انتقال برق نیز بیشتر می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه باید شبکه انتقال برق تهران به سرعت بازسازی شود، اظهار داشت: شبکه برق فشار قوی تهران (63 کیلوولت) 1500 کیلومتر کابل برق دارد.
نوسازی شبکه برق تهران با توجه به شلوغی شهر یک اقدام سخت و دشوار است اما در دو سال گذشته 534 کیلومتر از کابل فشار قوی تهران نوسازی و بازسازی شد.
به گفته مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران، در حال حاضر بازسازی 120 کیلومتر شبکه برق تهران در دست انجام است.
خوش‌خلق در پاسخ به این سؤال که استاندار تهران از قدیمی بودن شبکه فشار قوی اظهار نگرانی کرده خاطرنشان کرد: به هر حال فرسودگی شبکه برق موجب نگرانی ما نیز هست اما برای بازسازی شبکه فرسوده و قدیمی برق تهران به نرخ امروز 1500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
در همین حال مدیرعامل و رئیس‌هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توانیر با ‌اشاره به ظرفیت بند «و» تبصره ۵ بودجه ۹۷ گفت: بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات تولیدکنندگان برق پرداخت شده که ۷۰ هزار میلیارد تومان آن سهم نیروگاه‌ها است که در بودجه ۹۸ نیز این موضوع پیش‌بینی شده است.
محمدحسن متولی‌زاده افزود: در حالی که 1/5 میلیارد نفر از ساکنین جمعیت کره زمین از نعمت برق بی‌بهره هستند به برکت انقلاب اسلامی پوشش برق کشور ۱۰۰ درصد است.
وی با بیان اینکه وابستگی زندگی مردم به برق روزانه در حال افزایش است؛ افزود: در ۴۰ سال گذشته جمعیت کشور 2/2 برابر شده و این در حالی است که ظرفیت برق‌رسانی در کشور ۱۱ برابر افزایش یافته است.
مدیرعامل و رئیس‌هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توانیر تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد تجهیزات برق ساخت داخل است و درخصوص وضعیت برق به لحاظ کادر فنی و ساخت تجهیزات جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و کشور به خودکفایی رسیده است. ضمن اینکه اقتصاد برق در سال جاری نسبت به ۴۰ سال گذشته ۷۵ درصد ارزان‌تر شده است.
متولی‌زاده گفت: کشور ایران در صنعت برق از رتبه ۳۸ در ابتدای انقلاب به چهاردهم دنیا رسیده که این مهم به دلیل تلاش متخصصین چه در دولت و چه در بخش خصوصی بوده و هم اکنون از  نظر خودکفایی در این حوزه وضعیتی بسیار مطلوبی داریم.