kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
بر اساس بررسی‌ها

17 هزار تن گوشت اظهار نشده در گمرک دپو شده است

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۱۷ هزار تن گوشت اظهار نشده درکانتینرهای یخچالی در گمرکات مهم کشور دپو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با تداوم صف‌های گسترده در نقاط مختلف برای تهیه گوشت قرمز، وزیر اقتصاد از پدیده  «کانتینرهاى گوشت بدون صاحب در گمرک» خبر داده است. به گفته دژپسند، همچنین در حال حاضر 600 کانتیر گوشت در گمرک بدون صاحب است که پس از بررسی‌ها مشخص شد مالک آن با وجود دریافت ارز دولتی قصد دارد آن را با قیمت بیشتر در بازار عرضه کند.
در حال حاضر تشریفات قانونی ترخیص 2500 تن گوشت قرمز در 10 گمرک  کشور در حال انجام بوده و این محموله‌ها به زودی به بازار تزریق می‌شود.  این میزان گوشت طی بیش از 40 فقره اظهارنامه به گمرکات آستارا، غرب تهران، شهید رجائی بندرعباس، فرودگاه امام خمینی(ره) و…. اظهار و تمامی تشریفات گمرکی آنها در مسیر سبز و خارج از نوبت انجام پذیرفته و این محموله‌ها در حال حاضر آماده خروج از گمرک است.
همچنین معاون فنی گمرک ایران ضمن‌اشاره به انجام تشریفات قانونی ترخیص 2500 تن گوشت، از عدم اظهار بیش از 17 هزار تن انواع گوشت در گمرک شهید رجایی بندر عباس خبر داد.بررسی‌ها نشان می‌دهد، در حال حاضر  تعداد 619 کانتینر گوشت در منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی دپو شده است. این میزان کانتینر گوشت حاوی حدود 17 هزار تن گوشت است که نهادهای نظارتی با ورود به این موضوع، باید شفاف سازی لازم را برای افکار عمومی انجام دهند.معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد : تشریفات گمرکی برای یک میلیون و 155 هزار کیلوگرم از محموله گوشت‌های وارداتی در گمرک شهید رجایی بندرعباس به اتمام رسیده و گمرک پیگیر اظهار مابقی این محموله‌ها از سوی صاحبان کالا است. در همین حال رئیس ‌سازمان امور عشایر اعلام کرد که هیچ اختلالی در عرضه دام زنده و گوشت قرمز از سوی عشایر به وجود نیامده است، بنابراین افزایش قیمت گوشت ارتباطی به عشایر ندارد.
به گزارش ایسنا، کرمعلی قندالی گفت: سهم عشایر از تولید گوشت قرمز کشور حدود ۲۵ درصد است و هیچ اختلالی در عرضه دام زنده و گوشت قرمز تولید شده توسط آنها به بازار به وجود نیامده که بخواهیم تقصیر را گردن آنها بیندازیم، چراکه نه تنها تأخیر در عرضه دام زنده هیچ سودی برای آنها ندارد بلکه عشایر نمی‌توانند دام‌های زنده خود را پس از پروار شدن نگه دارند و به بازار عرضه نکنند.همچنین عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: دولت چند هزار میلیارد تومان برای واردات گوشت و نهاده‌ها هزینه‌ کرد و هیچ اتفاقی نیفتاده است، در حقیقت این یارانه‌ به جیب واسطه‌ها رفته و دامداران خارجی را تقویت کرد. یوسف داودی افزود: در حقیقت این پول‌ها نصیب واسطه‌هایی شد که اقدام به واردات می‌کنند و ما با هزینه این پول‌های زیاد در حقیقت دامداران کشورهای خارجی را تقویت کرده‌ایم.