kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۵

پاسخ آیت‌الله سیستانی به اظهارات ضد ایرانی ترامپ

مرجع عالی شیعیان عراق در دیدار نماینده سازمان ملل، به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و اعلام کرد که عراق مکانی برای آسیب رساندن به سایر کشورها نیست.

«جانین هنس پلاسخایرت» نماینده سازمان ملل در عراق، سه شنبه به دیدار آیت الله «سید علی سیستانی» در نجف رفت. وی پس از این دیدار، به نقل ازآیت الله سیستانی به خبرنگاران گفت که عراق نمی‌پذیرد به مکانی برای آسیب رساندن به سایر کشورها تبدیل شود. «دونالد ترامپ» اخیرا گفته بود نیروهای آمریکایی با هدف تحت نظر گرفتن ایران ، در عراق حضور دارند. این گفته ترامپ خشم مقامات و گروه های سیاسی عراق را بر انگیخته است.  
فرستاده سازمان ملل ، در ادامه  گفت  که مرجع عالی شیعیان در این دیدار، ابراز امیدواری کرده دولت عراق بتواند با فساد مبارزه کند.
آیت‌الله سیستانی همچنین، بر لزوم بهبود خدمات رسانی به مردم، تأکید و تصریح کرده که نزاع بین سیاستمداران بر سر دستاوردها، اجازه پیشرفت را نخواهد داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، این مرجع تقلید با تأکید بر لزوم بازخواست «کسانی که دست به ترور و آدم‌ربایی زده‌اند»، تصریح کرد سلاح باید در دست دولت باشد و دولت نیز  در برابر رفتارهای خارج از قانون بایستد.
آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه «اگر جریان‌های سیاسی روش خود را تغییر ندهند، فرصت برای حل بحران های کنونی از دست می‌رود» خاطر نشان کرد که «عراق خواستار برقراری رابطه با همه کشورهاست؛ البته تا زمانی که آنها به حاکمیت این کشور احترام بگذارند.»
آمریکا در سال ۲۰۱۴ که ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح ضد داعش را تشکیل داده، نیروهای خود را به عراق فرستاده است. اما، علی رغم شکست  تروریست ها در  سال گذشته،  آمریکا به حضور نیروهای خود در این کشور اصرار دارد. به گفته سفیر آمریکا در بغداد، هم اکنون 5000 هزار نظامی آمریکایی در عراق حضور دارند.
واکنش نخست وزیر عراق به اظهارات ترامپ
«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق ، در واکنش به اظهارات ترامپ ، تاکید کرد که بغداد استفاده از خاک خود را از سوی هیچ کشور دیگری نمی‌پذیرد.
به گزارش ایسنا، نخست وزیر عراق در کنفرانس هفتگی خود بار دیگر وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق را رد کرد و گفت، این موضوع تنها محدود به مربیان نظامی در چارچوب فعالیت ائتلاف بین‌المللی ضد داعش می‌شود.
حزب‌الله عراق
گروه «گردان‌های حزب‌الله عراق» در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مقاومت اسلامی عراق قادر است به حضور نظامیان آمریکایی در این کشور پایان دهد.
«محمد محی» سخنگوی این گردان‌ها، گفت: همه نیروهای بیگانه حاضر در خاک عراق از جمله نیروهای نظامی آمریکا، بر اساس قانون اساسی عراق و پس از رأی‌گیری پارلمان، اشغالگر و متجاوز به شمار خواهند رفت.به گزارش خبرگزاری فارس، او با بیان اینکه این نیروهای بیگانه خود را در برابر مردم و گروه‌های مقاومت اسلامی عراق خواهند دید، گفت: گروه‌های مقاومت در نتیجه تجربه‌ای که در جنگ با عناصر گروه تروریستی داعش به دست آورده اند، توانایی زیاد و مهارت های رزمی بالایی کسب کرده‌اند.