kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۴۲۶۷
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
گزارش میدانی کیهان از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی در مصلی تهران

افتخار به اقتدار

«اقتدار 40»، عنوان نمایشگاه بزرگ دستاوردهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران و نمایشگاه سازندگی، محرومیت‌زدایی و خدمت‌رسانی نیروهای مسلح است که دهم بهمن ماه در تهران افتتاح شد و تا پایان ایام‌الله دهه فجر در مصلای تهران دایر است.



سرویس سیاسی-

ما هم برای دیدن جدیدترین دستاوردهای جوانان متدین و انقلابی کشورمان در عرصه تولیدات فنی و مهندسی در حوزه نظامی و دفاعی راهی نمایشگاه بزرگ اقتدار 40 شدیم. از  درب شماره 15 در خیابان شهید قنبرزاده وارد مصلای تهران می‌شویم و با ون‌هایی که برای تردد بازدیدکنندگان قرار داده‌اند به محل برگزاری نمایشگاه می‌رسیم که در دو بخش محیط بیرونی و شبستان مصلا دستاوردهای دفاعی و نظامی نیروهای مسلح کشورمان در معرض بازدید عمومی قرار گرفته.
 پس از عبور از گیت در قسمت ورودی نمایشگاه خودروهای زرهی محمول توپ 57 و 130 میلیمتری  و همچنین سمانه هدایت کنترل انواع مختلف راکت‌ها قرار داده شده و پس از آن به ترتیب نمونه‌هایی از موشک‌های بالستیک زلزال، فاتح ، خلیج فارس، هرمز، ذوالفقار، شهاب 1، قیام، شهاب 2، قدر، عماد، سجیل و خرمشهر شکوه قدرت و هیبت توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشته‌اند.
سری که به اطرافت می‌چرخانی جمعیت بازدیدکننده‌ای را می‌بینی که لابه‌لای تجهیزات و نظامی نمایشگاه پرسه می‌زنند. تیپ شناسی بازدیدکنندگان نمایشگاه در نگاه اول هم در جای خود بسیار جالب و قابل تامل است ، دانش‌آموزان و دانشجویانی که با شور و اشتیاق از سر و کول ادوات نظامی و دفاعی بالا می‌روند با موشکها و تانک‌ها و شناورهای ساخت وطن شان  سلفی می‌گیرند، خانواده‌هایی که رضایت و حس امنیت در چهره‌هایشان موج می‌زند و افرادی که احیانا تحت تاثیر بمباران ذهن و روحشان در فضای مجازی رها شده و القاء احساس حقارت و خودکم‌بینی، هنوز پیشرفت‌های عظیم و خیره‌کننده در حوزه دفاعی و نظامی کشورمان باورشان نشده و آمده‌اند که با چشم خود ببینید بلکه باورکنند.
با این اقتدار خیالمان آسوده است
اتفاقا با یکی از آنها برخورد می‌کنم، جوانکی 8-27 ساله که در حال عبور است و وقتی نظرش را درباره موشک‌ها و سایر دستاوردهای دفاعی و نظامی می‌پرسم، همین‌طور که به مسیرش ادامه می‌دهد با خنده می‌گوید، اگر واقعی باشند خیلی خوب است! گوشمالی سخت تروریست‌های تکفیری داعش و تجزیه‌طلب‌ها در سوریه در پاسخ به  عملیات‌های تروریستیشان در  مجلس شورای اسلامی و مراسم رژه اهواز با همین موشک‌ها را به او یادآوری می‌کنم و باز با خنده می‌گوید: خیلی هم عالی!
از سمت دیگر خانمی به همراه پدر و مادر و یک کودک که احتمالا فرزندش باشد در حال بازدید از نمایشگاه هستند، ضمن دعوتشان به گفت‌وگو می‌خواهم که نظرشان را درباره مشاهدات خود از دستاوردهای دفاعی و نظامی کشورمان بیان کند، خود را نیّره سادات مصطفایی معرفی می‌کند و می‌گوید: «واقعا نشانه اقتدار کشورمان است، آدم وقتی این موشک‌ها را می‌بیند خیالش بابت همه چیز راحت است.»
می‌پرسم  پس چرا به‌رغم این توانمندی و استعداد کم‌نظیر جوانان مان هنوز در بخش‌های دیگر مشکل داریم، پاسخ می‌دهد: «واقعا ما نباید الان مشکلات فعلی را در کشور داشته باشیم، ظاهرا  برخی مدیران ما نمی‌خواهند که ما در بخشهای دیگر هم مانند عرصه دفاعی و نظامی پیشرفت کنیم  و الا جوانان ایرانی توان هر کاری دارند». سپس ادامه می‌دهد: «مسئولان به جای شعار و حرف به این جوان‌ها اعتماد کنند، حتما نتیجه‌اش را خواهند دید.»
ردیف کناری موشک‌ها،  محل استقرار سامانه‌های راداری و انواع تانک‌ها و خودروهای زرهی ساخت نیروهای مسلح کشورمان  نظیر قیام و ذوالفقاراست. رادار مطلع فجر نخستین رادار ۳- بعدی باند وی‌اچ‌اف  با قابلیت آشکارسازی، ردگیری و شناسایی اهدافی نظیر هواپیما، بالگرد، پهپاد و اهداف رادارگریز، تضمین‌کننده امنیت آسمان کشورمان به نمایش عموم گذاشته شده و در کنار آن انواع رادارهای دیگر نظیر رادار بشیر و کاشف و سمانه‌های راداری موشکی نظیر، رعد، طبس و سوم خرداد هم در معرض دید مخاطبان است.
اگر فکر جهادی و اعتقادی نبود
 این پیشرفت‌ها  هم نبود
کنار سامانه‌های راداری جوان دیگری در حال خواندن توضیحات و مختصات فنی محصولات است. نظرش را درباره نمایشگاه می‌پرسم، خود را بابایی معرفی می‌کند و می‌گوید: «نمایشگاه بسیار خوبی است واقعا ما پیشرفت‌های زیادی در بخش دفاعی و نظامی داشتیم چه در هوا فضا، و چه در رزم زمینی و دریایی. نسبت به نمایشگاه چند وقت پیش پایگاه هوایی مهرآباد هم دستاوردهایی به مراتب جدیدتر و متنوع تر به نمایش درآمده».
وی در ادامه نظرش را درباره چرایی وجود مشکل در بخش‌های دیگر کشور اینگونه بیان می‌کند: «مشکل فقط مدیریتی است، اگر فکر جهادی و اعتقادی در پس مدیریت این بخش‌ها  نبود به‌رغم وجود استعداها و توانایی‌ها  قطعا ما شاهد این سطح از پیشرفت نبودیم».
 و در ادامه می‌گوید: «من خودم دانشجوی رشته مهندسی ایمنی فرودگاه هستم بالغ بر ده‌ها طرح در سطح شرکت‌های فرودگاهی و هواپیمایی ارائه کرده‌ام و متاسفانه هیچ  استقبالی نشد اما فقط یکی از این طرح‌ها که در همین صنایع دفاعی و نظامی قابل استفاده است را به یکی از بخش‌های نیروهای مسلح ارائه کردم که بلافاصله پس از بررسی پذیرفتند و پیشنهاد همکاری دادند و الان هم صحبت نهایی در حال انجام است.»
کمی جلوتر خودروی زرهی «طوفان» که انتشار تصاویر رونمایی از آن در فضای مجازی هم بازتاب بسیار گسترده و وسیعی داشت و قالبا با خودروهای ساخت شرکت‌های خودرو‌سازی مقایسه می‌شد، به نمایش گذاشته بود  و توجه تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را نیز به خود جلب کرده بود. «امرپ طوفان» غول‌پیکری خوش ساخت و سبک وزن است که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است.
آقای قریشی از جمله بازدیدکنندگانی است که به تماشای ادوات نظامی ایستاده  وقتی نظرش را درباره نمایشگاه جویا می‌شوم می‌گوید: «من  چون در فضای مجازی زیاد راجع به همین خودرو و موشک‌ها زیاد مطلب خوانده بود، ترغیب شدم که  بیایم و از نزدیک ببینم که  خیلی برام جالب بود. اصلا تصور نمی‌کردم که ایران هم بتواند چنین موشک‌ها و  ادوات نظامی و دفاعی را بسازد، نمونه‌هایش را فقط در مجلات تخصصی جنگ‌افزار و اطلاعت نظامی قدرت‌های نظامی دیگر دیده بودم.» وی ادامه می‌دهد: «چرا ما باید با وجود چنین توانمندی‌هایی،  به خاطر عقب‌ماندگی در بخش‌های دیگر مانند صنعت خودرو اینقدر تحقیر شویم، چرا باید به خاطر  تفکر وابسته صنعت هسته‌ای  که آن هم دستاورد عظیم جوانان و دانشمندان کشورمان بود را نابود کنیم؟!».
تعجب همراه با تحسین خبرنگار عرب
در حال حرکت به سمت محوطه داخلی نمایشگاه و شبستان مصلا، خبرنگار شبکه تلویزیونی یکی از کشورهای همسایه که دوربین خود را به سمت موشک‌ها گذشته و بدنبال سوژه برای مصاحبه می‌گردد، با فارسی دست و پاشکسته از من  برای مصاحبه دعوت می‌کند، وقتی که متوجه می شود که همکاریم، این بار من از او نظرش را درباره نمایشگاه جویا می‌شوم، با نگاه اشاره به سمت موشک‌ها می‌گوید: «ممتاز جداً » و سپس ادامه می‌دهد: «خیلی تلاش کرده و می‌کنند که کشورهای عربی را از قدرت نظامی  ایران بترسانند و متاسفانه برخی هم مغلوب این فضا شده‌اند، اما من می‌خواهم بگویم به برکت انقلاب اسلامی و اسلام عزیز، جمهوری اسلامی ایران چتر امنیتی بزرگی بر سر کل کشورهای منطقه پهن کرده که نتیجه‌اش را در عراق و سوریه به چشم خود دیدیم، بدا به حال کسانی که خود را از سایه امنیت این چتر بی‌منت محروم کرده برای خود یک تهدید وهمی ایجاد کرده‌اند.»
وارد شبستان مصلا  می‌شویم که شامل سه بخش خدمات محرومیت‌زدایی، سازندگی و مردم‌یاری، خدمات و دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بخش ادوات نظامی است. در بخش خدمات و دستاوردهای قرارگاه خاتم‌الانبیاء، گوشه‌ای از اقدامات این قرارگاه  در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، پالایشگا‌ه‌های گازی و سازه‌های فراساحلی؛ حوزه آب و نیرو، بنادر و سازه‌های ساحلی؛ حوزه فن ارتباطات و فن آوری اطلاعات؛ حوزه سلامت، ایمنی و محیط زیست و کشاورزی؛ حوزه راه و شهرسازی، حمل و نقل و ابنیه خاص و حوزه معدن و صنایع معدنی به نمایش عموم درآمده است. بنری توجه‌ام را به خود جلب می‌کند، روی آن نوشته بود: «آیا می‌دانید 55 هزار نفر در شرکت‌های همکار نیروهای مسلح مشغول کارند و 60 درصد از قطعات و زیر مجموعه‌های این محصولات توسط همکاران بخش خصوصی داخلی ساخته شده است؟»
به‌خاطر این همه پیشرفت و امنیت
 به خود می‌بالم
خانمی که به اتفاق همکارانش به  نمایشگاه اقتدار 40 آمده مخاطب دیگر گفت‌و‌گوی ماست، خود را خلعتبری معرفی می‌کند و درباره دستاوردهای دفاعی و نظامی کشورمان می‌گوید: « واقعا باعث افتخار است، برای من  به عنوان یک ایرانی  دیدن این همه توانمندی جوان‌هایمان و تلفیق فکر و ایمان و عمل شعف انگیز و غرورآفرین است. شاید اگر بخشی از این دستاوردها را در دوران دفاع مقدس داشتیم، دشمن این همه جرات تجاوزگری و بعضا موشک‌پراکنی به شهرهای ما را به خود نمی‌داد، خدا را شکر می‌کنم که در سایه این توانمندی‌ها  کشورما در آسایش و امنیت کامل است. واقعا جای افتخار دارد».
در بخشی از غرفه‌های ادوات تجهیزات نظامی، جدیدترین دستاوردهای نیروهای مسلح کشورمان در طراحی و ساخت پهپادهای نظامی به نمایش درآمده است، پهپاد مهاجر 2، 4و 6 ، شاهد 171 و 129، پهپاد سیمرغ و انواع دیگری از پهپادهای تاکتیکی مراقبتی. نکته جالب توجه این بخش نمایش پهپاد آمریکایی170- RQ با تکنولوژی فوق پیشرفته توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود. پهپادی که وقتی به شکار سپاه درآمد کارشناسان نظامی از کشورهای مختلف صرفا درخواست تماشای لاشه آن از نزدیک را داشتند و اکنون شهروندان ایرانی و نوجوانان و جوانان کشورمان در این نمایشگاه  با آن سلفی می‌گیرند.
در قسمت مرکزی شبستان مصلا هم موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه»که در همین نمایشگاه رونمایی شده بود، به نمایش درآمده است. موشکی که با آزمایش پروازی موفق که اعتراف و اذعان کارشناسان نظامی آمریکایی و صهیونیستی را به همراه داشت. در کنار آن موشک‌های قاصد 3 و اخگر و انواع موشک‌های کروز ظفر، قادر، نصیر، بصیر، فکور، شهاب ثاقب و... به همراه انواع سلاح‌های انفرادی و گروهی، سلاح‌های بهینه‌سازی شده، کالیبر سنگین، تک تیرانداز و ... در معرض دید عموم قرار گرفته است.  
در بخش دیگر هم جدیدترین دستاوردهای حوزه دریایی نیروهای مسلح از جمله کاوشگر دریایی خلیج فارس، شناورهای پشتیبانی فراساحلی ، ناوچه‌های موشک‌انداز، انواع قایق‌های تندرو نظامی، امدادی و تفریحی، ناوشکن سهند و دماوند و زیردریایی فاتح و غدیر به صورت ماکت به نمایش درآمده است.
مسئولین نیم ساعت وقت بگذارند
و اقتدار 40 را ببینند
آقای محمد اکبرزاده از رزمندگان دفاع مقدس که به همراه همسر و فرزند خود به نمایشگاه آمده دعوت ما را برای گفت‌و‌گو می‌پذیرد و  داره مشاهدات خود از  این نمایشگاه  می‌گوید: «بسیار عالی است، واقعا  باعث افتخارمان است. داشتم برای خانواده از روزهای سخت دوران جنگ می‌گفتم که ما سلاحی نداشتیم که با تجهیزات دشمن مقابله کنیم. این موشک‌ها این ادوات و تجهیزات پیشرفته را که می‌بینیم یاد آن روزها می‌افتم که برای مقابله با تانک‌های پیشرفته دشمن، رزمندگان ما با کلاشینکف سعی داشتند آنها را متوقف کنند. امروز به حمدالله همان تفکر و ایمان و عقیده با اتکا به نیروی جوان و متخصص داخلی چه پیشرفت‌های بزرگ و ارزنده‌ای را رقم زده و ما را در این عرصه به معنای واقعی بی‌نیاز کرده است.»
وی ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی مسئولان ما هنوز به این باور نرسیده‌اند بدون وابستگی به غرب هم می‌توانیم به موفقیت برسیم. دوست دارم آن دسته از مدیران وابسته و غربگرا نیم ساعت وقت بگذارند و به این نمایشگاه بیایند تا ببینند می‌شود تفکر غربی و غربزده نداشت و با تفکر جهادی، انقلاب و اعتقادی به موفقیت‌های بسیار بزرگ رسید.»